Technische info m.b.t. 404 SL gezocht...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Technische info m.b.t. 404 SL gezocht...

Berichtdoor Jeetje » 15 maart 2006, 20:31

Ik zoek wat technische info over de 404 SL...

De vragen die ik heb zijn de volgende:

- Vanaf wanneer (maand/jaar) is de 404 van een hydrovac-rembekrachtiger voorzien?
Of, anders gevraagd, tot wanneer heeft de 404 rondom trommels (zonder hydrovac; zoals de mijne)?

- Volgens het instructieboekje dat ik heb, heeft de SL een sigarenaansteker in het dashboard. De mijne heeft dat niet, maar het dash ziet er ook -ietsjes- anders uit dan die in het instructieboekje dat ik heb (waarschijnlijk is het instructieboekje van '63 of '64).
Vanaf welk jaar is het dashboard veranderd (en zit er inderdaad een sigarenaansteker in het dashboard)?

- Mijn deuropeners (aan de binnenkant) zien er anders uit dan die in het instructieboekje. Het zijn geen 'lepelvormige' handels die onder de armsteun vandaan komen, maar 'schuifjes' in een chromen rechthoekige plaatjes in de deur. Van wanneer tot wanneer zijn die rechthoekige schuifjes gebruikt?

Deze dus:
Afbeelding

nieuwer type:
Afbeelding

- De bovenkanten van de deuren aan de binnenzijde zijn bij mijn auto van in kleur gespoten metalen platen voorzien. Tot wanneer is dat?
(zie ook de bovenstaande foto's)

- Tot wanneer zit het chassisnummer en het typeplaatje rechtsboven (dichtbij de voorruit) op het binnenspatbord onder de motorkap? Later is het kennelijk naar beneden verhuisd, maar vanaf wanneer is dat?

Zoals op deze foto dus:

Afbeelding

- Tot wanneer bevindt zich de 'zwengel' om de auto mee aan te zwengelen op het rechter binnenspatbord?
(zie ook bovenstaande foto)

Dit is -kennelijk- van een recenter model:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 15 maart 2006, 21:33

Eens even kijken op de site van de 404 vereniging waar een compleet chronologisch overzicht te vinden is tot 1966. Voor alle modellen kan je terecht op http://www.guilde.org/404/

Het typeplaatje is naar beneden verplaatst m.i.v. modeljaar 1963. Hetzelfde modeljaar zag ook het einde van het aan de bovenkant van de deuren geplaatste stuk metaal in de kleur van de auto.

De aansteker is verschenen met het model 1966. De meegeleverde slinger moest al m.i.v. model 1965 het loodje leggen. Op hetzelfde moment is de Hydrovac geintroduceerd. Schijfremmen voor zijn overigens op een later moment pas gemonteerd, vanaf het model 1969.

De deurklinken zijn veranderd m.i.v. modeljaar 1965. Ik vind de oude overigens veel leuker als de nieuwe klinken, die dan ook nog eens een gecombineerd met een zwarte handgreep in plaats van in de kleur van de binnenbekleding.

Mijn 404 SL is van juni 1964, dus ook van datzelfde modeljaar. Misschien vind je het wel leuk om op de meeting op 16 april eens even samen te kijken wat er zo in die 2 jaar is veranderd, want er zijn nog veel meer verschillen.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 14:54

Er is op http://www.guilde.org/404/ inderdaad best wat info te vinden, maar op de een of andere manier gaat het overzicht van de historie van de 404 op mijn computer(s) (thuis én op m'n werk) niet helemaal goed. Ik heb dan rechts een zooi strepen en halve tekst en er is geen soep van te koken...

Hebben jullie dat ook???

Heb ik nog een vraagje.

Ik heb -volgens mij- al eens een 404 gezien met volledig rode achterlichten (dus ook het knipperlichtgedeelte was/is dan dan rood). Was dat in bepaalde landen wellicht gebruikelijk (of zelfs verplicht)? Ik denk dan aan bijvoorbeeld het Amerikaanse continent...

Wellicht was het ook wel een creatieve uitspatting van een 404-rijder.

Was dat ooit een optie, die volledig rode achterlichten???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 16 maart 2006, 15:32

Jeetje schreef:Ik heb -volgens mij- al eens een 404 gezien met volledig rode achterlichten (dus ook het knipperlichtgedeelte was/is dan dan rood). Was dat in bepaalde landen wellicht gebruikelijk (of zelfs verplicht)? Ik denk dan aan bijvoorbeeld het Amerikaanse continent...

Wellicht was het ook wel een creatieve uitspatting van een 404-rijder.

Was dat ooit een optie, die volledig rode achterlichten???


Ik heb dit 2 keer gezien, op een sedan en op een break. In beide gevallen ging het om een exemplaar uit de VS, ik denk dat het ook enkel op export auto's is geleverd.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peppo » 16 maart 2006, 16:12

Ik heb dan rechts een zooi strepen en halve tekst en er is geen soep van te koken...

Daar heb ik thuis maar een klein beetje last van, maar op mijn werk maakt hij er inderdaad een verschrikkelijke puinhoop van.

Rode achterknipperlichten zijn volgens mij ook alleen maar Amerikaanse uitvoeringen van de 404 toegepast.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor wowo » 16 maart 2006, 16:53

peppo schreef:Rode achterknipperlichten zijn volgens mij ook alleen maar Amerikaanse uitvoeringen van de 404 toegepast.


En de voorpinkers zijn dan zo te zien ook anders, allee!

Afbeelding

En de break dan;
Afbeelding
Kind noch auto is van mij.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 17:01

Ik moet bekennen dat ik die volledige rode achterlichten wel heel fraai vind... :oops:

Wellicht dat ik de huidige nog ga vervangen door volledig rode exemplaren. Dat is dan weliswaar niet 'origineel', maar het maakt het design wel een stuk evenwichtiger (naar mijn smaak)...

Voorlopig is er echter niets mis met mijn achterlichten, dus laat ik ze zo.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 17:19

Wat ze overigens in Amerika met de verlichting doen is -naar mijn mening- niet onverdeeld positief...

Wat dacht je hiervan:
Afbeelding

:(
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 16 maart 2006, 17:19

Jeetje schreef:Wellicht dat ik de huidige nog ga vervangen door volledig rode exemplaren.


404 Tuning :mrgreen:
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 16 maart 2006, 18:03

Jeetje schreef:Wat ze overigens in Amerika met de verlichting doen is -naar mijn mening- niet onverdeeld positief...

Wat dacht je hiervan:
Afbeelding

:(

Glas voor de koplampen is verboden in de VS, de SM is daar ook al zo lelijk. :evil:
Laatst bijgewerkt door 404 op 16 maart 2006, 18:05, in totaal 1 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 18:24

Die volledig rode achterlichten zag je wel bij meer auto's die voor de Amerikaanse markt bedoeld waren. Zo was dat bijvoorbeeld ook het geval bij de Porsche 356 en de volledig rode achterlichten zijn bij restauratie tegenwoordig een veelgebruikte 'upgrade' voor die auto... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mockenrue » 16 maart 2006, 22:26

404UXD schreef:Glas voor de koplampen is verboden in de VS, de SM is daar ook al zo lelijk. :evil:


Inderdaad, SM in U.S.A. uitvoering verschrikkelijk. Naast die kale lampen ook van die dikke rubberen strips aan de zijkant met een joekel van een reflector.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor leffe 404 » 16 maart 2006, 22:30

Om even terug te komen op je vraag Jeetje, die schuifjes om de deuren te openen is typisch voor een eerste type. Dat heb ik ook, na 1962 is dat volgens mij veranderd naar die schoenlepels.

De RVS omlijsting rond de ruitomlijsting van de deuren sneuvelde nogaleens met overspuit klussen, maar zeker op de vroege type's zat het er volgens mij standaard op.

De mijne is van 1961 en ik heb schuifjes voor de deuren, rvs lijsten en geen aansteker/12 v aansluiting in het dashboard, wel brede stootstips van rvs over de zijkant (12 mm) latere types na 1963 hadden smalle (7 mm)
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 22:57

De mijne is van 1962, maar heeft -volgens- mij ook de smalle sierstrips...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 16 maart 2006, 23:23

Klopt helemaal, met ingang van modeljaar 1962 zijn de brede strips op de zijkanden en midden op de motorkap vervangen door smallere.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor peppo » 16 maart 2006, 23:42

Voor de liefhebbers, hier de tekst van www.guilde.org/404 zonder rare strepen maar ook zonder die schitterende grijs metallic SL op de achtergrond:

Si il n'est pas évident de trouver une 404 en bon état , identifier précisement l'année est encore moins facile . Le guide présenté ici n'est nullement un historique complet de la 404 , mais un guide d'identification . Pour l'instant il se limite aux berlines ,cabriolets et coupés, mais sera bientôt complété pour les autres modèles.


Année 1960 - Les premiers modèles

Dans la matinée du 9 mai 1960 , la 404 est présentée officiellement au Pré-Catelan à Paris.

La ligne a été dessinée par Sergio Pinin Farina, qui avait commencé sa collaboration avec la 403.




Moteur : 3 paliers, Essence 1618cm3, 72ch SAE .
Boite : C3 , 4 vitesses grille "inversée"-1ère en bas et marche arrière en haut, vers le volant) -identique aux 203 et 403 (mais 4° en prise directe).

Modéle unique grand tourisme (toit ouvrant intérieur tissu ), très facile a identifier , les grilles d'aérateurs sont carrés, les baguettes extérieures sont larges et les jantes couleur caisse.

NB : le club a parmi ses adhérent un modèle 'tango' d'origine !!!





Année 1961 - Apparition du modèle Super luxe

Apparition du modèle Super luxe : carroserie peinte en gris métallisé, entourage de phares chromé , enjoliveurs de roue à grand diamètre et à croisillons , garnitures intérieurs cuir fauve , accoudoir-coffret avant .



Année 1962 - Evolution du tableau de bord



Evolution au niveau de la planche de bord , les bouches d'aération carrées , sont remplacées par des aérateurs circulaires , réglables , orientables .


Nouveaux tambours de freins à garnitures renforcées . Apparition d'une peinture anti reflet pour la planche de bord .


Apparition du cabriolet

La ligne est entièrement redessinée, les coques sont dans les ateliers Pinin Farina à Turin.Seul les soubassements et les élément mécaniques sont communs à la berline.

Le cabriolet est livrable avec le moteur à injection.


Année 1963 - Apparition de l'injection sur les berlines

La berline 404 Super Luxe devient disponible avec le moteur a injection d'essence 85 ch type XCKF , présenté en 1961 et présent sur les cabriolets depuis le printemps 1962

La berline 404 grand tourisme adopte des entourages de vitres latérales peints et non plus chromés .

Le volant et le cerclo avertisseur changent suspension à grande flexibilité et barre anti roulis à l'AV

Nouvelles garnitures de portières , que ce soit sur le modéle gt ou sl . Sur le modéle SLl , le bandeau sous les vitres est desormais recouverte de cuir .

Apparition du coupé



Année 1964 - Nouveau moteur pour le carbu (xc5) et l'injection(xckf1).

La berline carburateur adopte un nouveau moteur 5 paliers (xc5) , de méme pour la version injection (xckf1) .

Lancement de la 404 diésel , indenor , xd 85, rapidement remplacée par le moteur XD88, plus puissant et dont la pompe est plus fiable (Bosch) .

Butoir caoutchouc sur les pare-chocs .

Enjoliveurs de roues à six alvéoles sur les super luxe,les coupés et cabriolets (CC)
Clignotants bicolores ovales sur les CC, dont le dessin sera adapté ultérieurement sur les berlines et dérivés.






Année 1965 - Apparition du freinage assisté

Moteur injection type XCKF2 , 96 chevaux . Puissance du moteur XC5 carbu portée à 76 ch

Freins thermostables assistés par un dispositif mécanique à dépression fabriqué par Bendix appelé Hydrovac .

Ouverture des portes par palette (au lieu des gaches) Les berlines grand tourisme adoptent des jantes ajourées munies d'enjoliveurs plus petits .

La super luxe et les CC héritent d'enjoliveurs a huit alvéoles au lieu de six . Nouvelles garnitures de siéges pour les grand tourisme , le drap piqué forme des côtes longitudinales rappelant celles des 404 super luxe .

Année 1966 - Boite automatique ZF

La berline grand tourisme est livrable avec le moteur injection XCKF2 . Elle peut aussi recevoir une boite automatique zf (à 5 positions E VP N R P).

Nouveaux butoirs caoutchouc débordant sur tous les modéles .

Les garnitures de sièges de la grand tourisme évoluent légérement .

Les clignotants sont maintenant orange/blanc .

Modification des garnitures de portière bi ton (noir en bas et en haut) sur tous les modèles .

Allume cigare sur super luxe uniquement

Compensateur de freinage sur modèles essence



Année 1967 - Restylage du tableau de bord et de la face avant des CC

moteur XC6 carbu de 80 ch barre anti rouli AR

Tableau de bord à 3 cadrans ronds , le volant n'évolue pas encore.

La roue de secour passe de l'intérieur du coffre à sous la voiture . La jupe AR est reculée est modifiée (berline seulement)

La contenance du réservoir d'essence passe de 50 a 55 litres (berline).
Catadioptres rectangulaires .

Bandeau de planche de bord en 2 parties

Allume cigare sur tous les modèles et boite à gant fermant à clé , éclairage automatique de la boîte à gant sur super luxe
la face avant des CC est redessinée en incorporant des longues-portées dans la calandre, ainsi que les clignotants; la capote a maintenant une lunette arrière dite 'panoramique'; le mécanisme des sièges est amélioré pour permettre une meilleure accessibilité.


Année 1968 - Boite de vitesse ba 7 sur tous les modèles

Une 404-8 confort vient agrandir la gamme , elle reprend la cylindrée de la 403 . Il s'agit d'un modéle économique .

Ancien tableau de bord , pare-chocs sans butoirs . C'est le premier modéle de la gamme a bénéficier des freins à disques .



Feux de recul en série sur les super luxe

Nouvelle boite de vitesse avec grille européenne (ba7) .

Nouveau volant .

Bandeau de planche de bord modifié : monobloc et plus enveloppant

Dernière année de la 404 injection .


Année 1969 - Le déclin

Peugeot lance la 504 , les 404 super luxe carburateur restent encore un an au catalogue .

Nouveaux panneaux de porte avec partie sup rembourée et ouverture des porte encastrée, partie inférieure gris strié

Freins à disques généralisés sur tous les modèles essence

Année 1970 - 1975

Nouveau moteur XC7 à puissance abaissée (73 ch) mais rendement équivalent au XC6.

Partie inf striée des panneaux de porte supprimée supression des répétiteurs d'aile

La 404-8 confort disparait , reste plus que la grand tourisme qui continue sa carrière en essence et diésel .

L'option boîte automatique (qui est 6 positions maintenant : P R N 3 2 1) est livrable jusqu'à la fin 74 La gt recoit en 1970 les entourages de phares chromés et les feux de recul de série .

Ses pare-chocs sont plus fins , en adoptant une forme a nervure horizontale

Nouveaux clignotants AV à partir de 71


Essuie-glace 2 vitesses sur la berline à partir de 72, lunette AR dégivrante sur option.

Commande de frein à main à droite à partir du salon 73

La même année, jauge de température d'eau remplacée par un voyant; écusson de calandre remplacé par un Lion en 74

Warning sur tous les modèles à partir du salon 75.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 16 maart 2006, 23:57

Great! Thank's! :wink:

Overigens heb ik ontdekt dat ook op de site van de peugeot 404-vereniging een hoop info staat! :lol: :-|
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor edwin ss50 » 17 maart 2006, 00:46

als je alles wilt weten moet je het 404 werkplaatshandboek kopen
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Jeetje » 17 maart 2006, 00:54

Dat ligt achter in m'n auto... :-|

Kreeg ik er gratis bij... :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten