Andere Versnellingsbak monteren

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Andere Versnellingsbak monteren

Berichtdoor zwaailicht » 21 feb 2005, 11:28

Sinds kort heb ik een J7 gekocht, er staat een groot zwaailicht op het dak...vandaar mijn naam...

In de auto is een 2.3 diesel gebouwd, de oude versnellingsbak zit er nog onder. Dit betekent voldoende koppel voor een bak met langere overbrengingen..

Bij de auto heb ik ook een andere bak 4-bak gekregen, eentje met langere overbrengingen, en volgens de overlevering prima in orde.

Mijn vragen:
--> Is het verstandig keerringen te vervangen, zijn deze gewoon te krijgen (ik heb in het forum ergens gelezen dat dit een probleem kan zijn) Andere aandachtspunten voor montage?
--> Is het mogelijk de enkel de bak te vervangen of moet ik de gehele voortrein demonteren..veel werk?

groet van een nieuwe gebruiker!
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor rovado » 21 feb 2005, 12:43

Welkom op het forum, hoe meer zielen, hoe meer vreugd en kennis :!:

Ik heb zelf ook mijn versnellingsbak verwisseld, mijn J7 is wel een benzine en geen diesel, ik heb toen wel de oliekeerring thv de aandrijfas verwisseld, die aan de assen niet, want die lekte niet, verder heb ik de pakking verwisseld, van het schot waar de keerring inzit, ofwel tussen de versnellingsbak en de koppelingsplaat.
Deze onderdelen kon ik zonder problemen bestellen bij de Peugeot daeler in Turnhout.

Verder heb ik maar meteen de koppelingsplaat +drukgroep vervangen.
En mijn lekkende koppelingscylindertje.

Ik heb hiervoor wel eerst de motor eruit gehaald en dan de versnellingsbak. Ik heb dit samen met een vriend gedaan gewoon op de parkeerplaats. Zaterdagochtend zijn we begonnen en zondagavond reed de bus weer. Ik weet dat er mensen zijn die dit nog veel sneller kunnen...

Ik weet niet of het mogelijk is om alleen de versnellingsbak eruit te halen, ik denk van niet, want anders krijg je de aandrijfas denk ik niet mooi recht in de motor. En ik geloofook niet dat je hem eruit krijgt, maar misschien dat er mensen zijn die hier meer van weten.

Al met al ben je wel even bezig, maar het is goed te doen.
Succes :wink:
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor jos overvliet » 21 feb 2005, 21:20

Beste ZWAAILICHT.
De langere overbrenging waar je het over hebt zit alleen in de 4 de versnelling, en leverd per saldo een +- 15 kmh hogere topsnelheid op.
Het ombouwen van de bak kan alleen na dat de motor eruit gehaald is.
Vervang ALTIJD!!!!! de price as kering ,de oude kering is niet meer zo zoepel en zal door het bewegen van de motor tijdens het in bouwen kapot gaan.
Kering en deksel pakking worden nog standaard geleverd door de dealers,
als deksel pakking kan je ook siliconepakking gebruiken.
Nog een tip ,in het dekseltje zitten 2 gaten met schroefdraad, deze dienen er voor om het dekseltje met behulp van 2 boutjes van de geleide pennen te trekken , hiervoor gebruik je de boutjes waarmee het deksel vast zit..
Zo nu heb je wat om over na te denken, en een dag of 2 sleutelen verder rij je 15 km harder.
Sterkte ermee .
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor rovado » 22 feb 2005, 01:39

Hier een korte fotoreportage van de in en uitbouw...

Afbeelding

Na het verwijderen van de bumper en het frontstukje en de radiateur...

Afbeelding

Het verwijderen van de motor op een zelf in elkaar geknutseld wagentje...

Afbeelding

Hier moet je een beetje voorzichtig zijn, als je de ontkoppelingscylinder niet los wilt maken, je moet die dan ergens aan ophangen...

Afbeelding

Je kunt hier het oliespoor al zien, er is duidelijk lekkage...

Afbeelding

De versnellingsbak is eruit.. Eindelijk...

Afbeelding

Zie hier het 'nieuwe' exemplaar...

Afbeelding

De oude en de nieuwe koppelingsplaat, een duidelijk verschil zou ik zo zeggen...

Afbeelding

Hier zijn we bezig de nieuwe versnellingsbak op zijn plaats te zetten... en dan is het nog even lastig om de as van de versnellingsbak weer in de motor te krijgen, maar als dat dan gelukt is ben je al bijna klaar.
Succes :-)
Laatst bijgewerkt door rovado op 22 feb 2005, 14:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor Jeetje » 22 feb 2005, 10:04

Mooie reportage, hoor! :wink:

Dat zijn reportages waar je wat aan hebt... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Andere Versnellingsbak monteren

Berichtdoor zwaailicht » 22 feb 2005, 11:12

Dit gaat rap met de anwoorden, inclusief foto's is natuurlijk helemaal geweldig..bedankt mensen!!

Nog wat extra vragen:
Is deze operatie wellicht in een werkplaatshandboek te vinden?
Is hier aan te komen?

Is het nodig de voorwielophanging/aandrijfassen ook uit te bouwen? (Dat wordt me niet helemaal duidelijk op de foto's)

Bij een flinke rit op de snelweg, met een gangetje van 80km/u, heb ik gemerkt dat die 2.3 voldoende vermogen heeft voor een langere eindoverbrenging. Die 15% is meer dan welkom, ook vanwege het hoge toerental dat er nu gedraaid wordt. De brandstofmeter zie je overigens naar beneden vallen, volgens de vorige eigenaar loopt de oude dame 1:8 / 8,5. Ik neem aan dat de bus ook een stukje zuiniger wordt met de langere bak?

alvast bedankt, groet!
Zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 22 feb 2005, 11:59

Het zal nooit een fluisterbus worden met formule1-kwaliteiten, hoor!

Wij hebben een 1600 cc benzine met 4 bak en dat maakt best een herrie en bij warme motor is het bij volgas bij 120 km/uur toch echt einde oefening.

Ik heb de motorkap voorzien van geluids-isolatie (scheelt al een boel) en we rijden maximaal 100 km/uur (bij 4.000 toeren) en dan rijdt ie het fijnst...

Is die operatie echt nodig? Natuurlijk moet je het gewoon doen als je er zin in hebt, tijd voor hebt en het leuk vindt om te doen... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor rovado » 22 feb 2005, 14:28

Je moet de auto best wel op steunen zetten, zodat de voorwielen van de grond komen, vervolgens maak je de stabilisatorstangen los van de bodembalken.

Afbeelding

Hier zie je de stabilisatorstangen naar beneden hangen, je moet wel een beetje opletten dat je de aansluiting thv het wiel niet te veel forceert.

Om de assen los te maken, hetgeen nodig is om de versnellingsbak uit de auto te halen, moet je een klein hol pinnetje uit de as tikken, LET HIERBIJ GOED OP, want als je dat niet goed doet sla je hem vast en krijg je hem niet meer los!
Het probleem zit hem in het feit dat het staafje bestaat uit een opgerold stukje staal. Je zou hem er dus uit moeten slaan mbv een priem met exact dezelfde diameter.

Afbeelding

hier een detailopname van de as met onderaan de aansluiting met de versnellingsbak en rechts zie je het pinnetje er een klein stukje uitsteken.

Bij het monteren moet je het pinnetje goed schoonmaken, tevens is het handig om even met een boor voorzichtig door de opening in de as te gaan, zodat er geen vuil in zit, dit voorkomt problemen met het in elkaar zetten, want als je op het pinnetje moet slaan met een hamer raakt hij opnieuw...juist ja:vast!

Succes
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

Berichtdoor zwaailicht » 22 feb 2005, 15:21

Ah! Duidelijk...

Dat van die "pinnetjes" had ik inderdaad al eens gehoord. Da's een spanbus (Din1481/ISO 8752) aan je omschrijving te horen. Lijkt me alleen wel een hééle lange als hij door de hele as gaat. (Dat zal ik wel zien als ik het onder de auto bekijk.)

Nu alleen nog een werkplaatshandboek, zijn die te vinden?

Thanks...again
Zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Mark » 22 feb 2005, 22:09

zwaailicht schreef:Nu alleen nog een werkplaatshandboek, zijn die te vinden?

Da's letterlijk en figuurlijk een onderwerp op zich: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1272
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Andere Versnellingsbak monteren

Berichtdoor zwaailicht » 27 mei 2006, 12:14

Aangezien ik nu toch mijn kapotte motor ga vervangen wil ik eigenlijk ook mijn versnellingsbak, die er nu dus al een jaartje inzit, eruit halen: hij giert nogal in de 4e versnelling.

Ik weet dat mijn bak gemarkeerd is met een A of juist een C, voor langere eindoverbrenging, maar kan het merkteken niet meer vinden door alle olie en troep. Wie kan me zeggen waar ik dit precies kan vinden (op een uitgebouwde bak)?

Dan kan ik op zoek naar een andere bak..met C of juist A..met de langere overbrenging dus..

Zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

J7

Berichtdoor besbre2003 » 27 mei 2006, 14:04

Hoi!
De 4bak met de langste overbrenging heeft het kenmerk BC3A. De kortere zijn gekenmerkt met BC 1 en BC3. Bij mij zit het kenmerk op de linker kant in de buurt van het achterste decksel.
Groetjes, besbre2003 sorry, mijn nederlands is niet te best..
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Berichtdoor Bert » 27 mei 2006, 19:35

normaal gesproken wordt de versnellingsbak er gelijk met de motor uitgehaald, Bij demontage worden de beide stoelen uitgehaald en wordt er op de bovenste schokbrekerbevestigingspunten een juk gezet waar een I balk aan vast zit die boven de motor via het front naar buiten steekt, daar zit een soort katrol aan waar de motor met bak aan vastgemaakt wordt en als alles los is trek je met weinig moeite alles uit de auto.( J7 )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten