koelvloeistof lekkage in de olie

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koelvloeistof lekkage in de olie

Berichtdoor Kees » 13 feb 2005, 20:49

Tot mijn ergernis ontdekte ik dat het koelwaterniveau in de radiateur van mijn 404 plotseling een stuk lager staat en ik weer eens maionaise in de carterontluchting heb. Dit is een steeds terugkerend probleem dat optreedt nadat de kop gedemonteerd is geweest. Meestal verdwijnt het na het natrekken van de kop maar na enige tijd weer hetzelfde.
Heeft iemand een tip of ervaring hiermee zodat ik dit probleem voor eens en voor altijd uit de wereld kan helpen?
In mijn peugeot zit een xc6 motorblok, de kop is gereviseerd, blok ook, de koelkanalen zijn okee, geen overmatige corrosie.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 13 feb 2005, 21:49

Klinkt toch als een koppakkingprobleem.

Is de kop al een keer gevlakt? Het lijkt erop dat de kop 'op' is. Revisie is niet altijd lonend...

Ik denk dat met een nieuwe/goede kop en een nieuwe koppakking het euvel te verhelpen is...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 14 feb 2005, 10:43

het kunnen ook de chemise ringen zijn ( oftewel de afdichtingsringen die aan de onderkant van de cylinders zitten ) Bij de oudere modellen zijn ze van "rubber" en bij de nieuwere modellen van "papier " bij de "papieren" versie
moet je gaan meten hoever de cylinderbussen boven het blok uitsteken, maar in de meeste garages word over het algemeen de dikste er tussen gedaan "als ik het goed onthouden heb de gele "
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Kees » 15 feb 2005, 20:32

Hoe zie je of een kop 'op' is? De kop is gereviseerd en gevlakt, de koelkanalen zagen er goed uit, niet uitgevreten. De cylinderbussen hebben rubber pakkingringen, bij het monteren heb ik de zittingen in het blok goed schoongeschuurd en de bussen gemonteerd met een beetje blauwe siliconen pakking. Het moet haast wel de koppakking zijn.
Heeft er nog iemand een koppakking voor een 1600cc motor voor me te koop? liefst eentje met een siliconenrandje rond de koelwaterkanalen.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 15 feb 2005, 21:06

Heb je de bussen er uit gehad? Dat is zeer waarschijnlijk de oorzaak, als ze er uit geweest zijn is het heel moeilijk ze lekvrij te krijgen, sowieso moet je de originele pakkingen gebruiken.
Ook mag je volgens mij een Peugeotkop (203-403-404-504-505 benzine) niet vlakken, alleen heel goed schoonmaken.
Waarom weet ik niet meer, misschien dat één van de forumleden die ooit monteur bij Peugeot waren het wel weten.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Bert » 16 feb 2005, 13:09

de cylinderkop mag gevlakt worden, alleen bij de 204, 304, 305 ( dus de modellen met bovenliggende nokkenas)moet je daar voorzichtig mee zijn . Als je de cylinderbussen eruit haalt is het wel belangrijk dat je ze monteerd met nieuwe afdichtingsringen anders gaan ze lekken.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Kees » 16 feb 2005, 13:39

Uiteraard heb ik nieuwe rubber ringen gemonteerd, deze kwamen bij de set bussen en zuigers. Heb de ringen en zittingen ook nog ingesmeerd met een beetje locktite blauwe siliconenpakking. Ik vermoed dat het toch de koppakking is. Kan iemand me vertellen hoe je kan zien of een kop 'op' is?
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 16 feb 2005, 17:07

Rubber?
Die afdichtingsringen aan de onderkant van de cylinder, die zijn toch van papier of teflon, o.i.d.?
In ieder geval bij mijn motor.
Rubber is toch flexibel en bij temperatuurverschillen kijg je dan toch automatisch doorslag?

De kop van de X2 kun je in ieder geval vlakken, de voorloper ook, ik kan wel eens in de boeken kijken...

De opmerking: de dikste ringen aan de onderkant: dat kan natuurlijk mooier en precieser. Eerst alle bussen plaatsen, dan met een busklok de hoogtes t.o.v. het blok meten en dan alle bussen er weer uit, ringen eronder. Dan zit alles op dezelfde hoogte en krijg je niet dat de pakking juist op het punt waar 2 bussen elkaar het dichst naderen veel moet opvangen en het dus juist daar fout gaat...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 16 feb 2005, 17:14

de voorlopers van de papieren ringen waren toch echt van ( een soort) rubber. Het is natuurlijk altijd beter om de het uitsteken van de cylinders zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, maar in de garage telt "time is money" dus hoe sneller je klaar bent , hoe beter het is. Alleen kwalitatief iets minder dus. Rubber ringen hadden in ieder geval het voordeel dat je niets hoefde te meten.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 16 feb 2005, 17:15

OK!
Weer wat geleerd!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor rons404 » 28 feb 2005, 10:53

Mijn 404 uit 1963 rookt vrolijk, vooral bij het starten, als hij heet is wordt het minder, maar helemaal weg gaat het niet.
Koelwaterniveau daalt ietsiepietsie, niet erg.
Kan er een klein lekje in kop en/of voetpakking zitten?
Ik las in een artikel in een oude klassiek en techniek dat een blikje bar's leakage wonderen doet.
Is dit schadelijk of kan ik ditmet een gerust hard doen?
Dan wacht ik tot de temp in m'n schuurtje wat hoger is, zit nu rond de
-4 :(

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor deVreugd » 28 feb 2005, 11:04

Dan wacht ik tot de temp in m'n schuurtje wat hoger is, zit nu rond de
-4


Dan heeft 'ie alvast voorlopig geen koelvloeistof nodig.. :wink:
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor rons404 » 28 feb 2005, 11:22

:o :mrgreen:
Maar ik rijd er gewoon mee hoor!

Trouwens, hoe warm is warm?
Ik rij 20 km naar m'n werk, thermometer komt nu niet hoger dan 60 graden.
Bij een lange rit vorige week 80.
Wat is normaal?
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor Jeetje » 28 feb 2005, 11:32

Die oude temperatuurmeters zijn niet zo nauwkeurig, houd daar rekening mee! Een dalende hoeveelheid koelvloeistof hoeft niet meteen te betekenen dat het je blok ingaat (koppakking), maar kan ook verdampen (doordat de motor tóch te heet wordt), of simpelweg weglekken (kleine lekkages die je niet/nauwelijks ziet; zoals door haarscheurtjes in de rubber leidingen).

Als je de olie controleert en je ziet dat aan de bovenzijde van de peilstok een 'waterachtige' substantie zit, heb je waarschijnlijk een pakkingsprobleem. Blijf daar dan niet te lang mee doorrijden, want water/koelvloeistof in andere delen van je motor dan die delen waar het in thuishoort, is niet echt goed....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 28 feb 2005, 11:33

80 graden is normaal, dus misschien gaat je thermostaat niet dicht als de motor koud wordt. Op 20 km moet hij zeker 80 graden zijn.
Bar's leaks is eigenlijk een noodmiddel, maar als je wilt blijven rijden kun je het proberen.
Als je de compressie meet kom je er zo achter of er iets met de koppakking is.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor rons404 » 28 feb 2005, 11:52

Te heet wordt hij niet denk ik, slangen worden goed warm, meer niet.
Mmmm, inderdaad thermostaat ook is checken.
Wagen schijnt eerst heel lang in een kelder te hebben gestaan, en daarna 2 jaar buiten, zonder veel gereden te hebben.
Ik zal nog vele zaken tegenkomen denk ik, maar daar gaat het tenslotte om! :mrgreen:

Wat zou, behalve koelwater, nog meer oorzaak kunnen zijn van flinke witte rookpluim?
Te rijk mengsel bijv?

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor 404 » 28 feb 2005, 14:53

Zwarte rook: te rijk mengsel
Witte damp: normaal bij koude motor en in de winter
Blauwe rook: olieverbruik door slijtage.
Megagrote witte walmen: (plaatselijk dichte mist door de hele straat :o ) koppakking kapot of motor opgeblazen
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor rons404 » 28 feb 2005, 15:19

Ik hou het in de gaten.
En jullie op de hoogte natuurlijk!

Kennen jullie deze site?
http://404peugeot.free.fr/

Tuurlijk zal ik wel een open deur intrappen.
Ik heb alvast maar gekeken hoe een cilinderkop opgebouwd is.
Kunnen de cilinderbussen blijven zitten bij het vervangen van de cilinderkoppakking?
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor jos overvliet » 28 feb 2005, 21:10

Bij mega dikke witte rook is een nieuwe paus ook mogenlijk :wink: :wink: Dit is dus een grapje.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor 404 » 28 feb 2005, 22:36

[off-topic modus aan]

jos overvliet schreef:Bij mega dikke witte rook is een nieuwe paus ook mogenlijk :wink: :wink: Dit is dus een grapje.

Met de huidige paus kan dat nog wel even duren... :roll:

[off-topic modus uit]
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Mark » 28 feb 2005, 22:40

rons404 schreef:Kennen jullie deze site? http://404peugeot.free.fr/
Tuurlijk zal ik wel een open deur intrappen.

Inderdaad :twisted:, want de staat al sinds april vorig jaar in deze topic:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=51
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten