Klepstoter de ene keer goed, andere keer niet

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Klepstoter de ene keer goed, andere keer niet

Berichtdoor raoul philippe » 03 apr 2005, 17:50

Eén van mijn klepstoters lijkt zo nu en dan even de auto te transformeren in een diesel.

De éne keer als ik hem start is die zo stil als een nacht op zee, en de andere keer loopt 1 van de klepstoters niet goed en tranformeert de auto in een diesel qua geluid.

Komt dit vaker voor? En is dit een dure grap (mede omdat hij het maar incidenteel heeft)?

Groetjes & alvast bedankt,

Raoul
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2005, 18:18

Een gebroken veertje? Dan valt 't wel mee...
Ingebrande klep(pen)? Dan wordt het al wat duurder...
Andere problemen? Dan is je auto verandert in een Lotus...
(Lots Of Trouble, Usually Serious)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor raoul philippe » 03 apr 2005, 18:24

nee verder is de auto super, alleen hoor je diesel effe in hem opkomen bij starten en rijden. De ene keer wel, andere keer niet.

Van de week nog V-snaar, distributieriem (snaar), waterpomp, geleiders, spanrollen etc vervangen. en rij rijd als een zonnetje en verkeerd in perfecte staat volgende de Peugeot garage om de hoek en de ANWB man die hem op 220 punten heeft gechecked. Alleen dit effe dan...
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor Jerroen » 03 apr 2005, 20:23

Om welke auto gaat het? Heeft je auto toevallig hydraulische klepstoters? Dan ken ik het euvel (heb et zelf ook gehad) en tis makkelijk op te lossen...
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor knutsul » 03 apr 2005, 20:53

die hydraulische stoters geven soms een probleem bij koude start, als de auto langere tijd niet of maar heel weinig heeft gereden.

warm rijden geeft meestal de oplossing of olie verversen/doorspoelen

gebruik wel de juiste olie
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Jerroen » 03 apr 2005, 20:59

1. gebruik dezelfde olie als wat er normaal opzit (ik had te dun bijgevuld daar ga je dan). Daarna iets dikkere olie erop gedaan en toen was het ook al stukken minder.
2. als het vaak voorkomt (mijn hyundai had dat) dan kun je als je je olie gaat verversen een spulltje erin gooien wat de werking van de klepstoters hersteld. Werkt toppie, geen problemen meer.
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Mark » 03 apr 2005, 22:27

Raoul, wees gerust, is niks om je zorgen over te maken! Als 't goed is verdwijnt het na max 5 minuten rijden. Heel normaal euvel van hydraulische stoters. Mijn Volvo 850 heeft er ook last van. Zelfs in het instructieboekje daarvan staat dat het normaal is, en dat het verstandig is zolang je ze hoort niet teveel toeren (niet boven 3000) te maken. En idd Jerroens recept wil vaak helpen. Beste kan je additief van Forte (wordt ook door pro's toegepast) gebruiken: www.forte-nwe.com/NL/motor_TET.html
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor raoul philippe » 04 apr 2005, 01:16

het gaat om een 406 V6 coupe automaat uit 2000.
Ik heb nog niets aan mijn olie veranderd aangezien me boardcomputer zegt dat die OK is...
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor Jerroen » 04 apr 2005, 19:57

Gewoon naar de autohandel dat spulletje in de olie gooien en klaar is kees. En misschien ff olie bijvullen.
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor knutsul » 04 apr 2005, 20:07

raoul philippe schreef:het gaat om een 406 V6 coupe automaat uit 2000.
Ik heb nog niets aan mijn olie veranderd aangezien me boardcomputer zegt dat die OK is...



boordcomputer geeft alleen een indicatie van het oliepeil, dit is een beetje "franse electonica" en niet altijd juist. :Da
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Marius » 04 apr 2005, 21:49

Jerroen schreef:Gewoon naar de autohandel dat spulletje in de olie gooien en klaar is kees. En misschien ff olie bijvullen.


een toevoeging aan motor olie.. :shock:
das een laatse redmiddel, en eigenlijk "not done"

In deze zit de oorzaak inderdaad in de olie die niet goed in de klepstoters kan komen, waarschijnlijk door vervuilde olie kanalen hier in.
Ververs de olie voor een goede olie, en vervang het olie filter, hoogst waarschijnlijk is het dan opgelost, zo niet ongeveer een kilometer of 1000 ruijden en weer verversen, oftewel ff doorspoelen.

Maar toevoegingen aan olie.. voor zo een nieuwe auto.. nooit doen.
beter investeren in een goede synthetische olie en nieuwe filtertje.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Jerroen » 04 apr 2005, 22:41

Ik heb van mijn dealer begrepen dat het in veel gevallen voor een oplossing zorgt en zo ook in mijn geval. Op het busje stond dat de toevoeging een soort reiniger was voor de klepstoters, in de loop van de tijd kan daar gewoon wat vuil tussen komen. Aangezien het geen agressief middel is kan het volgens mij helemaal geen kwaad.
Maar goed mijn moter loopt nu weer bij een koude start netjes als een naaimachine zoals ik het van hem gewend ben :mrgreen:
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Marius » 05 apr 2005, 11:48

Jerroen schreef:Ik heb van mijn dealer begrepen dat het in veel gevallen voor een oplossing zorgt en zo ook in mijn geval. Op het busje stond dat de toevoeging een soort reiniger was voor de klepstoters, in de loop van de tijd kan daar gewoon wat vuil tussen komen. Aangezien het geen agressief middel is kan het volgens mij helemaal geen kwaad.
Maar goed mijn moter loopt nu weer bij een koude start netjes als een naaimachine zoals ik het van hem gewend ben :mrgreen:


Als het een niet agresief middel is zou het in theorie geen kwaad kunnen nee.
Helaas word er nog al een hoop "rommel" verkocht met die toevoegings middeltjes.
Tot aan spul toe wat oude olie keeringen gewoonweg oplost.
Daarom zou ik het niet zomaar voorschrijven, en zeker niet als het een autobetreft uit 2000, oftewel een nog vrij nieuwe auto.
Veel van die middeltjes voegen dingen toe aan olie waarmee de samenstelling dusdaning veranderd dat er nog maar vij weinig van de smerende aigenschappen overblijft.
Hebben een zo sterke reinigende werking dat oude keeringen er week van worden, met alle olie lekaages tot gevolg, dit zeker bij wat oudere motoren.
Andere middeltjes vormen een filmpje (die slick 50 bijvoorbeeld) van teflon over de lagers en lager schalen.
Je kunt mij veel wijs maken, maar dat spul heeft ook niet de eeuwige werking, en wat dan.. moet je danje motor open maken om dat "filmpje" teflon er weer af te boenen..?? Want er uit komen zal het niet meer van zelf doen.

Dus nogmaals, voeg niks toe aan je olie, investeer gewoon in een goede olie, en in dit geval een goede vol synthetische olie.
Die heeft goede reinigende eigenscappen, en zal heus wel de olie kanaaltjes in de klepstoters schoonspoelen.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Mark » 05 apr 2005, 22:05

Marius schreef:Helaas word er nog al een hoop "rommel" verkocht met die toevoegings middeltjes. Dus nogmaals, voeg niks toe aan je olie, investeer gewoon in een goede olie, en in dit geval een goede vol synthetische olie.
Die heeft goede reinigende eigenscappen, en zal heus wel de olie kanaaltjes in de klepstoters schoonspoelen.

Niet voor niets noem ik hierboven een heel specifiek Forte-product. Is geen rommel, wordt ook gebruikt door professionele sleutelaars (ook spullen van Wynn's en Holts OK). Bij ernstig vervuilde motoren wordt vaak 'flush' (hoge dosering van reinigende additieven die ook in olie zitten) toegepast, anders kan je spoelen tot je een ons weegt. En idd bij oude beestjes voorzichtig zijn, maar juist voor een auto uit 2000 kan dat, mits met verstand toegepast, echt geen kwaad.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron