nieuw jasje voor mijn J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

nieuw jasje voor mijn J7

Berichtdoor rovado » 09 feb 2005, 01:52

Ik ben van plan om mijn J7 eens een andere kleur te geven. Hij is nu legergroen, dit is de originele kleur uit de tijd dat hij nog dienst deed als BB-ambulance. Er beginnen ondertussen her en der kleine roestplekjes zichtbaar te worden rondom, dus het lijkt mij hoog tijd voor een leuke klus. Het dak heb ik vorig jaar met de roller geschilderd in gebroken wit. Het resultaat is best redelijk, maar mijn vraag is of er iemand ervaring heeft in het zelf netjes overschilderen of spuiten van de J7, met zelf overspuiten bedoel ik wel zonder compressor, want die heb ik spijtig genoeg niet. Ik ben benieuwd. Als ik zou weten hoe ik hier een foto erbij kan zetten zou ik het doen, maar dat lukt mij niet bepaald :wink: [/img]
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 09 feb 2005, 19:53

Ik heb ooit onze vorige J7 zelf gelakt met een vernisrollertje en hammerite (wit). Het resultaat was erg mooi en best strak. Ik zou het alleen niet/nooit meer met hammerite doen, want daar 1) hecht geen andere lak fatsoenlijk op en 2) je ontdekt roest daarna pas als het te laat is.

Hammerite dekt luchtdicht af (hoge concentratie glas in de lak) en vormt een soort 'beschermlaagje'. Als het eronder doorgaat met roesten zie je dat vervolgens véél te laat!

Spuiten met spuitbusjes zou ik niet doen. Dan heb je een vermogen aan spuitbussen nodig. Volgens mij is het dan goedkoper om 'm professioneel te laten spuiten.

Met de roller gaat goed. Zorg er wel voor dat je de juiste rollers hebt! En kies goede verf (het beste industrielak met 2 of meer harscomponenten. Die drogen mooi strak op, zijn goed te verwerken, sterk en niet zo gevoelig voor weersinvloeden en UV-licht).

Voor een hele J7 heb je ongeveer 5 tot 7 literpotten verf nodig.

Je kunt bij een goede verfhandel (dus niet bij de Praxis ofzo) industrielak in elke gewenste kleur laten mengen. Je kunt zelfs -als je een mooie kleur hebt gevonden- een staaltje van die kleur in laten scannen en dan wordt precies die kleur voor je gemengd. Kan ook nagemengd worden!

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik 't wel!

Groetjes,

Antoine
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 09 feb 2005, 21:15

Bedankt voor je reactie en je tips Antoine

Ik heb nog een paar vraagjes.

Als ik roest weggeschuurd heb en er zoiets als rustarrestor, qwatrol of RX5 overkwast, kan ik het daarna nog mooi bijplamuren alvorens er een laklaag op te doen?

Je schrijft ook iets over industrielak, is dat wat te vergelijken met epoxyprimer? Er is mij verteld dat je dat ook goed kan gebruiken, omdat dat oneffenheden mooi zou opvullen bij het schilderen en dat je dat dan zou moeten afwerken door er nog een laklaag over te doen.

Wat voor een roller gebruik jezelf? Ik heb destijds voor mijn dak een heel dunne schuimachtige roller gebruikt, spijtig genoeg heb ik dat met Hammerrite gedaan :oops: , nu weet ik gelukkig al iets beter en informeer ik mij beter :wink: .

Bedankt alvast.
Rogier
Laatst bijgewerkt door rovado op 09 feb 2005, 21:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor rovado » 09 feb 2005, 21:17

Bedankt voor je reactie en je tips Antoine

Ik heb nog een paar vraagjes.

Als ik roest weggeschuurd heb en er zoiets als rustarrestor, qwatrol of RX5 overkwast, kan ik het daarna nog mooi bijplamuren alvorens er een laklaag op te doen?

Je schrijft ook iets over industrielak, is dat wat te vergelijken met epoxyprimer? Er is mij verteld dat je dat ook goed kan gebruiken, omdat dat oneffenheden mooi zou opvullen bij het schilderen en dat je dat dan zou moeten afwerken door er nog een laklaag over te doen.

Wat voor een roller gebruik jezelf? Ik heb destijds voor mijn dak een heel dunne schuimachtige roller gebruikt, spijtig genoeg heb ik dat met Hammerrite gedaan :oops: , nu weet ik gelukkig al iets beter en informeer ik mij beter :wink: .

Bedankt alvast.
Rogier
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Mark » 09 feb 2005, 21:21

Bekijk voor vragen over de roestduivel ook even deze topic. Enkele van je vragen worden daar al beantwoord:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=878

Suc6!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 09 feb 2005, 21:33

Industrielak is gewoon een afwerklak (leverbaar in hoogglans en zijdeglans) met extra harscomponenten waardoor de lak harder, bestendiger, etcetera wordt.

Dit soort lakken wordt onder andere op hijskranen, staalconstructies etcetera gebruikt en heeft goede roestwerende eigenschappen.

Het geeft een hele mooie finish, zonder dat je moet spuiten.

Het nadeel van die lakken is dat je -vaak- niet de schuimrollertjes kunt gebruiken omdat die 1) blaasjes trekken (hele kleine luchtbubbeltjes) en/of zelfs 2) uit elkaar vallen als gevolg van de 'ingediënten' van de lak.

Je moet er een hoogwaardig mohairachtig rollertje voor gebruiken, maar het is ook erg goed met de kwast te verwerken.

Het resultaat -mits verwerkt bij de juiste temperatuur- is verbluffend! Het ziet er dan uit als een plaatwerkdeel dat gespoten is, maar een lichte sinaasappelhuid vertoont (niet storend).

Nóg een mooier resultaat krijg je als je deze verf licht verdund en met een compressortje met spuitpistool spuit! Dat is helemaal top! Zo'n compressortje is bij de bouwmarkt vaak voor zo'n € 70 - € 80 te koop en een spuitpistool met verfreservoir kost zo'n € 25,00. Ik garandeer je dat je -na enig oefenen- hele fraaie resultaten zult (kunnen) bereiken. Bovendien zul je minder lak gebruiken en spaar je 1 á 2 potten lak uit...

Roest eerst goed wegkrabben en dan eerst in de etsende primer zetten (ook bij de betere verfhandel te koop). Dan afplamuren en strak schuren. Vervolgens in de grondverf en dan als alle plekken bijgewerkt zijn het geheel in de industrielak en het resultaat is -zo kan ik je verzekeren- alleszins mooi te noemen!

Houd er ook rekening mee bij het kiezen van de kleur dat 1) hoe lichter de kleur is, hoe mooier het eindresultaat (in lichte kleuren vallen de 'lakfouten' niet zo op) en 2) hoe meer -dunne- lagen hoe mooier het eindresultaat (verschillende lagen hechten beter, glanzen mooier en hebben een betere egaliserende werking)...

Succes!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 09 feb 2005, 23:08

heel erg bedankt voor de tips, ik ga morgen meteen even op zoek naar zo'n etsende primer. Dan kan ik op mijn gemak al eens rondom al het voorwerk doen. Daar zal ik al wel een flinke tijd mee zoet zijn, want je komt toch altijd meer tegen dan je denkt en hoopt tegen te komen.

tot slot nog een vraagje, is er een bepaald soort etsende primer die jij zelf zou aanraden?
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 10 feb 2005, 00:45

Ik vind persoonlijk de industrielakken van Wijzonol het beste. Dat is industrielak op basis van urethaan- en alkydhars.

Wijzonol heeft ook een hele goede etsende primer. Ik weet niet meer hoe die heet, maar ik weet dat ie wit is...

Het voordeel van etsende primer te gebruiken van het merk waar ook de aflak van is, is dat je zeker weet dat de lak en de primer elkaar niet 'bijten'....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 10 feb 2005, 18:59

Ik heb de achterant van mijn pick-up met Wijzonol industielak gedaan, met de kwast. Inderdaad een aanrader! De betere verfwinkel heeft hiervoor kleurstalen zodat je de kleur kan uitkiezen en later weer laten maken. Als primer zou ik Corroless roeststabiliserende
primer gebruiken, eerst grondig ontroesten, het liefst lokaal met een zandstraalpistool (werkt op een compressor) of anders met een grote roterende staalborstel op een haakse slijper. Daarna goed ontvetten en Corroless in twee lagen er op. Corroless is te krijgen via de meeste verfwinkels. Niet bij de Gamma of de Praxis!
Daarna afwerken met de industrielak, blijft jarenlang mooi!
Succes er mee.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor rovado » 10 feb 2005, 20:33

Ik ben ondertussen in enkele verfwinkels geweest waar ze Wijzonol verkopen, ze zeiden alleen dat er geen primer van wijzonol is. Rustarrestor verkochten zij ook niet. Wel iets soortgelijks, namelijk van het merk sudwest, all-grund. Kent iemand dit? Dit was in nederland trouwens. Ik heb het nog niet gekocht, want ik wilde eerst even weten of iemand het kent, zoniet, dan zal ik verder zoeken naar iets dat hier al vermeld is geweest en dat zijn strepen reeds verdient heeft.
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor rovado » 10 feb 2005, 20:35

Wat ze ook konden bestellen is Uni-metaal primer, is dit gekend bij iemand hier?
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 10 feb 2005, 21:48

Dit is ook heel erg goede etsende primer:

http://www.acoatselected.nl/NR/rdonlyre ... erEMCF.pdf
(inclusief een handige 'verwerkingshandleiding')

Dit is overigens de professionele etsende primer. Die is ook prima thuis met een huis tuin en keukencompressortje en spuitpistool (of zelfs -wanneer je kleine delen wilt bewerken- met een airbrushpistool) te verwerken. Droogt razendsnel en is goed af te plamuren en af te werken.

Sikkens heeft ook een goede etsende primer in een potje.

Sikkens heeft ook uitstekende industrielakken in het assortiment. Deze zijn duurder dan Wijzonol, maar niet beter of slechter. Daarom heb ik voor Wijzonol gekozen, want elke euro die je kunt besparen is toch maar mooi meegenomen, nietwaar???

Ik zou je wel aanraden om voor 1 systeem/merk te gaan. Je loopt dan niet het risico van slechte (onderlinge) hechting, of 'opbranden' van de lakken...

Suck6!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 11 feb 2005, 14:41

rovado schreef:Ik ben ondertussen in enkele verfwinkels geweest waar ze Wijzonol verkopen, ze zeiden alleen dat er geen primer van wijzonol is. Rustarrestor verkochten zij ook niet. Wel iets soortgelijks, namelijk van het merk sudwest, all-grund. Kent iemand dit? Dit was in nederland trouwens. Ik heb het nog niet gekocht, want ik wilde eerst even weten of iemand het kent, zoniet, dan zal ik verder zoeken naar iets dat hier al vermeld is geweest en dat zijn strepen reeds verdient heeft.

wat je ook gebruikt, zorg ervoor dat alle roest grondig weggestraald is, anders heb je binnnen no-time weer blaasjes.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor jesse » 11 feb 2005, 16:37

Ik heb ook wijzenol industrielak gebruikt. Ik ben er wel tevreden over. All Grund hebben ze mij ook verkocht. Ik heb ook een andere grond gebruikt, toen all grund niet te krijgen was.(of anders om)
Een van deze grondlakken was op waterbasis. NIET GEBRUIKEN!
Die droogde niet goed op, er ontstond roest voordat de Wijzenol aflak erop zat. Met de andere grond (of was het wel All Grund) had ik geen problemen.
Dit verwarende verhaal werkt niet echt verhelderend, denk ik. :-|
Wijzenol is goede lak, Let wel op met je Grondlak. ff dubbel checken dus.

Groet Jesse

Ps mooie kleurtjes hebben ze, hè! :mrgreen:
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 12 feb 2005, 01:13

All Grund is inderdaad wat ik bedoel. Die is wit en komt van dezelfde fabriek als Wijzonol. Goed spul...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 12 feb 2005, 12:09

Bedankt voor jullie interessante informatie. Dan zal ik die allgrund maar eens gaan halen van de week en dan een paar mooie kleurtjes uitkiezen voor de bus. Het lijkt mij leuk om originele kleuren te kiezen. de verkoper in de winkel vertelde mij dat zij in de computer de juiste kleurcodes van alle typen konden terugvinden, dus ik ben benieuwd of dat ook echt zo is.

Nog even een vraagje he ( jullie kunnen wel merken dat ik nog veel moet leren...) Als ik het goed opgeschuurd heb en er All Grund overschilder, vervolgens heb geplamuurd, dan kan ik er weer een laagje AllGrund over doen en dan als alles bijgewerkt is de industrielak van Wijsonol??
Bedankt, dan kan ik eindelijk aan de slag gaan.
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 12 feb 2005, 12:59

Da's heel goed zelfs. En dan wel de allgrund na het drogen nog even licht opschuren. Je gebruikt de allgrund dan ook als een soort hechtlaag. Kan prima en geeft een goed resultaat.

Er zijn ook bedrijven die de Wijzonol op kleur kunnen mengen met behulp van een scanner. Als je een voorbeeld van de kleur hebt die je wil en dat is een oppervlakte van 10 cm² (een foto, een stukje plaatstaal met die kleur, gekleurd plastic, maar ook gewoon een hele auto, want die scanner is draagbaar) dan scannen ze die kleur in en wordt die kleur perfect samengesteld.

Ik heb dat laten doen voor het Sahara Beige van Jeetje. Ik wilde graag de motorkap weer dezelfde kleur als de rest van de wagen. Die was -toen we Jeetje aanschaften- namelijk blauw en dat was geen gezicht. Ik ben toen met Jeetje naar de verfhandel gereden, daar hebben ze Jeetje's kleur ingescand en op basis van die gegevens gescand. De kleur is super gelukt! Ik heb met die lak zelfs hier een daar kleine dingen bijgetipt en dat zie je niet eens! En het verwerkt beter en vloeit mooier dan die tipstiften die te koop zijn (het droogt wel ietsjes langer)...

sucses
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 14 feb 2005, 15:22

voor de liefhebbers, hier een foto van mijn J7. Nu nog in zijn originele kleur...Afbeelding

Hopelijk is mijn kennis op den duur dusdanig bijgeschaafd dat ik niet meer van alles hoef te vragen, maar dat ik ook eens kan helpen :P
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 14 feb 2005, 16:31

Die ziet er zo op het eerste oog helemaal niet verkeerd uit, Rovado!

Waarom wil je 'm een andere kleur geven? Ik vind dat groen best mooi. Dat zie je niet zo vaak; zeker als het origineel is (militair?). Je kunt die groene kleur ook in laten scannen en laten mengen. Dan kun je stukken heel netjes bijwerken en dan hoef je 'm niet helemaal over te lakken...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 14 feb 2005, 16:44

Het is een ambulance van de Burger Bescherming geweest. Vandaar die overgeschilderde vierkanten, hieronder zit telkens een rood kruis. Ik ben inderdaad van plan om hem eerst bij te werken in de huidige kleur door mijn gril in te laten scannen, zodat ik niet met een kermiswagen rondrij tijdens de metamorfose. Wanneer dan alles mooi is, dan doe ik hem in zijn geheel in de grond verf en dan de nieuwe lak. We willen hem graag iets lichter van kleur hebben... Gebroken wit met rode of blauwe streep, waarschijnlijk.
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Nienke » 17 feb 2005, 23:56

Als je je bus een hele andere kleur wilt geven, moet je dat dan melden? Bij de RDW ofzo?
Avatar gebruiker
Nienke
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 dec 2004, 03:15
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 18 feb 2005, 09:56

Nee, dat hoef niet meer... Vroeger was dat wel noodzakelijk, maar tegenwoordig is dat niet meer nodig.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Nienke » 18 feb 2005, 13:25

Ook niet als de kleur vermeld staat op je kentekenbewijs?
Avatar gebruiker
Nienke
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 dec 2004, 03:15
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 18 feb 2005, 13:56

Nee...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Nienke » 18 feb 2005, 15:06

Okee, nou dat is heel handig om te weten, aangezien ik van plan was om mijn bus tzt ook een nieuw jasje te geven...
Avatar gebruiker
Nienke
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 08 dec 2004, 03:15
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten