404 op Amateurfilmpjes

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

404 op Amateurfilmpjes

Berichtdoor Niek020 » 26 feb 2005, 09:02

Gisteravond had ik eindelijk even tijd om nou eens een paar dubbel 8 filmpjes te draaien,die ik,na het overlijden van mijn ouders in mijn bezit heb gekregen.
Het bestaat,welgeteld,uit een verzameling van 71 rollen(1948-1980,denk ik)
Mijn vader filmpde,volgens mij,alles wat los en vast zat!!
Vooral veel straatbeelden.
Ik had die filmpjes nooit eigenlijk gezien,wel als kind,maar geen acht op geslagen.
Als je films uit de jaren'60 bekijkt,wat een 404.ers reden er rond!!
Ik heb een fragment dat er 5 404ers achter elkaar stonden op het Rembrandtplein!
Nu zou het een bezienswaardigheid zijn,maar toen liep iedereen gewoon langs of er"niets"aan de hand is

De 404 komt dikwijls terug in de filmpjes.
Bijv:
1966:Bakkum,Utrecht,Vlissingen.
1967:Frankrijk,op doorreis naar Benidorm.Sinterklaas,met zijn hoofd door de schuifdak(ik vond"Sinterklaas"wel erg veel op een oom van mij lijken."Sinterklaas"sprak wel enorm Amsterdams! :D )
1968: weer Frankrijk,op doorreis naar het zuiden.in de blakende zon van Benidorm.
Als je benidorm(toen) uitreed,was het gelijk"woestijn",dus de 404 op een enorme zandvlakte,op de film.
en ga zo maar door

Mijn vader kreeg de 404 op in naam: 14 februari 1964.
Een paar dagen later heeft hij een halve film besteed aan de 404.
Te zien is de mooie Michelin banden met een witte bies.
Alle knopjes.e.d. nieuw!!
De film is gedateerd 16 februari 1964,dus spikslinternieuw,wat vooral te zien is aan de stoelen,achterbank en dashboard!
Alles glimt als een gek,zeg!
Close-up van het dashboard verteld dat hij nog maar 25 kilometer er mee gereden heeft!
In de jaren 50 heeft mijn vader een Chevrolet Bel Air en een Chevrolet Impala Cabriolet(dit laatste tot 1964)

Wat een bouwwerken waren dat!
De Chevrolet impala cabriolet heeft mijn vader in 1964,van de hand gedaan voor............1200gld :shock: :shock: :shock:
Regelmatig heb ik mijn vader gevraagd of hij niet goed bij zijn hoofd is geweest,zo'n mooie auto voor 1200gld doorverkopen! :cry: :cry:
Zijn antwoord was:"tja het was de prijs,ik moest er vanaf.elke keer op pad met een extra tank benzine in de kofferbak,dat schiet niet op"
maar voor 1200gld??
Maar waar zou je nu met zo'n enorme auto naar toe moeten?
We houden het wel bij de 404,daar heb ik ook de meeste herinneringen aan.De impala heb ik nooit,gezien mijn leeftijd,nooit meegemaakt!

Fijn Weekend
Niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor veen » 26 feb 2005, 10:41

Goed bewaren of op dvd laten zetten, die beelden van vroeger zijn geweldig om te zien.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor Gilletti » 26 feb 2005, 13:56

Leuk! :D
Ben wel een beetje benieuwd naar die fragmenten!
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Mockenrue » 26 feb 2005, 20:52

Als je een digitale videocamera hebt, kun je 't eenvoudig digitaliseren. Projecteer de film op een wit A-4 vel, dicht bij de projector. Zodoende kun je het beeld heel scherp krijgen. Vervolgens de videocamera op een statief zetten en opnemen maar.

Dan heb je 't in ieder geval al gedigitaliseerd. Branden op DVD is de volgende stap.

Leuk om eens een compilatie te maken van 404 momenten. Kun je bij een toekomstige meeting of iets dergelijks eens laten zien. Er is genoeg belangstelling voor lijkt mij.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Niek020 » 26 feb 2005, 23:41

Natuurlijk heb ik er geen moeite mee om de filmpjes door deze of gene te laten bekijken.
Het is leuk om een tijdsbeeld te zien waar"onze"404"een gewoon verschijnsel was.
Geluk is ook dat mijn vader in de 50er jaren al overstapte in opnames in kleur.
Dat filmpje waar zowat 6 minuten de groene 404 uiitgebreid in beeld komt,is natuurlijk erg leuk!
Ik zag ook dat er een grijze hoes om de achterband geweest is!
Zal toch eens de garage uitspitten.misschien dat ik die hoes tegenkom!

Ook zag ik een zeegroene 404,op de film voorbijkomen,met een mistlamp op de voorruit?!
Als ik het goed kan zien,zit het aan de binnenkant,met een draad!
Was dat van Peugeot? speciaal voor de 404?

Net als mijn 404 ben ik net zo"gedateerd",
Ik heb geen digitale camera,webcam.e.d.
Dus ik zal proberen iemand te regelen die dat eventueel kan"organiseren"om dat op video te zetten.

groetjes Niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten