vervangen schokbrekers 504/404

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

vervangen schokbrekers 504/404

Berichtdoor wowo » 18 mei 2004, 11:28

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of het een beetje te doen is om de achterschokbrekers van een 504 te vervangen?
Heb je naast 2 rechterhanden speciaal gereedschap nodig? Ik denk eraan om 'm op assteunen te zetten, is dit handig?
Kortom, heeft iemand tips? Ik sleutel veel aan m'n eend maar heb me nog nooit echt aan m'n Pug's gewaagd.

Bij voorbaat dank, Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 02 jun 2004, 18:12

Wouter,
Misschien wat laat, deze reactie, maar ik was even in het buitenland.
Ik heb hier nog een vraagbaak voor een 504 liggen. Daarin staat het volgende over de schokbrekers:
"Vervangen van de schokbrekers (sedans); Open het kofferdeksel en draai de moer van de bovenste bevestiging los terwijl de zuigerstang met een 5 mm-steeksleutel wordt tegengehouden. Verwijder de metalen schotelring en de rubber ring en ga bij de andere schokbreker op dezelfde wijze te werk. Verwijder de bout waarmee de schokbrekers aan de wieldraagarmen zijn gemonteerd en neem de schokbrekers via de opening in de draagarmen onder de wagen uit. Monteer schokbrekers altijd met nieuwe rubber ringen, metalen schotelringen en zelfborgende moeren. Trek de zuigerstang geheel uit en plaats achtereenvolgens op de zuigerstang: de steunring met de holle zijde naar beneden, de beschermkap, de centreerring met de holle zijde naar boven, de rubber ring en de kleine nylon opvulring. Steek de schokbreker vervolgens door de opening in de wieldraagarm en en door de veer naar boven en geleid de zuigerstang door de opening in de traverse. Breng de bout voor de onderste bevestiging aan evenals een nieuwe borgring, maar draai de moer nog niet vast. Plaats de tweede rubber ring op de zuigerstang, gevolgd door de schotelring met de holle zijde naar boven en de nieuwe moer; draai de moer met 1,25 m-kg vast. Draai de moer van de onderste bevestiging alleen vast als de wagen op de wielen rust. Aantrekkoppel 4,5 m-kg. Monteer de andere schokbreker op dezelfde wijze."
Dit is de officiële handleiding, ik heb geen 504, dus praktijkervaring heb ik niet, maar volgens mij is het wel te doen. Speciaal gereedschap heb je niet nodig. Ik weet niet of je de auto op bokjes moet zetten voordat je er aan begint, dit moet je even uitproberen. Maar als het sleutelen aan een eend lukt, moet een 504 zeker geen probleem zijn... :wink:
Op de koppelingswerkcylinder na dan. :twisted:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor wowo » 04 jun 2004, 10:44

404 schreef:Wouter,
Misschien wat laat, deze reactie, maar ik was even in het buitenland.
<knip>
Dit is de officiële handleiding, ik heb geen 504, dus praktijkervaring heb ik niet, maar volgens mij is het wel te doen. Speciaal gereedschap heb je niet nodig. Ik weet niet of je de auto op bokjes moet zetten voordat je er aan begint, dit moet je even uitproberen. Maar als het sleutelen aan een eend lukt, moet een 504 zeker geen probleem zijn... :wink:
Op de koppelingswerkcylinder na dan. :twisted:


Mijn dank is groot! Toch eerst m'n 204 en 2cv maar eens door de APK slepen :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 04 jun 2004, 11:10

Leuke auto trouwens, is het een Amerikaanse uitvoering? Of aleen de koplampen?
Succes met de klussen!
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor wowo » 05 jun 2004, 21:37

404 schreef:Leuke auto trouwens, is het een Amerikaanse uitvoering? Of aleen de koplampen?
Succes met de klussen!


Het is een Europese uitvoering. De lampen komen denk ik uit Duitsland, daar hebben ze in (ik geloof) '74 standaard op de TI gezeten.
Ik hoop dat het allemaal lukt en dat ik 'm weer rijdend en APK-gekeurd kan krijgen, ziet er voorlopig niet naar uit dat ik er iets mee kan.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor rons404 » 21 maart 2005, 22:36

Mijn 404 uit 1963 is ook toe aan nieuwe schokbrekers, iemand een tip voor voordelige nieuwe of goede gebruikte?
Zijn ze hetzelfde als die van de 504?
Zijn er meer auto's met dezelfde maat schokbrekers, ook recentere bouwjaren????????

Groetjes

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor deVreugd » 22 maart 2005, 00:30

Ga je toch nog ff door met je 404 dan? Ik dacht dat je'm wou verkopen. Maarre, goeie keus hoor.. :wink:
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor rons404 » 22 maart 2005, 08:12

Tuurlijk!
Zoals gezegd, het is een heerlijke auto, rij er elke dag mee.
Mocht zich een liefhebber aandienen, dan gaat hij weg, en tot dan, gewoon genieten.
Heb je een tip voor me waar ik aan schokbrekers kan komen of over welke auto's hetzelfde type schok's hebben?
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor leffe 404 » 22 maart 2005, 20:22

rons404 schreef:Mijn 404 uit 1963 is ook toe aan nieuwe schokbrekers, iemand een tip voor voordelige nieuwe of goede gebruikte?
Zijn ze hetzelfde als die van de 504?
Zijn er meer auto's met dezelfde maat schokbrekers, ook recentere bouwjaren????????

Groetjes

Ronald


pb maar, voor 404 heb ik misschien nog wel wat liggen
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten