Welk type remcilinder ??

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

Re: Welk type remcilinder ??

Berichtdoor 403diesel » 07 apr 2019, 16:10

Ik pers de zuigers eruit

óf met het voetpedaal als de boel gemonteerd zit,

Óf met een verloopnippel op een vetspuit.

Perslucht kan link zijn. Met een pen uitdrijven zou kunnen maar als de aansluiting aan de zijkant zit tik je de zuiger scheef. Deze alu zuigers beschadigen ook sneller. Met vetspuit gaat gewoon goed zonder beschadigingen en risico dat de zuiger door het dak vliegt.
Neem de cilinder anders mee Robin, doe ik het even voor je.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2227
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Welk type remcilinder ??

Berichtdoor Nanno » 07 apr 2019, 17:22

Met de pendrijver was in dit geval voor dit type remcilinder een uitkomst, na 25 jaar stilstand buiten. Maar welke methode je ook gebruikt: als het lukt geeft het voldoening. Altijd leuker dan nieuw kopen.
Peugeot 203 1960 (project)
Familie-project: 403U8 bachee 1956.
Motorfiets: BMW R 50/5 1972
Nanno
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Welk type remcilinder ??

Berichtdoor RobinHoed » 07 apr 2019, 18:29

Bedankt voor de tips allemaal.

De nieuwe heb ik al zoals jullie zien op de eerder geplaatste foto's.

Wilde gisteren meerijden met de APH, opening van het seizoen. Dus had enige haast.

Helaas niet gehaald.

Maar goed, had al eerder de revisie rubbertjes gekocht. Dus niets weerhoud me om met staalwol etc aan de slag te gaan en een reserve setjes te maken. Komt vast wel weer eens van pas.

Achterrem cilinders ga ik terug brengen aangezien ze verschillende aansluitingen hebben. Geen zin om met verloopnippels etc aan de slag te gaan. Daar kan ik welnee gereviseerde voor gebruiken.


Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 557
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Welk type remcilinder ??

Berichtdoor Frank.04 » 25 mei 2019, 15:51

Al enige tijd volg ik dit topic met belangstelling.

Mijn onbegrip over hoe moeilijk het zou zijn om passende cilinders te vinden sloeg om in volledig begrip toen ik onlangs zelf cilinders nodig had.

Hoofdoorzaak: fouten in de catalogus (en website) van Der Franzose.

Ik doe graag en veel zaken met deze firma, maar qua nauwkeurigheid van de catalogi is er nog wat te winnen.

Waarschijnlijk komt dit doordat ze niet deskundig zijn op het gebied van schroefdraad.

Ik ook niet, maar ik neem tenminste de moeite om het te snappen en, zoals mijn goede vader al zei: meten is weten.

In de genoemde catalogus staan 7/16, 3/8 en 11 mm door elkaar gebruikt en met verkeerde benamingen.

Even een kort college:

De meeste schroefdraad voor remmen is metrisch dan wel imperiaal (Engels).

Bij metrische draad slaat de aanduiding op de buitendiameter in mm. Dat is dus eenvoudig te meten.

Een M6 boutje heeft een diameter van de draad van 6 mm, een remnippel M10 een diameter van 10 mm

(je hebt ook nog metrisch grof en metrisch fijn, een standaard bout is metrisch grof).

Bij Engelse draad wordt de maat aangeduid als deel van een inch, dus 7/16 heeft een diameter van 7/16 x 25,4 mm is ongeveer 11 mm.

Tevens wordt de spoed aangeduid in windingen per inch, dus 20 betekent 20 gangen per inch.

Omdat dezelfde diameter draad in grove en fijne uitvoering bestaat, is er de aanduiding UNF (Fine) en UNC (Coarse).
Een voorbeeld: draad 7/16 UNF heeft 20 gangen per inch. En draad 7/16 UNC heeft 14 gangen per inch.

En dit is dus waar Der Franzose de mist in gaat.

Kennelijk hebben ze het niet begrepen en het was voor mij dan ook een hele puzzel om te begrijpen welke cilinders en remslangen ik moest hebben.

Uiteindelijk heb ik de typen besteld die verkeerd in het boek stonden vermeld, maar gelukkig waren deze wel goed!

Als ik me even beperk tot de 404 en 504 is het volgens mij als onderstaand:

404 tot 1965: dikke remleiding (1/4 "ofwel 6,25 mm) en wartels 7/16 UNF (20 gangen per inch)

404 vanaf 1965 en 504 vanaf 1968: dunne remleiding (4,75 mm) en wartels 3/8 UNF (24 gangen per inch)

504 vanaf 1975: dunne remleiding (4,75 mm) en wartels M10 fijn (met sleutelwijdte 11 mm)

En dan nog een laatste tip: er zijn wartels te bestellen voor dunne leiding in de maat 7/16 UNF, zodat je op een 404 van voor 1965 de oude cilinders kunt gebruiken met nieuwe en makkelijk te buigen leiding.

Indien er opmerkingen zijn hoor ik het graag!

Met groet van Frank
Laatst bijgewerkt door Frank.04 op 12 jun 2019, 17:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1066
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Welk type remcilinder ??

Berichtdoor RobinHoed » 25 mei 2019, 21:31

Frank.04 schreef:Al enige tijd volg ik dit topic met belangstelling.

Mijn onbegrip over hoe moeilijk het zou zijn om passende cilinders te vinden sloeg om in volledig begrip toen ik onlangs zelf cilinders nodig had.


Bedankt voor alle uitleg, veel van geleerd.

Begrijp je onbegrip, maar hou er ook even rekening mee dat deze kantoorman 2 linkerhanden heeft en 2 jaar geleden niet eens gereedschap had (op wat goedkope schroevendraaiers van de gamma grabbelbak na)

Dus voor mij is dit dus alles hogere wiskunde.
Dat is ook de reden dat ik alles zelf wil doen of wil zien hoe het gedaan wordt anders leer ik het nooit.

Voel me iets minder incompetent na jouw post dat het deels aan der Fransoze ligt :-)

Maar ik ga het verhaal nog sterker maken.

Ik ben terug gegaan naar het 404 magazijn met de aangeschafte cilinders. Had er toch een skecht gevoel bij dus had alles ophemetne en bleken het echt 2 verschillende achteremilinders en 2 soorten voorrem cilinders te zijn qua diameter.

Dus bij aankomst gevraagd om gelijke cikinders. Nadat ik nieuwe op de toonbank kreeg hebben we deze eerst opgemeten (scheelt een tweede lange rit). En weer verschil ondanks dat de sticker het zelfde onderdeel nummer aangaf. Magazijn begreep het zelf ook niet dus alle bakken op de toonbank en meer proefmetingen gedaan.

Conclusie van het magazijn: de Argentijnse (?) Fabrikant heeft verkeerd gelabbeld en dus een mix van 2 type vooremcilinders.

Gevolg was dus dat de complete voorraad opnieuw gecheckt & gelabeld moest worden. En nog een kleine uitdadig met omboeken in de vooraad/boekhouding :'-)

Bij checken van de bakken wel de juiste achterrem cilinders met juiste diameter gevonden. En 4 gelijke voorrem cilinders.

Happy





Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 557
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Welk type remcilinder ??

Berichtdoor Frank.04 » 12 jun 2019, 17:41

Er stonden wat foutjes in de aanduiding (UNF / UNC), dit heb ik zojuist aangepast.

(kennelijk is het niemand opgevallen, maar toch!)
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1066
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Vorige

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten