Zelfdenkende Ventilator 404

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Zelfdenkende Ventilator 404

Berichtdoor Gilletti » 03 apr 2005, 11:32

Gisteren viel het me op dat de koelventilator achter de radiateur altijd draait. Als ik de motor start gaat ie meteen meedraaien.
Hierdoor zou mijn motor dus theoretisch slechter op temperatuur komen dan normaal.

Als ik het juist heb is deze van het zelfdenkende type en zou je hem eigenlijk met de hand rond moeten kunnen draaien bij stilstaande motor.

Naar het schijnt is dit dus gebypassed.

Mijn vragen:
- Klopt mijn gedachte?
- Indien dit normaal niet zo hoort, is dit dan een standaard trucje om revisie/vervanging te voorkomen?
- Hoe groot is het werk als ik het wil vervangen/reviseren?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Zelfdenkende Ventilator 404

Berichtdoor Marius » 03 apr 2005, 11:55

Gilletti schreef:Gisteren viel het me op dat de koelventilator achter de radiateur altijd draait. Als ik de motor start gaat ie meteen meedraaien.
Hierdoor zou mijn motor dus theoretisch slechter op temperatuur komen dan normaal.


Nee dit is theoretisch dus niet zo, want je thermostaat staat dicht. Dus het koelwater circuleerd alleen in de motor zelf, en slaat de radiator over.

Gilletti schreef:Als ik het juist heb is deze van het zelfdenkende type en zou je hem eigenlijk met de hand rond moeten kunnen draaien bij stilstaande motor.


Inderdaad dit is het zelf denkende type (niet dt ik zo bekend ben met peugeots, maar uit jou beschrijving ga ik er van uit dat het er zo eentje is..:) )
Ze werken met een thermokoppel/bi-metaal, en draaien inderdaad altijd mee, alleen niet op volle snelheid om het maar zo te zeggen. Door de rij wind worden ze behoorlijk afgeremt, en draaien ze dus eigenlijk minder snel dan de poelie die door de v-snaar word aangedreven.
Door het warm worden van het water, en het open gaan van de thermostaat, stroomt er dus warm water door de radiator.
Door de rijwind word deze gekoeld, maar dit heeft zo zijn maximum natuurlijk.
De warme lucht die door de radiator word afgegeven komt langs het thermokoppel van de ventilator, en zal als deze warm genoeg is er voor zorgen dat de fan op volle kracht mee gaat draaien.
Oohh je hebt ze trouwens ook met een "wasthermokoppel" en ik weet dus niet wat er in jou type peugeot zit, maar daar is vast wel iemand hiero bekend mee.
Je kunt ze rond draaien met de hand, en zelfs stil houden bij draaiende motor, al zou ik dit niet proberen met de hand..

Gilletti schreef:Naar het schijnt is dit dus gebypassed.


?? wat is er gebypassed..??

Gilletti schreef:Mijn vragen:
- Klopt mijn gedachte?
- Indien dit normaal niet zo hoort, is dit dan een standaard trucje om revisie/vervanging te voorkomen?
- Hoe groot is het werk als ik het wil vervangen/reviseren? :shock:



Ja je gedachten over de werking klopt (ongeveer..:) )

Wat hoort normaal niet zo, want ik miste het probleem.. wat doet ie wel of wat doet ie niet...??

Het vervangen lijkt me wel mee te vallen, nogmaals ben ik geen peugeot monteur, maar bijvoorbeeld bij een ford transit is het een half uurtje werk.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Gilletti » 03 apr 2005, 13:59

De ventilator draait dus altijd, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Met bypassen bedoel ik dat ie wellicht direct is doorverbonden en daardoor dus ook bij koude motor al draait.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Marius » 03 apr 2005, 14:18

dit type fan draait inderdaad ook altijd.. tenminste als dit het type is wat door een v-snaar word aangedreven.
Begin daar aan te twijfelen, omdat je er van overtuigd lijkt te zijn dat er iets niet aan de haak mee is.. :?

word hij door een v-snaar mee aangedreven..?
Dan draait hij altijd mee, en inderdaad bij een stilstaande auto is dit even hard als dat de motor draait, echter als je gaat rijden zal de rijwind hem behoorlijk afremmen, en zal hij dus in koude toestand niet op "vol"vermogen/toerental koelen.
Dit is normaal, en dit is absoluut niet kwalijk, je motor is immers voorzien van een thermostaat, die bij koud koelwater, gesloten zal zijn, en er voor zorgd dat de radiator helemaal niet deel neemt in het koelcicruit.

Is het een elektrische fan die konstant mee blijft draaien.. tja dan is het een ander verhaal.
Dan is hoogst waarschjnlijk de temparatuur sensor in de radiator kapot, en staat deze dus op "temperatuur hoog" en hiermee is altijd een maximale koeling gewaarborgd in geval van een storing.
Het kan ook zijn dat het relais dat de koelfan inschakeld is blijven plakken,.. een goede tik er tegen zou er voor moeten zorgen dat hij tijdelijk niet meer plakt.. :D En uiteindelijk mot het dan er op neer dat je een nieuw relais zult moeten plaatsen.

Maar goed dit alles dus van een niet peugeot monteur,..ik weet dus niet wat voro type in welke auto zit, maar met dit antwoord heb ik alle types die er bestaan (beide dus) ondervangen.. :mrgreen:

Succes..
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor veen » 03 apr 2005, 14:56

De ventilator kun je afstellen met een voelermaat op 0,35-0,40 met de drie stelboutjes aan de voorzijde, het staat ook in de vraagbaak.
Als je dit gedaan hebt, moet je wel oppassen, want dit heeft men gedaan,zodat je motor niet aan de kook komt, of het thermisch element onder in je radiateur is defekt of het koolstof stiftje is op.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor Maarten Deen » 03 apr 2005, 17:41

Controleer eens of de ventilator wel op de temperatuurvoeler onderin de radiateur is aangesloten. Die van mij was dat toen ik hem kocht ook niet. Als het goed is zijn er twee kabeltjes op die temperatuurvoeler aangesloten, een gaat naar de + van de accu, de ander gaat naar de koppeling van de ventilator.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor RondeB » 06 apr 2005, 22:33

1) controleer met voelermaat 0,35 speling ventilator
stellen met de 3 boutjes voor op de fan
2) contact aan, tempvoeler op radiator kortsluiten, tik van de magneet
op de ventilator hoorbaar, fan vast op de as.
3) geen tik,fan los: controleer koolstift achter op de pomp, deze kan
versleten zijn. pas op met loshalen het plastichuisje zit
vaakverschrikkelijk vast in het alluminium van de pomp
eventueel eerst een tijdje laten in weken met bv. MD40 of gewoon cola.
kijk ook naar de loopbaan van het stiftje op de achterkant van de
poelie hier is vaak slecht contact door vuil/vet.
4) omdat warmlopen peugeot eigen is, is de fan vaak expres ooit eens
vastgezet. let dus goed op de temperatuur
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Berichtdoor Mark » 06 apr 2005, 22:42

Als je echt geen nodeloos meedraaiende fan wilt, moet je deze vervangen door een elektrische ventilator (van bijvoorbeeld Kenlowe). Toevallig heb ik een klassiekerblad liggen waarin die operatie en detail wordt beschreven. Zo'n fan gaat alleen draaien/blazen als het echt nodig is. Vrijwel alle moderne auto's hebben deze. Wel allesbehalve origineel natuurlijk.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten