Wisselstroom dynamo aansluiten hoe moet dat ???

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wisselstroom dynamo aansluiten hoe moet dat ???

Berichtdoor Peukje 1 » 30 nov 2019, 04:53

Hallo ik wil een 404 Ducellier wisselstroomdynamo op mijn 403 monteren maar weet niet hoe ik deze kan aansluiten.
Wie kan mij helpen ?
Op de dynamo heb ik een + en een - en een exc aansluiting.
Op de regelaar heb ik een rode en een groene draad en het huis is van metaal.
Wat ik denk is de +van de dynamo naar de ampèremeter en de rode van de regelaar ook op de + van de dynamo.
Dan de - van de dynamo en het metaal van de regelaar aan de massa.
Dan hou ik de exc van de dynamo en de groene van de regelaar over kunnen deze aan elkaar?
En dan een draad van de + naar de bobine ?????
En hoe zit het dan met het lampje van het opladen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Wisselstroom dynamo aansluiten hoe moet dat ???

Berichtdoor A.B.203 » 11 dec 2019, 18:27

Heeft je wisselstroom dan geen interne regelaar ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Wisselstroom dynamo aansluiten hoe moet dat ???

Berichtdoor Peukje 1 » 12 dec 2019, 10:15

Volgens mij heeft de eerste uitvoering van den 404 geen ingebouwde regelaar (ook volgens het schema).
Ik heb er wel wat bij maar daar staat niets op vermeld wat waar naar toe gaat omdat er normaal een vaste stekker aanzit zodat het maar op een manier kan.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Wisselstroom dynamo aansluiten hoe moet dat ???

Berichtdoor Frank.04 » 16 dec 2019, 10:20

De 404 heeft nooit een interne regelaar, tenzij achteraf gemonteerd.

Gebruikt voor het aansluiten een (moderne) regelaar.

De regelaar ontvangt 12 Volt via contact en geeft een accuspanningsafhankelijk voltage voor de dynamo.

Daarnaast is er een massadraad tussen het huis van de dynamo en de voet van de regelaar.

De laadstroom via de ampèremeter te laten lopen is niet de bedoeling vanwege het bereik van de meter.

Een laadstroomcontrolelampje kennen we bij de 404 (en 403 en 504) helaas niet.

Dus:

- dikke draad van dynamo D+ naar accu
- draad van dynamo ext naar ext regelaar
- massadraad van dynamohuis naar voet regelaar
- contactgeschakelde 12 Volt draad naar + regelaar
- ampèremeter losmaken of doorlussen

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten