Zal ik er een kopen?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Zal ik er een kopen?

Berichtdoor Peter » 07 apr 2005, 21:53

beste forumleden,

Korte tijd geleden heb ik dit forum ondekt, na een zoekopdracht voor een J7. Ik ben een gelukkige eigenaar van een Panhard 24 CT en een 504 cabriolet '79. Na diverse projecten (vooral Panhard) heb ik het wilde plan gekregen om samen met twee vrienden een J7 camper op te knappen / om te bouwen tot. Een mooi plan. Op Marktplaats kom je ze regelmatig tegen, maar ik heb er nog nooit eentje goed bekeken.
Wij zoeken iets van een redelijke basis om er wat leuks van te maken.
Ik heb een paar vragen.
Hoe hoog is eigenlijk een verhoogde uitvoering? Heb ik nog niet kunnen vinden.
Kunnen er tijdens vervoer 3 kinderen "achterin"? Is dat te realiseren, moet je dan een verlengde uitvoering hebben? Er hoeven geen 5 slaapplaatsen te zijn, kinderen in tentje, (of ouders...)
Nog tips en truuks?
Ook is er nog enige twijfel tussen een J7 en een Renault Estafette, of kan ik dit beter niet vermelden op deze plaats...

groet, Peter
Peter
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 apr 2005, 21:22
Woonplaats: Schipluiden

Re: Zal ik er een kopen?

Berichtdoor Jeetje » 07 apr 2005, 23:41

Peter schreef:beste forumleden,

Korte tijd geleden heb ik dit forum ondekt, na een zoekopdracht voor een J7. Ik ben een gelukkige eigenaar van een Panhard 24 CT en een 504 cabriolet '79. Na diverse projecten (vooral Panhard) heb ik het wilde plan gekregen om samen met twee vrienden een J7 camper op te knappen / om te bouwen tot. Een mooi plan. Op Marktplaats kom je ze regelmatig tegen, maar ik heb er nog nooit eentje goed bekeken.
Wij zoeken iets van een redelijke basis om er wat leuks van te maken.
Ik heb een paar vragen.
Hoe hoog is eigenlijk een verhoogde uitvoering? Heb ik nog niet kunnen vinden.
Kunnen er tijdens vervoer 3 kinderen "achterin"? Is dat te realiseren, moet je dan een verlengde uitvoering hebben? Er hoeven geen 5 slaapplaatsen te zijn, kinderen in tentje, (of ouders...)
Nog tips en truuks?
Ook is er nog enige twijfel tussen een J7 en een Renault Estafette, of kan ik dit beter niet vermelden op deze plaats...

groet, Peter


Oké Peter... Dat zijn heel wat vragen! Heb je de zoekfunctie van het forum al eens gebruikt??? Daar kun je heel veel informatie uithalen! :wink:

allereerst even m'n excuses voor de omvang van de volgende fotootjes, geachte medeforummers, maar als ik ze kleiner zou plaatsen zouden de maten niet meer leesbaar zijn... :oops:

De maatvoeringen:

Afbeelding
Op het hierboven geplaatste plaatje kun je de hoogte en lengte goed zien, van zowel een standaard-bus en een verhoogde bus.

En hier de verschillende lengtes:
Afbeelding

Je ziet: er zijn nogal wat mogelijkheden...

Een goede J7 zoeken is al een hele klus; er eentje vinden zowaar nog lastiger! Toch zijn ze er! Ga er gewoon heel veel bekijken en je zult er heel veel verschillende in verschillende kwaliteiten en (technische) staten tegenkomen...

De J7 is in ieder geval véééél groter dan een Renault Estafette! Hierdoor is hij naar mijn mening veel beter geschikt om als camper dienst te doen; beter nog dan bijvoorbeeld een HY (bovendien is een J7 natuurlijk vele malen mooier!)

Ik vind dat een benzine-uitvoering beter rijdt dan de diesel-uitvoering, maar de J7 zijn wel voorzien van prima dieselmotoren, hoor... Ik denk dat dat van je persoonlijke voorkeur afhangt. Gezien de leeftijd van de J7 (en dus belastingvrij) maakt het type brandstof voor de houderschapsbelasting dus geen jota uit...

Het plaatwerk van de J7 is 'onderhoudsgevoelig', maar wel dik genoeg om er zo nu en dan flink aan te kunnen schuren en plamuren. Het roest wel vrij snel, maar dat hebben alle (Franse) bedrijfswagens uit die tijd.

Vervoer van 5 personen in een camper moet op zich mogelijk zijn. Hoe dat technische invulling moet/kan krijgen, zou je eens bij de RDW na moeten vragen. Ik ken mensen die inderdaad met 2 volwassenen en 3 kinderen in een J7 op vakantie gaan!

Tot slot bestaan er overigens ook nog fabriekscampers op J7-basis. Die hebben een verhoogde opbouw en zijn vaak verlengd en bieden dus zeker voldoende ruimte! Wellicht is dat ook een optie...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Peter » 10 apr 2005, 21:45

bedankt voor de informatie en de afbeeldingen. Hier zie ik wat op.
Peter
Peter
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 apr 2005, 21:22
Woonplaats: Schipluiden

Berichtdoor Jeetje » 10 apr 2005, 22:46

Wij hebben -dus- een 'standaard' J7 (niet verhoogd en/of verlengd) en ik kan erin recht staan. Ik ben 1,78 m en ik raak nét het hemeltje niet...

Bovendien kan ik er net overdwars in slapen, want de J7 is ook best breed. Ik kan me weliswaar niet geheel uitstrekken, maar als ik een beetje dwars ga liggen (en dat doe ik geregeld, zo weten ze hier op het forum ook al :wink: ) kan ik me lekker helemaal uit(st)rekken...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 10 apr 2005, 23:22

Jeetje schreef:Ik ben 1,78 m en ik raak nét het hemeltje niet...

Bovendien kan ik er net overdwars in slapen, want de J7 is ook best breed.

Ik ben 1,89 en ik kon in onze J7 geen van beide, dus kromme nek en lengteslapen (wel lekker pitten hoor).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 10 apr 2005, 23:24

Dan had je een verhoogde versie moeten nemen :wink: !

En als je dan ook nog voor een verlengd exemplaar was gegaan, had het in de lengterichting slapen ook niet zoveel plaats ingenomen...

Zo zie je maar: voor iedereen is er een passende J7! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Peter » 11 apr 2005, 21:25

Mooi medium, dit forum.
Mijn vrienden / medekuntselaars zijn inmiddels ook enthousiaster over de J7. Dus dat van die Estafette in mijn eerste bericht moesten we maar vergeten...
Bon, ik ben 1 meter 88, maar ja in mijn caravan kan ik ook niet helemaal recht op staan. Dat went.
We moeten er gauw één bekijken. Rest mij nog wel de vraag hoe ik onze 3 dochters (oudste is 11) veilig laat plaatsnemen. Een verlengde is dus wel handiger. Voor de goede orde: dit project is vooral voor de lol, ik geloof nooit dat ik mijn gezin meekrijg 3 weken naar Italie ofzo in een wat oudere camper. Het zal vooral voor weekenden zijn.
Peter
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 apr 2005, 21:22
Woonplaats: Schipluiden


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten