Onze grootste vijand, de roestduivel!

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 okt 2009, 08:32

Het regeltje onderaan de pagina's vermeldt het jaar 2009, helaas geen nummer of editie. Ik heb ze evenwel, in vieren geknipt, nog in mijn inbox zitten, maar je profiel bevat geen mail-adres om ze te versturen. PB?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Evert G.D » 11 okt 2009, 13:14

Iemand die ik ken zweert bij Brantho Korrux. Schijnt de roest te neutraliseren en roestwerend te werken. Bovendien kun je het in een aantal kleuren bestellen. Volgens hem in vier dunne lagen opbrengen, dat schijnt het beste te werken én het mooiste resultaat te geven.

Hij heeft het vaak over dat goedje, daaraan dankt hij in m'n vriendenclub z'n bijnaam 'Brantho Korrux-goeroe'. :mrgreen: Maar zonder gekheid, het schijnt wel prima spul te zijn.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Koffiemolen » 11 okt 2009, 21:25

Inderdaad, ook mij lukt het niet om de tekst leesbaar te krijgen, ondanks intelligente Mac-applicaties.
Idd jammer dat Caprotech de revu niet passeert, persoonlijk zijn mijn ervaringe daarmee stukken beter dan met Fertan. Fertan kun je in een beperkt aantal casus met succes benutten, maar Caprotech is doorgaans 'all-rounder'.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Willion » 19 okt 2009, 22:03

Ook ik zou graag mijn 205 SRD '86 beschermen tegen de roestduivel. Naar aanleiding van een andere test is duitsland kwam Mike Sanders goed uit de test. Tevens ben ik vandaag bij de enige garage in nederland geweest waar ze dit spul proffesioneel toepassen.

Voor mijn auto kost dat voor alles bij elkaar ongeveer 600,-
Hiervoor wordt ze eerst goed gedroogd, dan gestript van alle bekleding en volledig behandeld, waarna wederom weer aangekleed.

Lijkt mij een redelijke prijs voor naar blijkelijk een goed produkt.
Wat vinden jullie?
Willion
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 sep 2009, 15:52

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 okt 2009, 11:59

@Willion:

Ik zal je de mails van Jens doorsturen, kun je op je gemak zelf de testresultaten beoordelen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Willion » 21 okt 2009, 12:37

dankjewel, dan kan ik meteen mijn duits even bijwerken :D
Willion
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 sep 2009, 15:52

Berichtdoor Paul Bosch » 31 jan 2010, 20:08

heren en dames

ik heb een concrete vraag

wie van jullie heeft met zijn pugje een behandeling laten doen dit omdat ik zelf hetvolgende doen ga met mijn 205 xs'je

de wagen wordt compleet gerestaureerd

alle plaatwerk voor e achter wordt nieuw eropgezet en orgineel ook de voor en achter binnenschermen worden vervangen nieuw en orgineel

de voorkant het brilletje komt er ook nieuw in (helaas immetatie maar zat bij een party wat ik kocht en dat zie je toch niet direct zoals schermen of andere dingen

de dorpels heb ik ook al nieuw leggen helaas ook immettatie (die heb ik voor eventueel leggen)

heb helaas een 2e hands compleet dat zonder roest die wordt ook op de wagen gezet door een speciaal bedrijf die zich daar in gespecialeceerd zijn

maar ik ben nu als de dood als ik dat allemaal laat doen dat de roestduivel weer komt en wil ik de wagen dus gaan beschermen binnenin op holtes waar ik nooit meer bij kom

wie kan me de verlossende tip geven

groeten paul bosch
01e 205 1.4 1990 xs
02e 205 1.9 1989 gti
03e 205 1.9 1991 mi16
04e 205 1.9 1990 griffe
05e 205 1.6 1986 gti
06e 205 1.4 1988 xs
07e 205 1.3 1988 rallye
08e 306 2.0 1997 xsi
09e 205 1.4 1993 xs
10e 205 1.4 1992 indiana
en daarna de tel kwijt
Paul Bosch
 
Berichten: 359
Geregistreerd: 09 dec 2007, 23:52
Woonplaats: beverwijk (onderdelen in amstelveen/aalsmeer)

Berichtdoor Harrie » 31 jan 2010, 20:33

Paul Bosch schreef:ik heb een concrete vraag
wie van jullie heeft met zijn pugje een behandeling laten doen dit omdat ik zelf hetvolgende doen ga met mijn 205 xs'je
de wagen wordt compleet gerestaureerd
groeten paul bosch
aangezien nieuwe carrosserieën in de fabriek door een elektro-cataphorese-bad gingen,
denk ik, dat je nooit zo'n goede roestbescherming meer krijgt als origineel... :roll:
Vooral op de plekken waar je gaat puntlassen en lassen.....
Er bestaat doorlasbare zinkspray van Mahotec, vooraf opgebracht kun je dan nog goed puntlassen en de zink beschermd dan de kroon om de puntlas.
Juist die plekken zijn het lastigst...
Nadien de dorpels behandelen met owatrol zou ik adviseren.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor peugeot-304 » 31 jan 2010, 20:43

Indium schreef:Bovenstaande is een ERG interessant artikel! Helaas kan ik ook na opslaan en daarna uitvergroten niet veel meer lezen dan de verontrustende introductie...


Hier de LINK naar het hele artikel in PDF formaat en goed leesbaar.



Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Willion » 28 maart 2010, 22:51

Het is gedaan!

Mijn 205 SRD is behandeld met Mike Sander Fett.
Ik laat zeker weten hoe dit bevalt de komende jaren :D
Willion
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 sep 2009, 15:52

Berichtdoor Mockenrue » 29 okt 2010, 21:51

Soms heb je je naam ook niet mee, als garagist
Laatst bijgewerkt door Mockenrue op 03 jan 2013, 02:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Harrie » 29 okt 2010, 22:37

Mockenrue schreef:Soms heb je je naam ook niet mee, als garagist

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Break-Rider » 26 mei 2011, 17:09

De enige roest die ik eigen tegen kom aan mijn auto, zowel de vorige 405 als de huidige 406, is roest aan de onderzijde cq bodemplaat.
Roest aan de carrosorie is meestal een kwestie van kaal maken, dun laagje primer, bijwerken met de lakstift. Onder eventuele rubbers daarna een laagje vet, als het niet in het zicht zit.
Spreekwoord luid tenslotte: Hoe vetter, hoe better!! :mrgreen:
Onderkant pak ik meestal in de zomer aan als het al een mooit tijdje droog is (geweest).
Eerst met een staalborstel of een staalborstel op de boorkop het ergste en losse schilfers weg halen.
Daarna met schuurpapier of een schuurblok de rest doen tot ongeveer op het blanke metaal, niet heel secuur.
Daarna smeer ik er NOVOROX overheen en laat dat minimaal een etmaal drogen.
Daarna licht afschuren en spuiten met zinkspray.
Na een uur a anderhalf uur 2e laag zinksprak.
Na wederom een uur a anderhalf uur (beetje afhankelijk van de droogtijd natuurlijk) gaat er met de blokkwast een dikke laag tectyl overheen. Soms, op de delen waar ik het nodig vind, in plaats van tectyl een dikke laag Undercoating. Een soort kit/rubberachtige beschermlaag.

Geen idee waar je dat laatste kunt halen. Ik heb ooit een bus van 25 liter "geleent" :roll: bij de VW/Audi dealer waar ik werkte, het blijkt retelang houdbaar te zijn, en het beschermt extreem goed.
Het is een soort grijsachtige beschermlaag die Volkswagens indertijd (tijd van de Golf 2) vanuit de fabriek op de bodemplaat had zitten.
Spulletje is nu zeker 20 jaar oud, maar nog steeds vloeibaar, goed klevend, flexibel en beschermend.
Mijn eigen goudmijntje :mrgreen:
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Harrie » 26 mei 2011, 20:34

toch een aanvulling / mening van mij:
Break-Rider schreef:hoe vetter, hoe better!!

vet houd zand en vuil (en pekel) vast, vervang je dat vet regelmatig..?

Zinkspray moet je altijd aflakken nadien met Motip Primer of Acryl lak, want zinkspray
kan vocht in zich opnemen, is niet veegvast en poreus. Dus altijd goed aflakken nadien.
of je laag tectyl voldoende is?

Als steenslagbescherming gebruik ik 3M 08868 antisteenslag-coating ( zwart, is ook in grijs verkrijgbaar )
Blijft elastisch maar is wel een solide droge beschermlaag.

Afbeelding

je hebt daar wel zo'n speciaal pistool voor nodig ( duur ding...)

grt, Harrie
EDIT: URL foto hersteld.
Laatst bijgewerkt door Harrie op 10 aug 2013, 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Break-Rider » 27 mei 2011, 11:12

Harrie.
Dat vet gebruik ik overwegend wat hoger op de auto, zoals de rubbers bij de deuren, langs de dakrand etc. Vet lost naar verloop van tijd ook weer op, dus ja, zeker eens per jaar loop ik het allemaal na, ook ter controle of er geen nieuwe plekjes zijn. Daar moet je alles dan wel eerst voor schoonmaken aangezien het inderdaad vuil word, dus daarna weer een schone laag vers vet. :wink:

Tectyl over zinkspray, wat ik eigenlijk alleen op bodem delen gebruik, werkt op deze wijze al erg lang tot volle tevredenheid bij mijn.
Natuurlijk kunnen dingen altijd beter, maar het is ook vaak roeien met de riemen die je hebt.
Aangezien Peugeot, of de nieuwere Peugeots, niet OVERDREVEN roestgevoelig zijn, werkt dit uitstekend tot nu toe.
Blijven controleren is wel verstandig als je eenmaal bent bezig geweest!!?? :roll:
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Break-Rider » 06 okt 2011, 09:35

Eigenlijk heb ik geen noemenswaardige roestproblemen meegemaakt van de 405's die ik gereden heb tot nu en de 406 ook niet. Wel heb ik zeer goed het verschil tussen immitatie en orgineel plaatwerk kunnen zien. Mijn laatste 405 Break had rechts een immitatie spadbord zitten. Ik wist dat het een ex schade auto was en op zich goed hersteld, behalve die spadbord, en de manier van monteren.
Werkelijk de gehele rand begon al op te bollen met allemaal blaasjes. :shock: Dat zul je met orgineel plaatwerk niet snel tegen komen bij Peugeot, niet eens als de verf eraf is. Mijn motorkap had een klein kaal hoekje. Oooit eens bijgewerkt maar tijdje later weer kaal en zo gelaten, maar het is never nooit niet bruin geworden!! Afbeelding
Binnen een jaar heb ik deze, en de andere kant aangaande een deukje, kunnen vervangen in 2 orginele in de juiste kleur van een sloper, met behulp en een tip door Fab.
Afbeelding

Mijn zwager, leraar zonder verstand van zelfs de basis zaken van auto's, rijd een BMW 525 van 26 jaar oud. Ik loop, of beter gezegt, liep want ik ben ermee gestopt, hem er jaren op te wijzen, pak die lak aan want je wagen word opgevreten.
Nee zei hij, zolang de roest niet door de lak heen komt doe ik er niets aan, dan is het nog niet erg Afbeelding
Nu rijd hij eindelijk wegenbelasting vrij, waar het hem om te doen was met die auto, maar als je toch eens kijkt hoeveel laswerk Rob, öns mannetje"eraan heeftAfbeelding Elk jaar kost het hem net zoveel aan laswerk, als wat hij aan wegenbelasting bespaart Afbeelding
De laatste keer gutste het water via zijn raamstijl onder in de hoek naar binnen. Daar prikte ik zo met mijn vinger doorheen, daar zat echt alleen nog maar een laagje verf, met niets meer eronder. Daar waarschuwde ik hem dus jaren geleden al voor, maar niet luisteren he, Jantje Eigenwijs. Nu is hij zo blij met zijn wegenbelasting vrije auto, dat hij een auto huurt of leent als hij met zijn vrienden op wintersport gaat, want met de BMW durft hij het niet meer aan Afbeelding
Vorig jaar wilde hij mijn 406 lenen?? :shock:
Zout op man, zoek het lekker uit Afbeelding
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor René van M. » 20 okt 2012, 18:04

Aangezien de winter weer voor de deur staat heb ik gister de onderkant van de 504GL '76 met de hogedruk reiniger afgespoten zodat ik
vanmorgen de gehele onderkant in de bitum/tectyl heb kunnen zetten. Goed bij alle randen ingesmeerd en de ijzeren delen met metaalverf behandeld.
De remleidingen heb ik zuiver gehouden want ik las dat dat een afgekeur punt is voor de APK als deze niet zichtbaar zijn. Tevens heb ik de benzinetank ook zuiver gehouden omdat deze er nog goed uitzag. De wielkassen had ik vorig jaar al een keertje gedaan incl de wielkast randen die snel kunnen gaan roesten.
Vandaag heb ik 1 blik bitum a 1kg verbruikt met 4 uur werk.
Ondanks dat ie aan de onderkant nu 'zwart' is zal ik heb toch regelmatig schoonspuiten.

Winter! ik ben er klaar voor!!! :-)
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor tomtom » 21 okt 2012, 13:38

Helaas is roest die aan de buitenzijde zelden of nooit een groot probleem....juist de binnenzijde is dat wel. Alles onder de bitumen smeren zorgt ervoor dat je dus "nooit" tijdig kunt zien wat er aan zit te komen en erger nog; er komt vocht tussen bitumen en plaatwerk. Dat laatste is dus wél een goede basis voor roest. Aan mijn auto's dus beslist geen bitumen en wat erop zit gaat er zo snel mogelijk af :D !
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor eri©on » 02 jan 2013, 23:32

Iemand een goede tip voor een betaalbare vloeistofspuit voor de kokerbalken?.
Liefst met een flexibel slangetje van een meter of in die richting.
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor 403diesel » 02 jan 2013, 23:56

Rustbusters in Veenendaal heeft goede. Neem dan liefst de duurdere. Die heeft overdruk in het reservoir.
Nee, ik heb geen aandelen in het bedrijf :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Luc van Dijck » 03 jan 2013, 00:17

Ik heb een Orion. Een drukbekerspuit die druk zet op de vloeistof in de beker. Dat geeft een betere nevel. Bovendien verwarm ik de Terotex voordat ik hem in de spuit giet.
De spuit koste 22 jaar geleden ca fl 280,- maar is zijn geld dubbel en dwars waard. Hij investeert in de toekomst. Lassen, plamuren primeren en spuiten is vele malen duurder. Ik heb er al de nodige auto's mee gedaan en veel geld bespaard.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Harrie » 10 aug 2013, 21:53

met dank aan Marco Wetzels, die me er op attendeerde: Owachem, de importeur van Owatrol, heeft nu een webshop :D
We hoeven dus niet meer naar een maritiem bedrijf op zoek voor een busje Owatrol.

Wat me verraste, was dat Owatrol C.I.P. zich wel verdraagd met autolakken, dus zal dat ook zo zijn met zinkspray,
anti-steenslagcoating etc.,. ; hetgeen nieuwe perspectieven biedt in restauratie en conservering.

http://www.owachem.nl/owachem_webstore/

Onder zowel "STAAL" ; "VOERTUIGEN" als ook onder "METAAL" in de linkerkolom vind je de C.I.P. :

++++++++++++++++++++++++++++++
8001000008048
Rustol C.I.P. Roestconservering,
roestbehandeling.
++++++++++++++++++++++++++++++
daar wil ik meer van weten :-)
Owachem schreef:Rustol C.I.P. :
EIGENSCHAPPEN:
Universele grondlaag overschilderbaar met alle soorten verfsystemen, lost niet op en garandeert een goede hechting van de volgende lagen.
Duurzame werking door indringing en passivering van de ondergrond; perfecte isolatie van het gezonde metaal, uitzonderlijke hechting.
Versterkte bescherming dankzij actieve pigmenten en perfecte filmeigenschappen.
Eenvoudig in gebruik, de ondergrond moet niet vooraf gezandstraald worden.
Geschikt voor nieuwe of verroeste ondergronden binnen en buiten.
Bestand tot + 175 °C.
GEBRUIK:
RUSTOL-C.I.P. (Corrosion Inhibitor Primer) wordt aanbevolen voor toepassingen in moeilijke omstandigheden: maritiem of tropisch klimaat, corrosieve dampen, bescherming van auto's, materiaal van openbare werken en ballasttanks van boten. Rustol -CI.P. zorgt voor een doeltreffende bescherming.
RUSTOL-C.I.P. is bij uitstek geschikt als primer voor tweecomponentensystemen of verven met een hoog solventgehalte (urethaan, epoxy, chloorrubber, autolakken ...).
VERWERKINGSADVIES:
Voor en tijdens het gebruik goed roeren om het gezakte pigment weer in de verf te mengen.
Niet verdunnen.
Op verroeste oppervlakken eerst met een staalborstel de meeste roest, losse walshuid of loszittende oude verflagen verwijderen. Er mag nog een lichte roestaanslag op het oppervlak aanwezig zijn.
Oppervlakken die aan chemicaliën (zouten, zuren of basen ...) zijn blootgesteld, eerst grondig afspoelen met water of afstomen.
In meer specifieke moeilijke gevallen, de geschikte solventen gebruiken.
Voor het aanbrengen moet het oppervlak perfect droog en vrij van vetvlekken zijn.
ONS ADVIES:
Op mechanisch ontroeste oppervlakken (d.m.v. zandstralen) is het niet noodzakelijk om RUSTOL-C.I.P. onmiddellijk aan te brengen. Een lichte roestaanslag heeft geen nadelige invloed op de werking van het product.


------------------------------------------------------------------------------------

Voor alleen holle ruimtes kun je deze gebruiken ( welke ik hier altijd als "owatrol" geadviseerd heb ):

++++++++++++++++++++++++++++++++
8001000008030
Rustol Owatrol. Roestconservering.
Verftoevoegingsmiddel
+++++++++++++++++++++++++++++++++
( prijzen weggelaten, zie webshop )
Nee, ik heb geen aandelen of belangen in Owachem, doe er gewoon je voordeel mee :wink:

met vriendelijke groet, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Nico Injection » 24 aug 2013, 20:29

Vijf ervaringen:

404 1965, nieuw in Nederland verkocht en door mij gekocht eind 1970. Was onbehandeld, de hele bodem was er toen al uitgevallen en de zijkokers waren aan de onderkant over de volle lengte open (en alles gecamoufleerd met platen blik die met popnagels waren vastgezet). Portieren waren hersteld met epoxy met glasvezelmatjes en mooi strak gespoten. Oogstrelende auto maar achteraf vond ik deze aankoop niet zo'n goed idee. Aan deze auto heb ik geleerd dat je roest niet kunt lassen. :evil:

404 1966, nieuw in Nederland verkocht en door mij gekocht in 1971. Was met Dinitrol behandeld en verkeerde toen in zeer goede staat. Ik heb de Dinitrol behandeling niet laten herhalen. Deze auto was voor mij de aanleiding waarom ik auto's steeds met Dinitrol heb laten behandelen. In 1977 heb ik deze 404 opgeruimd omdat ik intussen een exemplaar had waarvan ik dacht dat die in een betere staat verkeerde (zie volgende); ik heb daar nu nog spijt van. :cry:

404 1972, nieuw in Nederland verkocht, door mij gekocht in 1977; zat toen al in de Dinitrol. In de tijd dat ik de auto had, stond die permanent buiten. Waar na ruim 10 jaar roest ontstaan was, zat dat alleen buiten op plaatsen waar de underbody coating was doorgesleten.
(Er is mij verteld dat Peugeots uit de bouwjaren rond 1972 zeer roestgevoelig waren doordat Peugeot toen was overgestapt op elektroforese spuiten en dat aanvankelijk de potentiaal verkeerdom gekozen was. Ik weet niet of deze bewering klopt; ik weet wel dat alle oudere 404's die ik gehad en gezien heb beduidend minder roestten; zie volgende voorbeelden).
Ik heb deze 404 verkocht in 1984 en hij is uit mijn blikveld verdwenen in 1986; het enige wat ik weet is dat hij op dit moment nog verzekerd en APK-gekeurd is. :shock:

404 1967, nieuw in Zuid-Frankrijk verkocht, eind 1984 in Nederland geïmporteerd en door mijn vader gekocht; nu van mij. De auto kwam geheel onbehandeld in Nederland; de wielkasten zagen eruit alsof de auto de dag tevoren uit de fabriek gekomen was. Mijn vader heeft de auto direct met Dinitrol laten behandelen en ik heb die behandeling laten herhalen. Bij de herhaling is vooral aandacht geschonken aan de kokers met Dinitrol ML.
Voorschermen, middenfront, dorpelplaten en portieren zijn tenslotte zover geroest dat vervangen goedkoper was dan herstellen. Ik heb de auto in 1998 laten restaureren. Aan de bodem en kokers hoefde in het geheel niets te gebeuren.
viewtopic.php?f=54&t=443&start=750#p219983. Deze auto heeft tot 1997 als dagelijkse auto gediend en heeft vooral binnen gestaan. :-)

404 1964, nieuw in Nederland verkocht. Was van oudelui die geen rijbewijs hadden en die zich op zonnige zondagen door hun kinderen lieten rondrijden; verder stond de auto binnen. Toen mijn broer deze auto in 1976 kocht, heeft de medewerker van het Dinitrol station met een endoscoop in de kokers gekeken en constateerde dat daar minder roest in zat dan in sommige nieuwe auto's die hij gezien had. Hij oordeelde dat een Dinitrol-behandeling alleszins verantwoord was. Bij ernstige roest in de kokers zou hij de behandeling stellig hebben afgeraden.
Deze auto heeft zeker de helft van zijn leven buiten gestaan en is zeer lang dagelijkse auto gebleven; de laatste 15 jaar is er wel beduidend minder mee gereden. De Dinitrol-behandeling is sporadisch herhaald.
De bodem is plaatselijk gerepareerd (paar kleine plekjes in de hoeken tegen de zijkokers); verder zit alle originele plaatwerk nog aan de auto en alle plaatwerk zit nog in de laatste resten originele lak. De lak is door verwering zeer dun geworden. Onlangs heeft deze auto een nieuwe eigenaar gekregen (een serieuze liefhebber) die hem weer als dagelijkse auto in gebruik genomen heeft. :D

Moraal van dit verhaal: Dinitrol ML + Underbody Coating hebben bewezen zeker goede producten te zijn. Ik kan ze niet vergelijken met andere producten.
Belangrijk is dat ML bij warm weer in de kokers wordt gespoten zodat het verder kruipt. Op kritische plaatsen is het zinvol de föhn te gebruiken waardoor de ML zelfs veel verder kruipt.
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor jan-03 » 25 aug 2013, 07:41

zo Nico, jij bent echt een ervaringsdeskundige.. Zo word de harten van vele liefhebbers gerust gesteld die deze behandeling hebben laten doen..
Je vertelt er ook bij dat bij roest het af te raden is..
Jammer dat er zoveel voiture's zijn weggerot door onkunde/ foute behandelingen..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

Berichtdoor Nico Injection » 25 aug 2013, 12:06

Jammer dat er zoveel voiture's zijn weggerot door onkunde/ foute behandelingen..

Laat ik het anders stellen: het was gewoon schandalig dat een fabrikant die dure en voor die tijd betrouwbare auto's bouwde, nagenoeg niets deed aan roestpreventie ... Ik kocht die auto zonder bodem omdat hij prachtig overgespoten was (bordeauxrood metallique) met een prachtig okergeel leren interieur; dat er geen bodem in zat was voor Peugeots van 5 - 6 jaar oud vrij normaal zodat ik me daar maar niet druk om maakte. Uiteindelijk heeft deze miskoop me ontzaglijk veel geld uitgespaard want ik heb er echt veel van geleerd!
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten