Starten diesel zonder startmotor

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Starten diesel zonder startmotor

Berichtdoor Jeroen Onck » 25 jan 2006, 21:55

Lekker is dat: De 404 - pickupdiesel staat hulpeloos in de straat. Accu is vol, maar de starter produceert alleen een tik. Kortsluiten van de startmotor laat 'm draaien. Tikken op het huis helpt niet om 't tandwiel in de starterkrans te laten schuiven. Ik heb vast een startmotor van een 504 diesel besteld IN DE HOOP dat íe op 'n 404 past. In de tussentijd: Hoe krijg ik dat ding aan de praat? Voorgloeien en aanslepen, is dat te doen, en zo ja, in welke versnelling? Is er iemand met tips voor 't uitbouwen van de startmotor (het lijkt er op dat de onderste moer alleen los wil door de auto op te krikken en 'm van onderaf te benaderen.)

Kortom, aaah,Help!
Jeroen Onck
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 28 okt 2005, 20:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor 404 » 25 jan 2006, 23:02

Voorgloeien en aanslepen is prima te doen, bij mijn auto in de derde versnelling, maar ik heb een 1948 cc diesel. :wink:
Startmotor demonteren is echt niet moeilijk, je zal van onderen ook wel wat los moeten draaien, maar met meer dan 3 bouten zitten ze nooit vast en dan nog de aansluitkabel die met een moertje vastzit.
Een 504-startmotor is voor een 2.3 diesel en ik weet niet of dat dat gaat passen.

Het is echt eenvoudiger om de startmotor er af te halen en dan naar een startmotor/dynamo-revisiebedrijf te gaan, als je hem zelf demonteert en naar het bedrijf brengt vallen de kosten mee, bel van te voren wat bedrijven op en informeer naar de prijzen.
Succes ermee.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeroen Onck » 25 jan 2006, 23:20

Ok, in z'n drie aanslepen, dit is ook een 1948 cc.
Ik laat weten hoe 't afloopt, en vooral ook wat de juiste gegevens zijn om een vervangende te kunnen bestellen.
Jeroen Onck
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 28 okt 2005, 20:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 26 jan 2006, 00:11

Waarom in z'n drie?
Hoe lager de versnelling, hoe meer omwentelingen bij het opkomen de motor maakt bij het op laten komen van de koppeling en dus dan de grootste kans om de motor draaiende te krijgen?

Ik heb (in 1988) een 305 diesel aangeduwd zelfs zonder voorgloeien (lampen aangelaten en na werkdag teruggekomen), maar dit terzijde.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor 404 » 26 jan 2006, 00:50

In zijn twee zou ook moeten kunnen, maar mijn auto deed daar dusdanig moeilijk over dat ik de derde versnelling inschakelde en met succes.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Edzo » 26 jan 2006, 01:20

voor de trekkende auto wat fijner als je 'm in zn 3 zet. bij een diesel. :wink:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JT » 26 jan 2006, 19:13

Trekkende auto?
Ik heb de 305 met de hand aangeduwd!

Ik snap het, het wordt wel een ontzettende snok in z'n 1 als ie aangesleept wordt....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

snok

Berichtdoor Edzo » 26 jan 2006, 19:19

hoeft geen 'snok' te worden......slepen is ook een kunst..... :mrgreen:

maarreh....juist daarom is het voor de trekkende auto (koppeling) beter als de gesleepte diesel in z'n 3 staat. Zeker als de accu bv. erg plat is, en het gloeien ook niet meer werkt.

groetsels Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Klikklikklik

Berichtdoor Paull en Paulla » 26 jan 2006, 19:34

Hoi Jeroen,

Ik ken ditzelfde (6 :lol: 4) probleem al zo'n 20 jaar. Blijkbaar zit het in de "familie". Bij mij bleek het door corrosie en overgangsweerstand van de bedrading en connectoren veroorzaakt te worden.

Als ik lees dat je met zgn. kortsluiten de startmotor wel kan laten draaien, komt er te weinig spanning aan op het startrelais (zit op de startmotor).

Ik heb het opgelost door een extra relais, die door de commandodraad vanaf het contactsleutel bediend wordt. Het is misschien 15 minuutjes werk. Als je er prijs op stelt, stuur ik je een schetsje/schema op.

Je hebt alleen het verkeerde jaargetijde gekozen, want verrekte koud.....

Overigens ken ik meerdere mensen en bedrijven die de startmotor wisselden, met als resultaat gewoon weer hetzelfde klikklikklik.

Misschien heb je er wat aan.
Vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor 404 » 26 jan 2006, 20:29

Dturbo schreef:hoeft geen 'snok' te worden......slepen is ook een kunst..... :mrgreen:

maarreh....juist daarom is het voor de trekkende auto (koppeling) beter als de gesleepte diesel in z'n 3 staat. Zeker als de accu bv. erg plat is, en het gloeien ook niet meer werkt.

groetsels Edzo


De trekkende auto (Citroën C15 diesel) kwam bijna tot stilstand toen ik het in zijn twee probeerde. :shock: Ze zijn niet snel maar wel sterk, die tweeliters. In zijn drie ging het wel.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Probleem opgelost!

Berichtdoor Jeroen Onck » 27 jan 2006, 17:10

In navolging van de ANWB heb ik er een generator aan gehangen voor wat extra startstroom. Nog steeds alleen 'tik'. Terwijl de generator rustig doorpoekelt loop ik met de voltmeter te spelen. Meet ik me daar toch een spanningsval van 6 volt over een dikke draad van 15 centimeter! De startknop schakelt een relais dat vervolgens de pluspool aan de solenoid van de startmotor schakelt. De draad tussen accu en relais moet dan wel een beetje stroom leveren natuurlijk. Nieuw draadje gemaakt en er tussen geknoopt: Starten, lopen! Hoera! Inspectie van het oude draadje leerde dat corrosie (en dus niet draadbreuk) tussen een kabelschoentje en de draad de oorzaak was. (Goed geisoleerd, dik kabeltje: Dat zie je echt niet van buiten)

De startmotor is intussen al besteld en binnen bij m'n leverancier. Als ik 'm heb check ik even of 't de goede is en geef 't typenummer door: Dat kan altijd nog iemand van pas komen.

Tjonge, wat ben ik blij dat íe weer marcheert!
Bedankt vor 't meedenken allemaal.

Jeroen

[quote="Paull"]Hoi Jeroen,

Ik ken ditzelfde (6 :lol: 4) probleem al zo'n 20 jaar. Blijkbaar zit het in de "familie". Bij mij bleek het door corrosie en overgangsweerstand van de bedrading en connectoren veroorzaakt te worden.

Als ik lees dat je met zgn. kortsluiten de startmotor wel kan laten draaien, komt er te weinig spanning aan op het startrelais (zit op de startmotor).

Ik heb het opgelost door een extra relais, die door de commandodraad vanaf het contactsleutel bediend wordt. Het is misschien 15 minuutjes werk. Als je er prijs op stelt, stuur ik je een schetsje/schema op.

Je hebt alleen het verkeerde jaargetijde gekozen, want verrekte koud.....

Overigens ken ik meerdere mensen en bedrijven die de startmotor wisselden, met als resultaat gewoon weer hetzelfde klikklikklik.

Misschien heb je er wat aan.
Vriendelijke groet,
Paull[/quote]
Jeroen Onck
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 28 okt 2005, 20:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Donderkar » 27 jan 2006, 17:36

404UXD schreef:De trekkende auto (Citroën C15 diesel) kwam bijna tot stilstand toen ik het in zijn twee probeerde. :shock: Ze zijn niet snel maar wel sterk, die tweeliters. In zijn drie ging het wel.


Heb eens met een R5 TL (1100 cc) een Citroën DS aangesleept :oops:
Koppeling vond dat niet tof :oops:
Maar het lukte wel :D
Oude liefde roest (niet)
Avatar gebruiker
Donderkar
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 27 jan 2006, 15:00
Woonplaats: Steenwijk


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten