benzine 404 1963

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

benzine 404 1963

Berichtdoor rons404 » 04 maart 2005, 22:31

Ik las ergens op internet over andere 04 types dat super 98 word aanbevolen.
Zelf tank ik altijd gewoon 95.
Wat is nu het beste?

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Re: benzine 404 1963

Berichtdoor Maarten Deen » 05 maart 2005, 12:22

Ik zag ook je andere opmerking hier:
Ik heb de 404 pas, heb de laatste tijd vooral als ik constante snelheid rij last van geschok.
Geef ik gas, en vraag dus vermogen, is het weg.
Kan dit komen doordat ik 95 tank?

RON 98 is absoluut niet nodig met die lage compressie van een 404 (7,3-7,5:1). Sterker nog, volgens mijn garage moet RON 91 ook nog wel kunnen.
Waarschijnlijk is de reden dat RON 98 wordt aanbevolen dat er nog altijd 98 met loodvervanger te krijgen is en er is geen 95 met loodvervanger. Lekker makkelijk dus, hoef je niet te klooien met losse flesjes loodvervanger

Ik tank zelf altijd RON 95 en doe er zelf loodvervanger in (Wynn's, is in de meeste tankstations in flesjes van 250 ml te krijgen) en ik heb nog nooit problemen ondervonden.

Het schokkerige gedrag is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de afstelling van de carburateur. Laat daar in een goede garage maar eens naar kijken.

RON 98 is niet voor oude auto's of voor een soepelere loop of voor mer vermogen, RON 98 zorgt ervoor dat de benzine pas bij een hogere druk en temperatuur vanzelf ontbrandt. Dat wil je namelijk voorkomen, pingelen heet dat.
RON 98 is dus nodig bij motoren met een hoge compressieverhouding. En de Peugeot XC3 en XC5 motoren horen daar absoluut niet bij.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor deVreugd » 05 maart 2005, 14:13

Zelf heb ik wel gemerkt dat mijn 404 met Superplus 98 veel mooier loopt dan met Euro 95, en dat zonder dat er aan de afstelling is gesleuteld (wat overigens nog wel een keer moet gebeuren, want volgens mij kan het nog wel iets beter). Ik voeg aan allebei losse loodvervanger toe, behalve natuurlijk als ik een pomp tegenkom waar super met loodvervanger uitkomt.
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Maarten Deen » 05 maart 2005, 15:46

Sorry dat ik het zeg, maar dat kan eigenlijk alleen maar tussen de oren zitten.
Zo heb ik een keer met de Peugeot Shell V-Power (Euro100) getankt in Duitsland. Ik dacht dat het een wereld van verschil maakte, het wegrijden ging zo soepel! Totdat ik de volgende morgen weer moest starten en de koude start net zo slecht ging als met Euro95. Het verschil was dus dat ik een warme start met Euro100 vergeleek met een koude start met Euro95. Ja, dat maakte verschil.

De koude start van beide brandstoffen was even slecht. Ik heb zelf geen verschil gemerkt tussen de periode met 98 MLV, 98 met handmatige loodvervanger en 95 met loodvervanger.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor rons404 » 05 maart 2005, 16:34

Ik heb vanmorgen 98 getankt, daarna dikke 150 km getoerd, en geen verschil gemerkt. Jammer, ben er dus nog niet uit.
Auto schokt nog steeds.
Wel vacuum slangetje van de vervroeging vernieuwd, nou, volgens mij werkt de vacuumvervroeging in ieder geval helemaal niet.
Daarnaast zit er vuil in het brandstoffilter, zit in de aanzuigslang voor de benzinepom.
Ga morgen de carb maar is lichten denk ik.
Daarnaast ga ik het ontstekingstijdstip controlereen.
Mocht de vacuumdoos defect zijn, dan zet ik het tijdstip iets vroeger, in de hoop er dan toch voor nood ff mee te kunnen blijven rijden.
Iemand wel is gehad dat de grondplaat of de vleigewichtjes van de centrifugaal vervroeging vastzaten?

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten