504 | piepende remmen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 | piepende remmen

Berichtdoor Jerroen » 10 maart 2005, 23:24

Vraagje: piepende remmen.. is daar wat aan te doen?
De remmen van mijn 504 piepen achter tijdens het rijden. Als je dan even de rem aantikt verdwijnt het even maar komt later weer terug. Ook als je in een bocht bent gaat hij piepen.
Dit had hij met de oude en de nieuwe remblokken en dan vooral achter.
Het is verder niet schadelijk maar wel irritant...
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor deVreugd » 10 maart 2005, 23:27

Vraagje: piepende remmen.. is daar wat aan te doen?


Oordopjes.. :mrgreen:
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Jan-Sietze » 11 maart 2005, 00:25

Remblokjes heb je vervangen...

Ligt het probleem dan niet bij de schijven?
Ik heb schijven met een afgevlakte kant (rechts op de foto),
Dit moet het probleem voorkomen, en heb er dus ook geen last van...

Afbeelding
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Bert » 12 maart 2005, 15:17

je kan de blokken (iets)afschuinen ( aan boven en onderzijde ) waardoor ze minder snel "happen" en er was destijds een middel dat heette "anti squeek " daar werden de blokken mee ingesmeerd, even laten drogen, en dan was het piepen over. Maar alles is maar tijdelijk, het piepen komt toch weer terug :(
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: 504 | piepende remmen

Berichtdoor 404 » 12 maart 2005, 16:44

Jerroen schreef:Vraagje: piepende remmen.. is daar wat aan te doen?
De remmen van mijn 504 piepen achter tijdens het rijden. Als je dan even de rem aantikt verdwijnt het even maar komt later weer terug. Ook als je in een bocht bent gaat hij piepen.
Dit had hij met de oude en de nieuwe remblokken en dan vooral achter.
Het is verder niet schadelijk maar wel irritant...

Alles goed schoonkrabben en monteren met kopervet op de achterkant en zijkant van de blokken zou moeten helpen, geen vet op de schijf of de voering laten komen.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jerroen » 13 maart 2005, 17:51

Op de remschijven achter zit een randje roest aan zowel de binnenkant als de buitenkant van de schijf. De remblokken lopen daar net iets tegenaan.. kan ik concluderen dat dat de oorzaak is van het piepen?
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 13 maart 2005, 21:18

Nee, da's normaal... die randjes roest.
Waarschijnlijk loopt ergens een blokje tegen de schijf.
Het mechanisme van alle remmen eens nalopen en soepel maken.
Gisteren en vandaag et mijn lange tijd stil gestane 504 coupé gedaan. Mijn handen zijn blauw (de rubberen hamer af en toe net buiten handbereik), maar ze lopen weer soepeltjes!
Deze week elke dag nog een beetje kruipolie en paar keer heen en weer tikken...
Let op: geen olie op schijf en blokken morsen/spuiten!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jerroen » 15 maart 2005, 22:58

Die remmen heb zijn laatst nog losgemaakt.
Was helemaal niet nodig, zodra je de handremvergrendeling eraf draait kun je ze zonder problemen naar achter drukken. Waren dus als soepel.
Dus dan maar de blokjes een beetje schuin maken aan de hoeken?
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 15 maart 2005, 23:38

Ik was vandaag bij mijn vrienden van de VAB...
Die hadden een spulletje in spuitbus tegen piepende schijfremmen!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jerroen » 19 maart 2005, 01:06

Ik heb waarschijnlijk de oorzaak.
De auto hangt erg laag achter met een volle gastank. De auto is na het plaatsen van de gastank nooit goed afgesteld, denk aan lampen (zo'n 2 jaar lang te hoog gestaan) en waarschijnlijk dan ook de remdrukregelaar.
Ik denk dat die niet goed afgesteld is en dat daardoor de remmen aanlopen.

Kan dat?
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 19 maart 2005, 18:56

Nee, je raakt de remmen niet aan, dus dan doet de remkrachtverdeler ook niets.
Ergens loopt er een blokje tegen een schijf.
Goed alles langslopen en vrijmaken...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jerroen » 20 maart 2005, 21:45

Nou ik zal wel eens kijken.. ze zijn laatst nog losgemaakt :(
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten