zoek vakman of liefhebber

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

zoek vakman of liefhebber

Berichtdoor Haiko » 12 mei 2004, 05:58

Hallo allemaal!
We zijn sinds kort de trotse bezitters van een J7 diesel uit 1974. We hebben zelf nog geen ervaring met een J7 en het leek ons zo leuk om samen met iemand die wel ervaring heeft eens onze J7 door te kijken. We leren hem zo alvast kennen en komen wellicht de mankementen tegen waar we toch echt wat aan moeten doen. Ook hopen we op wat tips om de wagen in goede conditie te houden.
Heeft iemand van jullie daar zin (en gelegenheid) voor?

We wonen zelf in de buurt van Utrecht, maar willen best een eind ervoor rijden.

We zijn benieuwd!

Haiko en Cécile
Laatst bijgewerkt door Haiko op 19 mei 2004, 12:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Berichtdoor leffe 404 » 12 mei 2004, 23:24

pfff ,

waar je aan begint :-)

leuk joh !

Ik woon helaas iets te vr weg om zomaar ff een bakkie te komen doen.
Ik heb geen ervaring met specifiek J7's maar als je eens een keer een technische vraag o.i.d. hebt mag je best een keer pd - en.

Groeten en succes en veel plezier met de J7

Leon
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 404 » 13 mei 2004, 09:45

Ik woon in Utrecht en weet wel iets van de motor. Een echte J7-kenner ben ik niet, maar je kan altijd eens langskomen, in het weekend een keer of zo. Mail me maar even.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

ons eerste garagebezoek...

Berichtdoor Haiko » 24 mei 2004, 21:53

We zijn met ons busje naar onze garage geweest voor een beurt en de controle wat we nu eigenlijk hadden gekocht.
Ze waren zo aardig om mij (Haiko) er bij te laten, en zo kon ik al een eerste blik op alles werpen.
Het zag er aanvankelijk hoopvol uit:
- bodem licht roestig maar alleen in de achterste hoeken doorgerot (we moeten in de herfst de bodem afkrabben en er anti-roest spul opsmeren uit de scheepsbouw..)
- roest alom, maar overal bij te werken of al bijgewerkt.
- auto in het algemeen goed onderhouden, weinig te klagen over de techniek.
- motor lekt olie uit overdrukslang, teken van slijtage. Kan 'ie met wat voorzichtig gebruik nog heel oud mee worden.

Kortom, er leek reden om tevreden te zijn.
Toen zagen we echter vochtsporen over het eerste stuk uitlaat. Samen met de al eerder geconstateerde geur tijdens het rijden (soms rook het een beetje naar koelvloeistof in de auto) verdenken we de cylinderkop nu van een scheur. Reparatie zo'n 700 euro...
Maar eerst gaan we flink ermee rijden, geen verlies aan koelvloeistof = niets aan de hand. Anders proberen we een anti-lek vloeistof, en wanneer het water nog verdwijnt dan wordt het toch een andere cylinderkop..

Ook ben in (na het garagebezoek) voor het eerst blijven staan met de wagen... De zekering waar de laadstroom vanuit de dynamo doorgaat was doorgebrand. Een tijd al zonder gereden, wat goed ging. De nieuwe zekering was echter ongemerkt verdwenen (ook doorgebrand?), en zo was de fut uiteindelijk uit de accu. Gelukkig was de huishoudaccu sterk genoeg om verder mee te rijden.
Iemand ervaring met doorbrandende zekeringen vanuit een (goed werkende) accu? 16A brandde door. 25A vermoedelijk ook (ga ik nog proberen). Komt het wellicht door de twee aangesloten accu's?
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Berichtdoor Freek » 24 mei 2004, 23:20

Hoi Haiko,

Ik ga, als je het goed vindt, ook maar even in op die cylinderkop :D

Je moet bedenken dat de motor van je J7 altijd tot zijn max wordt belast. Zeker geldt dat bij hoge temperaturen en heuveltjes klimmen, ergo: in de vakantie. Als die kop (of de pakking, dat is ook mogelijk) nu slecht is heb je een levensgrote kans dat hij juist dan helemaal de geest geeft. Bovendien is doorrijden sowieso slecht, i.v.m. het mengen van koelwater met olie. Water smeert niet zo best... Als ik jouw verhaal zo lees is het al een heel eind mis. Jouw kreet: geen verlies aan koelwater = niets aan de hand, is echt onjuist! De niveaus blijven wel gelijk, maar de kans is groot dat je naar een mengsel van de twee genoemde vloeistoffen zit te kijken... Ook bij mij bleef het niveau in de radiateur overigens goed (en de kleur van het water mooi groen) terwijl ondertussen de hele boel in de soep liep.

Ikzelf ben vorig jaar simpelweg gestrand met een (niet ontdekte) doorgeslagen koppakking, en heb de auto in France moeten achterlaten. Dat kan niet de bedoeling zijn!
Tip: zeker nu je bus goed is en de motor al tekenen van slijtage vertoont, koop een gebruikt maar vers blokje. Ik ben voor 300 euro via Marktplaats uitstekend geslaagd, en met wat hulp zet je het er met een dag in. Ik heb het nogal druk, maar als we iets kunnen plannen wil ik evt zelfs wel helpen. Je kunt ook een diesel overwegen, maar dat is duurder. Wel zuiniger natuurlijk... Ik kan je aan het adres helpen van de man bij wie ik de motor heb gekocht, maar liever niet openbaar. Bij interesse: mail me ff op freek@acquista.nl. Hij heeft er altijd wel een paar.

Nog iets anders: die kop(pakking) is mogelijk niet voor niets slecht. Bij J7 ligt het doorgaans aan een dichtgeslibte radiateur, weet ik van een kenner. Die zou je dus ook moeten vervangen (zat er bij mij voor die 300 euro bij). Controleer ook je fan, aangeraden wordt deze altijd mee te laten draaien (vastzetten). Het thermocontact hapert nog wel eens...

Dan die dynamo: die levert op zijn hoogtepunt 55 ampere of iets dergelijks, daar kunnen de door jou genoemde zekeringen niet tegen. Nu heb je die stroom niet altijd, maar bij slecht geladen accu's en bijv. licht aan kom je er wel aan. Voor zover ik weet (maar op dit punt moet iemand me corrigeren als het niet klopt!) is die draad nooit gezekerd. Brandde trouwens je laadstroomlampje niet? en brandt die bij het starten wel? zo niet, koolborstels controleren, onder het zwarte kapje op de dynamo (2 boutjes met sleutel 8).

Hoe heb je die huishoudaccu overigens ingeschakeld? Door de kabels om te zetten hoop ik? Want als je er zomaar op kan starten is er iets ernstig mis. Dan zijn de accu's direct parallel verbonden, en trekken ze elkaar leeg. Er hoort een diodebrug tussen. Maar dit zuiver ter check, zal wel goed zijn als de huishoudaccu nog goed was.

Als laatste: als je een z.g. "comfortaccu" hebt als huishoudbatterij, dus geen gewone autoaccu, dan mag je daar NOOIT op starten. Hij is daar niet op gemaakt, en de platen trekken meteen krom als je pecht hebt. Voor het overige is een comfortaccu trouwens wel de beste keuze; een gewone autoaccu wordt lui als hij nooit startstroom te verwerken krijgt. In dat geval is het handig de accu's regelmatig te wisselen.

Mijn bijdrages worden steeds langer :D Ik hoop dat je er wat aan hebt....
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

cylinderkop J7

Berichtdoor Haiko » 25 mei 2004, 07:25

Dank Freek, voor de uitgebreide reactie.
Ik heb inderdaad een comfortaccu voor starten & rijden gebruikt.... Hopenlijk heeft hij het overleeft en ik zal het niet herhalen.

over de andere punten:
het is een dieselmotor, hij loopt momenteel nog netjes, start ogenblikkelijk en rookt niet (behalve even na de start). Het enige slijtageteken is wat olielekkage, waarvan ik nu de opdracht heb om de mate van lekkage te bepalen.

Het ging ons allereerst erom om vast te stellen dat het inderdaad koelvloeistof en niet wat anders (condens?) is wat vochtsporen achterlaat. Is het koelvloeistof, dan is het inderdaad meteen ernstig.

Gesteld dat inderdaad de niveau's van koelvloeistof en olie gelijkblijven: kun je de ev. menging niet aan de olie vaststellen?.

Ik ga deze week ermee rijden 1 x nijmegen en vv en 1 x limburg en vv (ik woon bij Utrecht), en houdt de boel onderweg in de gaten. Wel lastig trouwens met alleen een temperatuurlampje en geen meter! Heeft iemand een tip hoe ik al voor het lampje brand een ev. te hoge temperatuur kan vaststellen?

N.a.v de resutaten moet ik kiezen wat te doen, waarbij jouw aanbod overigens heel aantrekkelijk klinkt (waarvoor dank!). Ik wil wel weer graag een dieseltje overigens..

Over de stroom: in de auto is erg geknutseld met de electra, zo is bijv. de klok op het contactslot aangesloten... je hoeft immers de tijd alleen te weten wanneer je rijdt of niet? :lol: Dat ze daarbij onterecht ook de laadstroom onder een zekering hebben gezet zou dus best kunnen.
Ik heb overigens een laadstroommeter en geen lampje op het dashboard, en deze gaf (met zekering) een goed resultaat.

Het verhaal over de diode tussen de accu's moet ik nog gaan controleren.


Veel dank voor je reactie
Ik hoop dat het ook voor de andere forumleden zinnig is om dit soort zaken te volgen...

groeten van Haiko
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Re: cylinderkop J7

Berichtdoor Mark » 25 mei 2004, 20:57

Haiko schreef:Ik hoop dat het ook voor de andere forumleden zinnig is om dit soort zaken te volgen...

Tuurlijk wel: je bent autogek...of uh... je bent autogek. Ik wel dus, vind het heel leuk en nuttig voor je kennisniveau om ook over panne te lezen die je (nog) niet hebt. Groeten, Mark
Laatst bijgewerkt door Mark op 26 mei 2004, 10:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Freek » 25 mei 2004, 23:41

Gelukkig Mark, die gekte, want als het een diesel wordt moet jij ook sjouwen :D Die zijn zwaaaaar.......

Haiko: temperatuurmeters zijn ZEER informatief, ik vind ze eigenlijk onmisbaar. Een oude (geciteerde) wijsheid: lampjes waarschuwen als het mis IS, terwijl meters aangeven dat het mis GAAT. Te koop bij Brezan, slim om je voeler uit te draaien en mee te nemen voor de diameter. Volgens mij past een universele, maar niet zeker.... Kost een euro of 45.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Freek » 25 mei 2004, 23:56

Ik zag een paar vragen over het hoofd... Menging van vloeistoffen zie je inderdaad aan de olie. Deze kleurt grijs. Heel makkelijk is dat soms niet vast te stellen; wat je ook kunt doen is een aansteker onder je pijlstok houden. Als je een knetterend geluid hoort zit er water in de olie. Werp ook eens bij (voldoende afgekoelde!!!!) draaiende motor een blik in de radiateur. Komen er luchtbellen in het water naar boven? Dat is ook een zekere indicatie voor kop(pakkings)schade. Nog eentje, in ernstige gevallen: veel druk in de slangen bij draaiende warme motor. De slangen voelen dan hard en opgepompt aan. Soms voel je een "hartslag" (pulserend kloppen, op de maat van het toerental).
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

vervolgverhaal J7-diesel

Berichtdoor Haiko » 13 jun 2004, 07:44

Dag mensen!
Even alleen gekeken en niets geschreven, maar jullie hebben nog het vervolg tegoed op mijn verhaal over de J7 met (wellicht) motorschade.
Ik heb inmiddels ruim 1600 betrouwbare km gereden in onze diesel-J7. De testuitkomsten (zie vorige bericht) waren goed: waterverlies verdwenen na toevoegen van 'pil' (sluit ev lek in koelsysteem) en na aanpassen vulgedrag (niet hele tijd vol, maar zijn 'eigen niveau laten zoeken'). Ik heb overigens op aanraden van Freek een temperatuurmeter gemonteerd, en ik kan wel zeggen: deze raad heeft mij een dure reparatie bespaard. De motor heeft een constante werktemperatuur van ca 75 graden en wordt en zelfs bij hellingen e.d. wordt het niet meer dan 80 graden. Gezond zou ik zeggen. Olie blijft wel iets verdwijnen, maar ook veel minder wanneer je niet steeds bijvult naar maximum.
Kortom: Het is niet altijd pech met oude auto's...

Ik rij met veel plezier in de J7, min of meer dagelijks (geen stadsritten, daarvoor de fiets of een deelauto) en vind het voor de leeftijd en gewicht (bijna 2 ton) een verrassend vlotte en goed te rijden auto. Het verbruik van 1 op 9 vind ik wat teleurstellend, maar is eigenlijk passend voor een auto van dit formaat. Hulde aan Peugeot voor het bouwen van zo een moderne auto in 1974! Alleen het geluid... Wanneer iemand nog isolatie-tips heeft houd ik mij aanbevolen.

Volgende week gaat de J7 op grote reis: via zuid-Duitsland (familie) naar Frankrijk. Na de probleemloze eerste 1600 km zie ik er met plezier naar uit!

groeten van Haiko

P.S.: de auto is voorzien van een diodebrug tussen start- en huishoudaccu.
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Berichtdoor Freek » 13 jun 2004, 08:29

Mooi Haiko, gefeliciteerd! Zo te lezen kan jij prima met vakantie!
Bij terugkomst uiteraard benieuwd... Doe France de groeten!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Mark » 14 sep 2005, 22:21

Het is al een tijd stil rond jullie bus. Ik ben na herlezen van het voorgaande eigenlijk wel nieuwsgierig geworden hoe jullie verder vergaan is met de J7!?
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten