advies gevraagd mbt klokje in dashboard (bandteller)

Moderators: risky, Jeetje, jan-03

advies gevraagd mbt klokje in dashboard (bandteller)

Berichtdoor leffe 404 » 24 okt 2006, 16:08

advies gevraagd mbt klokje in dashboard (bandteller)

Deze doet het niet meer !

Vervangen ? Zo ja, waar te krijgen ?

Repareren / inventief oplossen ? Hoe ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 okt 2006, 16:42

@Leffe40',

Geen specifieke kennis van 404 aan deze zijde. In de 404 vraagbaak ('60-'68) staan geen gegevens vermeld. Kun je het tellerblok vanaf de achterkant of onderkant van het instrumentenpaneel losschroeven en uitnemen?. Daarmee zou je kunnen controleren of de aansluiting met de tellerkabel nog in orde is, of eventueel in de loop van jaren is losgeraakt/versleten. Ook het andere uiteinde van de tellerkabel inspecteren, kan misschien losgetrild zijn of de pen van de draaiende binnenkabel versleten of afgebroken, mogelijk als gevolg van te weinig smering. Een nieuwe kabel is dan wellicht de enige remedie. Of er moet al iets aan de teller zelf mankeren natuurlijk, andere 404 fanaten kunnen vast nadere uitkomst geven. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3270
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor leffe 404 » 24 okt 2006, 17:23

de tellerkabel ?????

ik vroeg iets over een klokje !!! (met de tijd, niet een kilometerteller .... :? )
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 okt 2006, 17:43

Excusez-moi, verkeerd begrepen, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3270
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jeetje » 24 okt 2006, 17:52

Ja, ja... Dat klokje!

Het is een bekend 'euvel' bij de oude 404-modellen dat het klokje het niet doet :( .

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

De belangrijkste oorzaak kan erin liggen dat het een klokje met een weerstandje betreft (ik weet niet hoe dat heet, maar ik dacht een transistortje) en dat betekent dat het klokje nadat de spanning eraf geweest is weer 'op de huppel geholpen' moet worden: het stelknopje een paar keer 'in z'n vrij' drukken. Doe je dat niet, of te laat, kan het transistortje in het klokje doorbranden met als gevolg dat 't klokje niet meer loopt...

Bij het 404-magazijn verkopen ze gereviseerde klokjes. Die doen het gegarandeerd. Je kunt je niet werkende klokje er ook afgeven en dan gaat het naar de 'eigen horlogemaker' die het klokje dan voor je reviseert. Ik weet echter niet wat dat kost.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JT » 24 okt 2006, 18:15

Waarom is iedereen met zijn klokje bezig?
Da's de tweede deze week!

Im mijn coupe 504 '69 zit ook zo'n klok dus...
Ook maar een keer wegbrengen...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Edzo » 24 okt 2006, 18:24

Waarom is iedereen met zijn klokje bezig ?


binnenkort weer wintertijd.......

:mrgreen:

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
Moderator
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Jeetje » 24 okt 2006, 20:00

Naast reviseren zijn er nog wat opties :wink:

Dit is de eerste:

Gewoon een nieuwe kopen op Ebay (nieuw in doos)

En dit is de andere:

hier klikken en dan even naar punt 3 van de sleuteltips scrollen
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mockenrue » 24 okt 2006, 22:56

Heeft ooit in de Lion gestaan hoe te verhelpen. Weet helaas niet welk nummer :(
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2561
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Jeetje » 24 okt 2006, 22:59

Dat nummer wil ik dan ook wel!

Wie heeft die Lion?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 26 okt 2006, 10:15

En wie heeft de beschrijving voor mij ????

Iedereen heeft het over op gang helpen, maar niemand kan een antwoord geven hoe na doorvragen :(
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 26 okt 2006, 10:23

Jeetje schreef:Ja, ja... Dat klokje!

Het is een bekend 'euvel' bij de oude 404-modellen dat het klokje het niet doet :( .

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

De belangrijkste oorzaak kan erin liggen dat het een klokje met een weerstandje betreft (ik weet niet hoe dat heet, maar ik dacht een transistortje) en dat betekent dat het klokje nadat de spanning eraf geweest is weer 'op de huppel geholpen' moet worden: het stelknopje een paar keer 'in z'n vrij' drukken. Doe je dat niet, of te laat, kan het transistortje in het klokje doorbranden met als gevolg dat 't klokje niet meer loopt...

Bij het 404-magazijn verkopen ze gereviseerde klokjes. Die doen het gegarandeerd. Je kunt je niet werkende klokje er ook afgeven en dan gaat het naar de 'eigen horlogemaker' die het klokje dan voor je reviseert. Ik weet echter niet wat dat kost.


Gewoon op de stelknop (de linker :wink: ) drukken. Je voelt -als je hard genoeg drukt- dat je het klokje 'in z'n vrij' drukt. Dan de tijd weer instellen en dan zou 'ie het weer moeten doen. Doet het klokje het dan niet (meer), is het kaduuk. Waarschijnlijk is dan de transistor doorgebrand....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 26 okt 2006, 12:35

Er zit geen gevoel in die knop ...
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 26 okt 2006, 12:52

Ik heb 't effe gecheckt in het (originele) instructieboekje van Griselle.

het staat er toch echt: relancer le montre electrique...

Als je op het knopje drukt waarmee je de klok kunt stellen voel je toch alsof 'ie terugveert, of niet?

Als de stroom eraf geweest is, druk je het knopje in om de tijd te stellen en vervolgens -als 'ie goed staat- druk je een paar keer krachtig op het knopje (formeel hoeft dat maar 1 keer, maar soms werkt 't -beter- als je er een paar keer op drukt).

Loopt het klokje dan niet (meer), is het waarschijnlijk kaduuk.

Dat gebeurt veelvuldig! Er rijden met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meer 404's met een niet lopend klokje rond dan met een werkend klokje...

Griselle is voorzien van een mooi Jaeger klokje. Dat klokje loopt soms wel en meestal niet. Vaak helpt het als ik de klok (minimaal) een twaalftal uren vooruit draai (terwijl de motor loopt). Het klokje blijft dan over het algemeen lopen totdat de motor afgezet wordt. Heel raar, maar waar. Ik heb de spanning gecheckt en die blijft ongewijzigd (met of zonder draaiende motor), dus ik snap niet hoe dat kan.

Inmiddels heb ik via Ebay een Veglia-klokje (nieuw in doos) op de kop getikt. Dat ziet er hetzelfde uit als het Jaeger-klokje en het zou het in principe dus moeten doen. Ik vind het alleen jammer dat 't klokje dat het geen Jaeger, maar een Veglia-klokje is (al zie je dat praktisch niet).

Ik moet nog even bezien wat ik ermee doe: het Veglia-klokje inbouwen en het Jaeger-klokje laten reviseren is het waarschijnlijkst...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 26 okt 2006, 15:52

@Jeetje: kan je het Veglia klokje niet voorzien van de wijzerplaat van het Jaeger klokje? Lijkt me gemakkelijker dan het nabouwen van een middenarmsteun :mrgreen:

@leffe404: bij mijn 404 werkt het starten van het uurwerk precies zo als bij Griselle. Knopje indrukken, tijd instellen en het apparaat loopt.

Mijn klokje loopt wel, ook als de motor niet draait, maar in het laatste geval loopt hij wel een half uur per week achter, dus heb ik het gelijkzetten van het uurwerk maar onderdeel gemaakt van de vaste koude start procedure.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

reparatie 404 klokjes

Berichtdoor wilfrid » 11 nov 2006, 23:17

Ik heb drie verschillende klokjes, allemaal uit de lintteller. Drie verschillende en de oudste heeft geen elektronica maar wel metalen tandwieltjes ipv plastic. Die komt uit mijn 61er en heeft het nooit gedaan bovendien is de auto jarenlang sterk verwaarloosd geweest. Bij de aanschaf lagen er nog twee los in de kofferbak. Gek maar waar. Ik heb al eerder eens geprobeerd er iets aan te doen volgens aanwijzingen uit een 404 blad. Daar ging het over een " piefje" dat je moest buigen. Ik wist niet zeker waar dat miniscule ding was en geen resultaat. Ik heb ze weer eens open gemaakt en ook die uit mijn auto gehaald. Ik heb er zachtjes lucht door geblazen en vooral wat druppels kruipolie hier en daar op gedaan. Even wachten, aansluiten en ja hoor twee van de drie werkten weer!!! Soms is het aanslingeren dmv van die verlengde knop wel moeilijk. De onrust moet gaan bewegen en dan pakt de stroom die beweging op en blijft die gaan. En anders blijft de onrust hangen in de elektromagneet. Ook het klokje van de 404 van mijn vrouw heb ik er uit gehaald, de zelfde behandeling en ook weer succes! Drie klokjes van de vijf dus. Die laatste heeft wel elektronica maar toch is het weer vuil en onvoldoende smering geweest.

Conclusie, gooi ze niet weg! Ze zijn mischien helemaal niet kapot!

Hoe kan ik fotos plaatsen?
404 1961 turquoise 1006
404 1966 (van mijn vrouw) eau vive 1146
404 1960 rouge tango 1005
504 break 1973 beige metallic 1333
504 break Dangel 1984, nu nog wit nr.?
404 trapauto turquoise 1006
citroen id 19B bordeaux
wilfrid
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 11 nov 2006, 23:05
Woonplaats: wageningen

Berichtdoor Jeetje » 11 nov 2006, 23:41

Je zet ze ergens op het net (bijvoorbeeld via photobucket of een andere online fotoalbum) en dan kopieer je de url hier naartoe en dan plaats je

[img]foto[/img]

groetjes,

Antoine
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 12 nov 2006, 00:19, in totaal 2 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor vreugden » 11 nov 2006, 23:49

Jeetje schreef:[url]foto url[/url]

groetjes,

Antoine[/url]


img foto /img toch????
vreugden
 
Berichten: 1741
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Jeetje » 12 nov 2006, 00:19

Oeps... :oops:

Gecorrigeerd! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Klokje 404 / 504

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 nov 2006, 20:08

leffe 404 schreef:Er zit geen gevoel in die knop ...


Deze knop verbreekt het stroomcircuit van de oscillator.
Hoe hard je ook duwt, je verbreekt alleen het circuit.

De oscillator is opgebouwd rond een uni-junction thyristor.
Het is een hééél eenvoudige en doeltreffende oscillator rond een 2P4M Thyristor. Deze oscillator gaat eigenlijk nooit stuk.

Maar, het loopwerkje wordt wel vuil en het beetje vet op het lagerwerk hardt uit. Een methode is het loopwerk te reinigen en een heel klein beetje dunne olie op de lager-asjes.

Meer magie zit niet achter/in.
Ze zijn bijna onverwoestbaar.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Als het loopwerk schoon is, is het ook zelfstartend.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Jerroen » 02 jan 2008, 20:39

Het Jaeger klokje van mijn 504 doet het ook niet.

Ik heb nu het dashboard losliggen en zit er over te denken om de tip van wilfrid eens te proberen. Mocht het niet werken dan kan ik altijd nog een ander klokje halen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om bij het klok meganisme te komen?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor 504ronnie » 02 jan 2008, 20:46

Mijn mening is dat de meeste klokjes "stuk" gaan na een langere periode stilstaan bv na de winterperiode wanneer iedereen lekker zijn accu bij de kachel heeft staan.
Het klokje loopt al wat stroever door de leeftijd en als je hem dan een paar weken of maanden helemaal stilzet zit hij daarna vast.
Helaas is er niets aan te doen of je moet het klokje regelmatig smeren met een heel klein druppeltje naaimachine olie. (niet zo'n simpel iets trouwens)
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
404 Berline 1972
206 16 16V Roland Garros 2000
(VW Caddy 2.0 SDI 01-10-07)


Groeten
Ron
Avatar gebruiker
504ronnie
 
Berichten: 989
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Mockenrue » 03 jan 2008, 00:11

Bezig met voorbereiding artikelen overzicht Le Lion on-line.
Kwam het volgende tegen:

(Lion nr, Artikel , Pag)
----- --------------------------------------------- -----
95 Jaeger klokje overhalen en verbeteren 40
97 Klokje inspuiten met contactspray 41

En als je toch bezig bent:

122 Verbeteren dashbordverlichting mbv LED 45
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2561
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Jerroen » 03 jan 2008, 00:55

Helaas was mijn klokje niet meer levendig te krijgen. Het magneetje bewoog wel maar niet genoeg om te "tikken".
Heb zitten blazen en gespoten met teflon maar helaas, mocht niet baten. Ook de veer anders afgesteld maar hij kwam niet goed op gang.

Uiteindelijk teveel gepielt waardoor de veer nu kapot is, dus het klokje is nu echt stuk..
Tijd voor een nieuwe :D
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: advies gevraagd mbt klokje in dashboard (bandteller)

Berichtdoor vos_ma@outlook.com » 07 jun 2019, 17:46

Dit topic is van 2008, echter ik zit niet met hetzelfde euvel. Klok is helaas overleden.
Destijds waren ze op Ebay te koop. Nu niet meer... Suggesties?

Alvast bedankt!
vos_ma@outlook.com
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 jun 2019, 17:42

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron