Vraag over versnellingsbak J7

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vraag over versnellingsbak J7

Berichtdoor Freek » 23 mei 2004, 10:35

Misschien weet iemand raad met het volgende:

De bak van mijn J7 schakelt bij koude motor zo licht als het maar kan. Na een flinke afstand echter, gaat de pook wat stroever. Het is niet eens het inschakelen van de versnellingen, maar je voelt dat de vrije "gang" van de pook wat minder soepel is.

Er zit verse olie in, van het goede type. (d.w.z. EP80 toch??). Met de koppeling heeft het e.e.a. volgens mij niet te maken, omdat de stroefheid zoals gezegd niet alleen aanwezig is bij het inschakelen van de versnelling.

Hoe komt dit, is het normaal, kan het kwaad? Het is ook al nuttig om te weten of anderen het fenomeen kennen/zelf ook ervaren.

Misschien moet ik erbij vermelden dat de bak de neiging heeft uit de eerste en tweede versnelling te schieten. Ik weet dat ik om dit op te lossen de veertjes die zijdelings in de bak zitten moet uitrekken, maar zou er een verband kunnen zijn?
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Freek » 29 mei 2004, 21:12

Een lastige vraag kennelijk:-)

Kunnen jullie, ook zonder kennis van de diepere achtergronden, laten weten of jullie het fenomeen herkennen? Als elke bus dit nou heeft, maak ik me maar geen zorgen meer.....
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Mark » 29 mei 2004, 22:25

Freek schreef:Een lastige vraag kennelijk:-)

Kunnen jullie, ook zonder kennis van de diepere achtergronden, laten weten of jullie het fenomeen herkennen? Als elke bus dit nou heeft, maak ik me maar geen zorgen meer.....

Nee niet herkenbaar, mijn bak schakelt koud zowel als warm hetzelfde. Behoorlijk licht eigenlijk, waarbij je wel duidelijk voelt dat je tandwielen aan het verplaatsen bent. Daardoor schakel ik altijd betrekkelijk langzaam, vergeleken met een moderne versnellingsbak. EP-80 is inderdaad de juiste olie.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Tiemen » 01 jun 2004, 00:25

Hoi Freek,

Mijn versnellingsbak heeft precies hetzelfde als die van jou. Ik heb de auto net, en wil deze olie nog vervangen. Als er daardoor iets veranderd zal ik het zeggen, maar ik zou me er niet te druk over maken en gewoon rustig schakelen inderdaad. Bij mij schakelt de pook na een flink stuk snelweg na een keer of vijf schakelen trouwens al weer soepel, heeft die van jou dat ook?

Groeten,

Tiemen
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Berichtdoor Freek » 01 jun 2004, 00:41

Hoi Tiemen,

Dank voor je reactie (Mark ook trouwens!).

Bij mij ontstaat het na echt een flinke rit, zeg 100 kilometer. Het blijft dan tot de boel is afgekoeld. Tussentijds schakelen brengt geen verandering.

Het voelt allemaal niet zo zorgelijk, maar blijft vreemd. Ik zal het vuil een keer van de bak schrapen, misschien helpt dat. Want volgens mij moet het met warmte te maken hebben; vorig jaar, toen ik er nog een motor in had liggen die veel te heet liep, was het erger.

Ik ben benieuwd wat er bij jou gebeurt na je oliewissel!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor leffe 404 » 01 jun 2004, 23:10

beetje teflon aan de bakolie toevoegen,
zou dat helpen ? of TX50 ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Freek » 02 jun 2004, 00:18

Da's inderdaad niet zo'n slecht idee....Ken jij het probleem?
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor leffe 404 » 02 jun 2004, 23:39

gelukkig niet, maar bij VW (werk) is het een bekend probleem bij sommige modellen. De oplossing is dan bakolie aftappen, nieuwe bakolie er in, met toevoeging van teflon en probleem is dan over !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 14 jul 2004, 09:30

Vrienden van de PKV met een J7 hadden hetzelfde probleem. Bij hun lag het aan de gaffel (heet dat ding zo?) waar de pook doorheen loopt. Als de bak warmer werd, ging het schakelen stroever (waarschijnlijk door slijtage in die gaffel). Ook sprong de pook tijdens snel optrekken wel eens uit de versnelling (met name uit de eerste).

Een nieuwe/goede gebruikte gaffel gemonteerd en het probleem was voorbij...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 14 jul 2004, 09:53

Kijk, dit helpt, want de symptomen zijn precies hetzelfde! Weer een reden om er tot mijn knieholtes onder te gaan liggen:-)

Ik kom nog terug op je PB, ik probeer het ding op dit moment van de hand te doen.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Drukveren in versnellingsbak

Berichtdoor Rene » 24 jul 2004, 22:56

Hoi Freek,
met mijn J7 heb ik het probleem gehad dat deze uit zijn versnelling sprong als ik even van het gas afging, m.n. bij zijn tweede. Dit heb ik eenvoudig en zeer doeltreffend verholpen: Aan de onderzijde van de bak zitten een aantal (4 geloof ik) inbusbouten, waarachter bij 3 veertjes zitten die de verzetten vastzetten. Als je deze opendraait (blijft de olie trouwens gewoon binnen) vallen enkele delen veer naar buiten. Vervang ze door nieuwe en de bak voelt meteen weer aan als nieuw. Ik weet natuurlijk niet zeker ofdat dit bij jou alles oplost, maar het proberen waard. Ik heb een setje van 10 veertjes moeten kopen (gewoon via de dealer besteld), desnoods kun je er 3 krijgen...
Avatar gebruiker
Rene
 

Berichtdoor j71977 » 02 sep 2004, 18:26

bij mijn J7 heb ik net hetzelfde gehad : stroef schakelen bij warme motor.
Het werd met de dag erger, tot ie op een bepaald moment bijna niet meer in acheruit te zetten viel(luid afschuwelijk geknars). Om de bak toch in achteruit te krijgen moest ik de motor eerst stilleggen. Toen ik vervolgens startte met ingedrukt koppelingspedaal bewoog de J7 even achteruit.
Conclusie: de koppeling ging onvoldoende open. Na het ontluchten van het koppelingscicuit (rotwerkje:zie daarvoor een ander stuk van dit forum...)schakelde de bak weer perfect.
De reden dat het probleem temperatuursafhankelijk is, is dat wanneer de koppelingsplaat uitzet door de warmte, de koppeling iets verder open moet om te ontkoppelen. Als de koppeling al maar nét openging (vanwege onvoldoende druk in de koppelingscilinders)lukt dit niet meer.
j71977
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 16 aug 2004, 13:48
Woonplaats: Gent België


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten