probleem koppeling (ontluchten hydraulisch koppelingsysteem)

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

probleem koppeling (ontluchten hydraulisch koppelingsysteem)

Berichtdoor wowo » 05 jun 2004, 22:10

Als ik stil sta (motor uit) kan ik prima schakelen en in vrij is 'ie ook echt vrij. Wordt ik aangesleept en probeer ik 'm in 2 te zetten dan lukt dit niet (3 en 4 ook niet). Zet ik 'm in 2 en laat ik me aanslepen met de koppeling in dan koppelt 'ie niet.

Het gaat om een '69 Peugeot 204 coupe die 2 maanden stil heeft gestaan
maar prima rijdend en koppelend is geparkeerd..

Iemand enig idee wat er zo stuk kan zijn gegaan?

Wat een rukdag; eerst kom ik erachter dat m'n gereedschapskist uit m'n
eend is gejat, vervolgens laat ik bij olie verwisselen de plug in het
emmertje oude olie flikkeren.
Nadat ik m'n handen had gewassen de 204 maar 's onder handen nemen;
Sierstrip was er door een hufter af gesloopt (heb 'm gelukkig
teruggevonden in de bosjes), accu leeg en vervolgens dus die
koppeling.
Had ik al verteld dat m'n fiets is gejat? grrrr.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 06 jun 2004, 09:23

Wat een dag... :roll:
Heeft de 204 een hydraulische koppeling of een kabelbediende?
Je kan hem ook bij stilstand in zijn versnelling zetten, de koppeling intrappen en dan slepen, dan weet je of de koppeling nog werkt.
Voel je nog tegendruk in het pedaal?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor wowo » 06 jun 2004, 10:59

404 schreef:Wat een dag... :roll:
Heeft de 204 een hydraulische koppeling of een kabelbediende?
Je kan hem ook bij stilstand in zijn versnelling zetten, de koppeling intrappen en dan slepen, dan weet je of de koppeling nog werkt.
Voel je nog tegendruk in het pedaal?


Het is een hydraulische koppeling. Als ik 'm bij stilstand in versnelling zet en vervolgens ga slepen met de koppeling ingetrapt dan wordt 'ie aangedreven, oftewel hij komt niet los.
In het pedaal voel ik nog aardig wat druk. Toen ik bij stilstand schakelde had ik eerst niks in de gaten, pas later voelde ik dat 'ie slapper dan normaal was.

Vandaag nieuwe fiets ophalen, je moet ergens beginnen de schade te herstellen :-) Overigens weer een fiets van pak 'm beet 30 jaar oud. Zal ook wel weer van alles mis mee zijn, wat mankeert me toch? ;-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 06 jun 2004, 12:27

Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor wowo » 06 jun 2004, 17:02

404 schreef:Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191


Ik heb nog niet gekeken naar het vloeistofpeil maar zag geen natte plekken op de parkeerplaats waar de auto gestaan heeft.
Bedankt voor de tip, Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 07 jun 2004, 22:17

404 schreef:Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191


Helaas is het geen vastzittende koppeling. Heb 'm vandaag gestart in 2de versnelling, kwam met horten en stoten op gang en ben vervolgens met 30 km/uur bovenop de rem gaan staan. De koppeling is niet los gekomen (maar de remmen doen het iig nog prima :-) )
Hoe controleer ik het vloeistofpijl van de koppelingscilinders, ik ben er met mijn vraagbaak niet uit gekomen. Wat voor vloeistof gaat hierin, kan je dat gewoon bij de Brezan oid kopen?
B.v.d. voor eventuele tips en antwoorden.

Ik heb 'm vandaag in ieder geval gewassen en er dus een stukje in gereden. Heerlijk, het motortje startte meteen en zoemde als vanouds.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 07 jun 2004, 23:39

Eh... een 204 heb ik niet als dagelijkse auto gehad. Maar een 404 heeft een koppelingscylinder waar je het plastic dekseltje afhaalt om het vloeistofpeil te controleren. Volgens mij zit er bij de 204 ook zo iets. Rechts in de motorruimte. Als het peil te laag is lekt hij ergens in het systeem, je hoeft niet noodzakelijk plasjes op de grond te zien.
In een 404 gooi je altijd DOT 3 remvloeistof (NOOIT DOT4!) in het remsysteem en in het koppelingssysteem, ik kan me niet voorstellen dat het bij de 204 anders is.
Maar je zult het met mijn antwoorden moeten doen tot een echte 204-kenner de moeite neemt om hier vragen te beantwoorden.
Ik doe slechts mijn best om mee te denken...
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor wowo » 10 jun 2004, 12:25

404 schreef:Eh... een 204 heb ik niet als dagelijkse auto gehad. Maar een 404 heeft een koppelingscylinder waar je het plastic dekseltje afhaalt om het vloeistofpeil te controleren. Volgens mij zit er bij de 204 ook zo iets. Rechts in de motorruimte. Als het peil te laag is lekt hij ergens in het systeem, je hoeft niet noodzakelijk plasjes op de grond te zien.
In een 404 gooi je altijd DOT 3 remvloeistof (NOOIT DOT4!) in het remsysteem en in het koppelingssysteem, ik kan me niet voorstellen dat het bij de 204 anders is.
Maar je zult het met mijn antwoorden moeten doen tot een echte 204-kenner de moeite neemt om hier vragen te beantwoorden.
Ik doe slechts mijn best om mee te denken...


Bedankt voor de moeite, van het weekend maar weer eens onder de motorkap kruipen. Moet je, als je de vloeistof bijvult de boel ook nog op een of andere manier ontluchten eigenlijk?
Groet, Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor micheldeman » 11 jun 2004, 15:20

Hoe kun je gereden hebben met een niet werkende koppeling? Ik weet dat door wat klutsen e.d. je op en neer schakelen, maar dat gaat nou niet bepaald echt lekker. Ik vermoed dat er olie uit de hoofd- of werkcilinder gelopen is. Je kunt door een aantal keren flink op het koppelingspedaal wat druk opbouwen. Ikzelf moet dit weleens doen om zonder gekraak mijn 304 in zijn achteruit te krijgen.
Je moet kijken of het peil van de remolie nog goed is, wees wel erg voorzichtig met dit goedje, want het freet je lak op als je ermee knoeit, maar waarschijnlijk wist je dit al. Ontluchten gaat in je eentje niet zo gemakkelijk. Vaak doe ik dit samen met iemand anders of met behulp van een stok die ik telkens tussen de koppeling en de stoel zet.
Ga als volgt tewerk: Probeer eerst de ontluchtingsnippel op de werkcilinder (de cilinder bij de koppeling dus) los te draaien en zet hem weer vast. Zo, deze zit in ieder geval niet vast voor wanneer je hem moet gaan gebruiken om te gaan ontluchten. Monteer vervolgens een doorzichtig benzine slangetje op de ontluchtingsnippel (Een benzine slangetje is bestand tegen de remolie). Duw een aantal malen (5 maal ofzo) de koppeling in tot je voldoende druk voelt en houdt hem vervolgens ingedrukt. Dan zet je de stok tussen de stoel en het pedaal of laat je je compagnon het pedaal ingedrukt houden. Hang het benzine slangetje in een jampotje waarin eventueel al wat remolie zit. Draai de ontluchtingsnippel open en er zal olie uit de werkcilinder via het slangetje in het glazen potje gespoten worden. Denk eraan dat dit met enige druk kan gaan waardoor gemakkelijk olie in de rondte kan gaan slingeren (Oppassen voor de LAK!!!). Draai de nippel weer dicht en herhaal dit totdat je geen luchtbellen meer door het doorzichtige slangetje uit de werkcilinder ziet komen. Let ook goed op dat je het remolie reservoirtje niet leeg pompt op deze manier zodat je weer lucht in de koppelingssysteem, maar eventueel ook je remsysteem krijgt. Vul dus tussentijds bij. Succes verzekerd op bovenstaande manier,

Krijg je na verloop hetzelfde probleem, dan zul je waarschijnlijk de cilinders moet reviseren. Kijk ook of het slangetje tussen de 2 cilinders in goed afdicht, hier horen speciaal remolie bestendige afdichtringen te zitten Ik meen dat deze ringen bij een revisieset voor je cilinders bijgesloten zijn.

Tip, kijk ook eens onder de vloermat aan de bestuurderskant, kan eventueel bij lekkage van de hoofdcilinder remvloeistof bevatten. Direct weghalen en behandelen.

Groet,

Michel

wowo schreef:
404 schreef:Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191


Helaas is het geen vastzittende koppeling. Heb 'm vandaag gestart in 2de versnelling, kwam met horten en stoten op gang en ben vervolgens met 30 km/uur bovenop de rem gaan staan. De koppeling is niet los gekomen (maar de remmen doen het iig nog prima :-) )
Hoe controleer ik het vloeistofpijl van de koppelingscilinders, ik ben er met mijn vraagbaak niet uit gekomen. Wat voor vloeistof gaat hierin, kan je dat gewoon bij de Brezan oid kopen?
B.v.d. voor eventuele tips en antwoorden.

Ik heb 'm vandaag in ieder geval gewassen en er dus een stukje in gereden. Heerlijk, het motortje startte meteen en zoemde als vanouds.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor wowo » 15 jun 2004, 12:25

Gereden is misschien iets te mooi uitgedrukt. Ik heb 'm in z'n 2 gestart en ben met horten en stoten op gang gekomen, vervolgens een stukkie in z'n 2 gereden, dat is alles.
Erg bedankt voor de uitleg, ik zal er echter niks mee doen want de auto is gelukkig verkocht.
De vorige eigenaar heeft 'm teruggekocht en gaat de auto restaureren.


micheldeman schreef:Hoe kun je gereden hebben met een niet werkende koppeling? Ik weet dat door wat klutsen e.d. je op en neer schakelen, maar dat gaat nou niet bepaald echt lekker. Ik vermoed dat er olie uit de hoofd- of werkcilinder gelopen is. Je kunt door een aantal keren flink op het koppelingspedaal wat druk opbouwen. Ikzelf moet dit weleens doen om zonder gekraak mijn 304 in zijn achteruit te krijgen.
Je moet kijken of het peil van de remolie nog goed is, wees wel erg voorzichtig met dit goedje, want het freet je lak op als je ermee knoeit, maar waarschijnlijk wist je dit al. Ontluchten gaat in je eentje niet zo gemakkelijk. Vaak doe ik dit samen met iemand anders of met behulp van een stok die ik telkens tussen de koppeling en de stoel zet.
Ga als volgt tewerk: Probeer eerst de ontluchtingsnippel op de werkcilinder (de cilinder bij de koppeling dus) los te draaien en zet hem weer vast. Zo, deze zit in ieder geval niet vast voor wanneer je hem moet gaan gebruiken om te gaan ontluchten. Monteer vervolgens een doorzichtig benzine slangetje op de ontluchtingsnippel (Een benzine slangetje is bestand tegen de remolie). Duw een aantal malen (5 maal ofzo) de koppeling in tot je voldoende druk voelt en houdt hem vervolgens ingedrukt. Dan zet je de stok tussen de stoel en het pedaal of laat je je compagnon het pedaal ingedrukt houden. Hang het benzine slangetje in een jampotje waarin eventueel al wat remolie zit. Draai de ontluchtingsnippel open en er zal olie uit de werkcilinder via het slangetje in het glazen potje gespoten worden. Denk eraan dat dit met enige druk kan gaan waardoor gemakkelijk olie in de rondte kan gaan slingeren (Oppassen voor de LAK!!!). Draai de nippel weer dicht en herhaal dit totdat je geen luchtbellen meer door het doorzichtige slangetje uit de werkcilinder ziet komen. Let ook goed op dat je het remolie reservoirtje niet leeg pompt op deze manier zodat je weer lucht in de koppelingssysteem, maar eventueel ook je remsysteem krijgt. Vul dus tussentijds bij. Succes verzekerd op bovenstaande manier,

Krijg je na verloop hetzelfde probleem, dan zul je waarschijnlijk de cilinders moet reviseren. Kijk ook of het slangetje tussen de 2 cilinders in goed afdicht, hier horen speciaal remolie bestendige afdichtringen te zitten Ik meen dat deze ringen bij een revisieset voor je cilinders bijgesloten zijn.

Tip, kijk ook eens onder de vloermat aan de bestuurderskant, kan eventueel bij lekkage van de hoofdcilinder remvloeistof bevatten. Direct weghalen en behandelen.

Groet,

Michel

wowo schreef:
404 schreef:Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191


Helaas is het geen vastzittende koppeling. Heb 'm vandaag gestart in 2de versnelling, kwam met horten en stoten op gang en ben vervolgens met 30 km/uur bovenop de rem gaan staan. De koppeling is niet los gekomen (maar de remmen doen het iig nog prima :-) )
Hoe controleer ik het vloeistofpijl van de koppelingscilinders, ik ben er met mijn vraagbaak niet uit gekomen. Wat voor vloeistof gaat hierin, kan je dat gewoon bij de Brezan oid kopen?
B.v.d. voor eventuele tips en antwoorden.

Ik heb 'm vandaag in ieder geval gewassen en er dus een stukje in gereden. Heerlijk, het motortje startte meteen en zoemde als vanouds.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

ontluchten koppeling

Berichtdoor micheldeman » 15 jun 2004, 13:07

Dan hebben anderen er misschien nog wat aan of zou het als standaard FAQ opgenomen kunnen worden. moderator?

wowo schreef:Gereden is misschien iets te mooi uitgedrukt. Ik heb 'm in z'n 2 gestart en ben met horten en stoten op gang gekomen, vervolgens een stukkie in z'n 2 gereden, dat is alles.
Erg bedankt voor de uitleg, ik zal er echter niks mee doen want de auto is gelukkig verkocht.
De vorige eigenaar heeft 'm teruggekocht en gaat de auto restaureren.


micheldeman schreef:Hoe kun je gereden hebben met een niet werkende koppeling? Ik weet dat door wat klutsen e.d. je op en neer schakelen, maar dat gaat nou niet bepaald echt lekker. Ik vermoed dat er olie uit de hoofd- of werkcilinder gelopen is. Je kunt door een aantal keren flink op het koppelingspedaal wat druk opbouwen. Ikzelf moet dit weleens doen om zonder gekraak mijn 304 in zijn achteruit te krijgen.
Je moet kijken of het peil van de remolie nog goed is, wees wel erg voorzichtig met dit goedje, want het freet je lak op als je ermee knoeit, maar waarschijnlijk wist je dit al. Ontluchten gaat in je eentje niet zo gemakkelijk. Vaak doe ik dit samen met iemand anders of met behulp van een stok die ik telkens tussen de koppeling en de stoel zet.
Ga als volgt tewerk: Probeer eerst de ontluchtingsnippel op de werkcilinder (de cilinder bij de koppeling dus) los te draaien en zet hem weer vast. Zo, deze zit in ieder geval niet vast voor wanneer je hem moet gaan gebruiken om te gaan ontluchten. Monteer vervolgens een doorzichtig benzine slangetje op de ontluchtingsnippel (Een benzine slangetje is bestand tegen de remolie). Duw een aantal malen (5 maal ofzo) de koppeling in tot je voldoende druk voelt en houdt hem vervolgens ingedrukt. Dan zet je de stok tussen de stoel en het pedaal of laat je je compagnon het pedaal ingedrukt houden. Hang het benzine slangetje in een jampotje waarin eventueel al wat remolie zit. Draai de ontluchtingsnippel open en er zal olie uit de werkcilinder via het slangetje in het glazen potje gespoten worden. Denk eraan dat dit met enige druk kan gaan waardoor gemakkelijk olie in de rondte kan gaan slingeren (Oppassen voor de LAK!!!). Draai de nippel weer dicht en herhaal dit totdat je geen luchtbellen meer door het doorzichtige slangetje uit de werkcilinder ziet komen. Let ook goed op dat je het remolie reservoirtje niet leeg pompt op deze manier zodat je weer lucht in de koppelingssysteem, maar eventueel ook je remsysteem krijgt. Vul dus tussentijds bij. Succes verzekerd op bovenstaande manier,

Krijg je na verloop hetzelfde probleem, dan zul je waarschijnlijk de cilinders moet reviseren. Kijk ook of het slangetje tussen de 2 cilinders in goed afdicht, hier horen speciaal remolie bestendige afdichtringen te zitten Ik meen dat deze ringen bij een revisieset voor je cilinders bijgesloten zijn.

Tip, kijk ook eens onder de vloermat aan de bestuurderskant, kan eventueel bij lekkage van de hoofdcilinder remvloeistof bevatten. Direct weghalen en behandelen.

Groet,

Michel

wowo schreef:
404 schreef:Ik denk dat je koppelingscilinders lek zijn, controleer het vloeistofpeil eens als je dat nog niet gedaan had. Maar de koppelingsplaat kan ook vastzitten, zie onderstaand topic. Maar dit lijkt me niet na twee maanden stilstand.

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191


Helaas is het geen vastzittende koppeling. Heb 'm vandaag gestart in 2de versnelling, kwam met horten en stoten op gang en ben vervolgens met 30 km/uur bovenop de rem gaan staan. De koppeling is niet los gekomen (maar de remmen doen het iig nog prima :-) )
Hoe controleer ik het vloeistofpijl van de koppelingscilinders, ik ben er met mijn vraagbaak niet uit gekomen. Wat voor vloeistof gaat hierin, kan je dat gewoon bij de Brezan oid kopen?
B.v.d. voor eventuele tips en antwoorden.

Ik heb 'm vandaag in ieder geval gewassen en er dus een stukje in gereden. Heerlijk, het motortje startte meteen en zoemde als vanouds.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor jesse » 18 jun 2004, 13:37

ff een kleine reactie:

Ik heb ook het probleem gehad met het hydrolisch systeem van ontkoppelen met mijn j7. Bij mij viel geleidelijk de druk weg omdat het systeem bij de koppelings cylinders lekte en valse lucht aanzoog. Na een rid op de snelweg stond ik ineens stil voor een stoplicht zonder druk op mijn pedaal.
Ik heb wel gereden zonder koppeling. Dit kan wanneer je zelf het goede toerental en snelheid van de auto bepaald. Je kan hem dan in zijn versnelling drukken zonder kraken. Alleen bij het wegrijden heb je een probleem, Je moet de auto in zijn versnelling starten. Niet echt gezond voor de startmotor, maar ja.
Wanneer je snachts in de middel of nowhere staat moet je iets.
Deze truck van het schakelen heb ik van mijn schoonvader die in dienst tijd bij de genie truck chauffeur was. Het was daar een oefening voor in rijden in moeilijk terrein.

groet jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Re: ontluchten koppeling

Berichtdoor Mark » 18 jun 2004, 15:00

micheldeman schreef:Dan hebben anderen er misschien nog wat aan of zou het als standaard FAQ opgenomen kunnen worden. moderator?

Handig die uitvoerige beschrijving! Ik heb de titel van het onderwerp van deze draad wat aangepast, zodat jouw tip beter tot z'n recht komt cq gevonden wordt (kan trouwens ook via 'zoeken', bijvoorbeeld op 'ontluchten').

Groet,
Mark
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten