startproblem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

startproblem

Berichtdoor toine404 » 08 nov 2016, 21:21

Goedendag

ik heb een peugeot 404 uit 1974 echter krijg ik hem niet gestart vorige week liep hij nog perfect.

Wel moet ik zeggen dat starten al paar weken steeds moeizamer ging. dacht zelf dat de accu zwak was maar niet dus nu start hij helemaal niet
onderstaande dingen heb ik al gecontroleerd

Accu is goed en vol 12.8volt meet ik hij heeft aan lader gehangen
bougies vonken heb ze eruit gehad en gecontroleerd. echter weet ik niet of ze hard genoeg vonken.
bobine heb ik doorgemeten geeft aan dat ik 7.9 en 3.4 moet meten en ik meet 7.35 en 3.2 maar die afwijking schijn verwaarloosbaar te zijn
contactpuntjes komen los van elkaar.
contactpuntjes lijken niet ingebrand.

geen vocht in onstekingskap of ergens

wat denken jullie nog wat te proberen valt?
startmotor is vrij nieuw lijkt ook gewoon goed te draaien.

gr toine
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor johnssons » 09 nov 2016, 13:24

Dus bij starten draait de motor goed rond maar wil niet aanslaan ... je hebt vonk, dan blijft benzine over ... een beetje benzine in de carburateur ... dan wel aanslaan?
Mijn tip alles stap voor stap checken, eerst nieuwe puntjes, condensator en ontsteking op tijd, nieuwe bougies en set kabels .... bobine nieuw ... vervolgens carburateur zeefje schoon enz enz ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: startproblem

Berichtdoor toine404 » 09 nov 2016, 20:02

hij vonk wel
dus zou zeggen dat alles elektrisch goed is

heb benzine in de carburateur gegooid deed ook niks heb ook remreiniger gedaan dan zou hij aan moeten slaan maar ook dat niet.

is er een mogelijkheid dat de bougies niet hard genoeg vonken? zo ja waar kan dit aan liggen?
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor Pininfarina504 » 09 nov 2016, 21:22

Condensator kan stuk zijn en toch vonk op de contactpunten.
Bobine kan stuk zijn en toch vonk op de contactpunten.
Verder even de contactpunten ontvetten met wat wasbenzine of zo kan geen kwaad.
Maar ik denk eerder aan de condensator.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 10 nov 2016, 08:06, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: startproblem

Berichtdoor jochemj » 10 nov 2016, 01:24

Misschien nog een paar ideeen:

- Is de koude start net zo slecht als de warme start? Bijvoorbeeld een keer aanslepen, warm rijden en proberen te starten.

- Als je een bougiekabel rechtstreeks op de bobine zet en start, hoor je hem dan wel ploffen? Daarmee sla je de verdeler en verdelerkap over en heb je dus een relatief sterke vonk op 1 bougie. Als het goed is wil de motor nu al aanslaan op 1 cilinder. Soms wil de auto na dit 'trucje' ineens wel start als je de kabels weer normaal hebt gemonteerd. Als er echter geen plof te horen is, zou ik het zoeken in de condensator/puntjes.

- Welke bougiekabels/doppen heb je? Het oude (bakelieten) type heeft vaak last van doorslag. Een nieuw setje dat eigenlijk voor de 505 is (Beru ZEF755) past ook en heeft soortgelijke problemen bij verschillende auto's bij mij opgelost. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat, met dit natte weer, de vonk ergens in de kabels/bougiedop overslaat.

Succes!
jochemj
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 31 mei 2012, 12:30

Re: startproblem

Berichtdoor toine404 » 29 nov 2016, 20:20

Sorry voor de late reactie

inmiddels ea ontdekt het bleek toch om de accu te gaan heb deze vervangen hij was ook 44 amp terwijl in de boekjes 55amp staat ik heb er nu een 60amp instaan
we hadden hem aangesleept en starte in no-time dus dat was idd allemaal geen probleem als hij gestart is loopt hij ook super.
het gekke is wel als ik hem nu een paar dagen later start start hij toch erg moeizaam duurt erg lang. eenmaal gestart doet hij het de rest van de dag snel en perfect.
vind erg gek.

iemand nog idee wat ik hieraan kan doen?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor Cabrio404 » 29 nov 2016, 21:21

misschien startmotor eens door laten meten of testen rekt misschien teveel spanning weg
Cabrio404
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 07 sep 2004, 17:54
Woonplaats: vlaardingen

Re: startproblem

Berichtdoor Mockenrue » 30 nov 2016, 02:19

Ook kan de benzine-toevoer vertraagd zijn
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: startproblem

Berichtdoor toine404 » 16 jan 2017, 12:04

Tot nog toe start hij stukje beter wel erg vreemd kan goed perfect starten en half uur later moet ik gewoon 5min lang starten.

Snap niet dat zo verschillend kan zijn.
Wat is het probleem bij trage toevoer of wat kan ik eraan doen.
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor Nanno » 16 jan 2017, 14:10

Ik denk dat de bobine de bosdoener is. Die zou ik vervangen en dan ook maar direct de condensator vervangen. De benzine-toevoer of carburatie lijkt vaak het probleem, maar meestal is het toch echt de ontsteking.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: startproblem

Berichtdoor toine404 » 16 jan 2017, 15:29

Bobine contactpunten en alles is jaar oud werkt goed
Nu vandaag is hij 2 keer perfect en gelijk gestart.
En 1 keer was het drama duurde 5 min.
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor Michael » 17 jan 2017, 11:17

meet tijdens het starten de spanning op de + van de bobine, kan door een gammel contact slot te laag zijn.
Of harde plus op de bobine zetten.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: startproblem

Berichtdoor toine404 » 10 maart 2017, 11:16

Sorry voor de late reacties.
Even een update.

De accu was toch slecht na vervanging start hij goed.
Echter nog wel 1 probleem soms start hij niet goed.
En heb het probleem nu al zo duidelijk dat hetkomt door de benzine verdwijnt boven mijn brandstofpomp.
Heb tussen de brandstof pomp en carbarateur een terugslagklep.
Dus de benzine verdwijnt niet terug de tank in of iets.
Ergen in de carbarateur denk ik zelf. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lekt niet buiten de motor.
Als het deel vol staat start hij perfect.
Maar is dat deel dus leeg dan kan hij de benzine niet helemaal naar boven krijgen uit de tank en start ik of zolang dat me accu leeg is of hij start niet.
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor johnssons » 12 maart 2017, 22:08

Lijkt erop dat de benzinepomp defect is, brandstof loopt weg in het carter.... ook de one-way klep kan lekken, de meeste zijn niet bestand tegen benzine... dus nieuwe pomp, zijn de kosten niet..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: startproblem

Berichtdoor toine404 » 13 maart 2017, 10:02

De pomp is nieuw
En heb een terug slag klep voor de pomp hangen
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: startproblem

Berichtdoor johnssons » 13 maart 2017, 14:37

oké..... maar dan begreep ik het niet, bedoel je dat de vlotterkamer leeg staat... in dat geval kan er een lek zijn onder bij de acceleratiepomp, of de mengbuis in de venturi zit los.... of gewoon ergens een scheurtje....
Lekkage aan de buitenkant moet te zien zijn, vaak rode troep op de plek van de lekkage, kleurstof uit de benzine.

Maar de vlotterkamer is in een paar slagen vol, tenzij het filter in de carb verstopt is.... ik neem aan dat nieuwe pomp echt in orde is..... dat heb je natuurlijk allemaal gecheckt..

En de terugslagklep zit tussen de pomp en de tank of tussen de carb en de pomp....

lastige dus ... John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten