klep kapot?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

klep kapot?

Berichtdoor Freek » 09 jun 2004, 20:55

Hoewel ik geen 404 maar een J7 heb, stel ik mijn vraag toch maar even (ook) hier... Het aantal technisch onderlegden lijkt hier iets groter dan op het J7-gedeelte, vandaar.

Recent heb ik een nieuwe (d.w.z. gebruikte) motor in mijn J7 gebouwd. Het gaat om een 1800-blok. Op zich loopt en rijdt hij, dus in zoverre is het allemaal gelukt. Toch word ik er niet echt blij van. Ook na montage van nieuwe bougies en controle/afstellen van overige ontstekingsonderdelen, blijft hij op 3 (of 3 ½ ) cylinder lopen. Stationair gaat het nog, maar vooral bij belasting onder lage toerentallen is duidelijk dat een cylinder niet echt meedoet. Het vermogen is ook niet optimaal. Bij het ronddraaien van de motor met de starter zonder hem te laten aanslaan, is te horen dat hij op een bepaald punt in de omwenteling gemakkelijker draait. Volgens mij hoor ik dan ook een sissend geluid. Dit was allemaal overigens al zo toen ik hem in Frankrijk voor het eerst startte. Eenmaal thuis heb ik de kleppen gesteld, die stonden allemaal veel te ruim. Maar dat heeft geen verbetering opgeleverd. Het afstellen lukte overigens wel.

Conclusie lijkt overduidelijk: een klep. Mijn vraag is nu: lijkt deze diagnose correct? Is dit een bekend kwaaltje, en is er een eenvoudige oplossing? Ik weet van Volvo’s dat er nog wel eens een klep blijft hangen en dat een flinke lading kruipolie helpt, maar in dit geval wacht ik liever even deskundig advies af…
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor 404 » 09 jun 2004, 22:57

Heb je de compressie gemeten? Er zijn compressiemeters in de handel die je in het bougiegat kan schroeven, de compressie moet ongeveer 8 tot 10 bar zijn, als er een klep kapot is of je koppakking is lek dan is meet je iets van 2 bar of nog minder. Probeer dit eens. Dan heb je echt zekerheid omtrent de staat van je motor.
P.S. Bij welke Volvo's blijven de kleppen wel eens hangen?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Freek » 10 jun 2004, 00:36

Ja, ik ga dat morgen maar eens proberen. Ik was eigenlijk vooral benieuwd of dit een "bekend" fenomeen was.

Wat die Volvo's betreft, ik herinner me daar een verhaal over in een oldtimerblad, volgens mij de AMK maar niet zeker. Het ging om een Amazone of een PV.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Freek » 10 jun 2004, 20:47

Ik heb zo'n compressiemeter gekocht (dank voor tip) en daarmee inderdaad narigheid ontdekt. De compressie van cylinder 4 is minder dan 1 bar...

Ik zal me dit weekend in elk geval niet hoeven te vervelen!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor 404 » 12 jun 2004, 22:54

Toch handig, zo'n compressiemetertje... :)
Helaas, de kop moet er af en dan kijken wat er beschadigd is, ofwel de kleppen of de pakking. Succes ermee!
Laat even weten hoe het afloopt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten