elektronische toerenteller 404

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

elektronische toerenteller 404

Berichtdoor wouter » 27 maart 2005, 16:00

Ik heb een electronische toerenteller in mijn 404. Maar de toerenteller wil nog wel eens van toeren verandweren terwijl de snelheid hetzelfde blijft. Ook als het licht aan gaat vertoont ie wispelturig gedrag. Heeft iemand een suggestie hoe dit probleem aan te pakken.
wouter
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 27 dec 2004, 19:52
Woonplaats: woerden

Berichtdoor 404 » 27 maart 2005, 16:53

Heb je een foto van deze teller? Uit wat voor auto komt hij? Hij zit niet goed aangesloten denk ik, maar hoe het dan wel moet... :? Geen ervaring mee eigenlijk, de bobine of de stroomverdeler lijkt me.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor wouter » 27 maart 2005, 20:39

Het is een 404 C uit 1967, volgende week haal ik het dashbord uitelkaar moet denk ik bovenlangs? en maak dan wel een paar foto's. Moet toch ergens beschreven zijn hoe zo'n electronische toeren teller werkt. Er zit inderdaad een extra draadje op de bobine en als ik dat los haal doet ie het niet.
wouter
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 27 dec 2004, 19:52
Woonplaats: woerden

Berichtdoor Michael » 27 maart 2005, 21:01

t is bij een 404 niet ongebruikelijk dat e.e.a. op elkaar reageert knipperlichten en de benzinemeter werken meestal "goed" :mrgreen: samen.
Denk bij jou toerentellen maar aan een goede massa en zorg dat de plus een echte plus is, dus niet een zomaar ergens willekeurig afgetapte plus.

succes.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

toerenteller

Berichtdoor Kees » 28 maart 2005, 21:40

Zo'n elektronische toerenteller werkt als volgt: iedere keer als de puntjes open gaan wordt er in de elektronica van de teller een blokvormige puls gegenereerd van een vaste lengte. Hoe hoger het toerental, hoe meer pulsen. Deze pulsen worden door een condensator uitgemiddeld, dus de gemiddelde spanning wordt bepaald. Omdat de pulslengte hetzelfde blijft maar het aantal pulsen varieert is de gemiddelde spanning dus hoger bij een hoger toerental. Deze spanning wordt toegevoerd aan een draaispoelmeter die dus het toerental aanwijst.
Als de teller niet stabiel aanwijst krijgt hij of geen goede pulsen of de voeding is niet goed, dus de +12Volt, of inderdaad een slechte massaverbinding. Meten is weten! (als je weet wat je meet natuurlijk).
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten