Snelheidsmeter 504 coupe

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Snelheidsmeter 504 coupe

Berichtdoor sminia » 18 apr 2005, 21:40

Hoe lastig is het om een snelheidsmeter van een 504 coupe serie 2 te vervangen? Wat zou een snelheidsmeter mogen kosten?

Ik overweeg de aanschaf van een coupe maar heb zelf nog nooit aan een auto gesleuteld. Het exemplaar wat ik op het oog heb heeft een kapotte snelheidsmeter. Tips?

Alvast bedankt.

Marcel
sminia
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 18 apr 2005, 20:43
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor JT » 18 apr 2005, 23:16

Er loopt een kabel vanachter de versnellingsbak naar de snelheidsmeter, zie dat maar als en draaiende gaskabel. Die zit achterop de snelheidsmeter/kilometerteller. Kun je losdraaien (er zit een dop op die de kebel doorvoert. Het is natuurlijk snel te merken of het in de kabel zit of in de km-teller.
De kilometerteller kun je er makkelijk uithalen. Dashboard los (twee schroeven via onderkant te bereiken), connectoren los, Dashboard op z'n kop, 2 schroeven met beugels en nog 2 schroeven aan de bovenkant.
Darana printplaat losklikken (let op, lipjes en print kwetsbaar). Darana kan de teller los worden geschroefd.

Ik heb laatst een aanbod gehad voor een nieuwe toerenteller van € 70,- en een gebruikt dashboard van € 50,- ..
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 apr 2005, 07:49

Weet je zeker dat het de snelheidsmeter zelf is en niet de kabel die het probleem veroorzaakt?

Ik heb nog wel een gebruikte snelheidsmeter liggen. Staat op 41000km (5 cijfers, telt dus niet door boven de 100.000km), gaat tot 200 km/u. Is ook van een 2e serie, dus met iets moderner lettertype.
Mag je voor 20 euro hebben.

Ik zoek zelf nog een toerenteller voor een 504. JT, ben je op dat aanbod ingegaan? Anders heb ik wel interesse. Is het er ook eentje met nieuwer lettertype (Jaeger)? Ik wil die toerenteller aanpassen en inbouwen in mijn 504 diesel.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Wellicht de kabel

Berichtdoor sminia » 19 apr 2005, 08:00

Nu jullie het zo zeggen, misschien is het wel de kabel.

De snelheidsmeter loopt wel maar geeft een veel te lage snelheid aan.

Zegt dat wat meer?

Groeten,

Marcel
sminia
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 18 apr 2005, 20:43
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 apr 2005, 08:07

Wat is veel te laag? Misschien zit er wel een verkeerd tandwieltje in voor de aandrijving van de snelheidsmeter. Heb ik nu ook bij mijn 504 GLD, daar heb ik namelijk een 5-bak van een 505 in gezet.

Ik weet dat bij de 504 4-bakken 3 verschillende tandwieltjes beschikbaar zijn: 19, 20 en 21 tandjes.
In mijn 5-bak zit nu een wieltje met 26 tandjes, dus dat wijkt behoorlijk af. Ik ben nu aan het uitzoeken welke tandjes voor een 505 beschikbaar zijn.

Hoor je de snelheidsmeter ratelen bij lage snelheden? Dat gebeurt vaker wanneer de uiteinden van de kabel rond worden (normaal zijn die vierkant en vallen ze in een vierkant gat in de snelheidsmeter) door slijtage.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Ratel

Berichtdoor sminia » 19 apr 2005, 08:10

Nog geen geratel gehoord. Moet de deal nog sluiten maar heb er bij de proefrit niks van gemerkt.

De meter geeft bij een ongeveer 90 a 100 p/u (gegokt :D ) slechts 60 aan.
sminia
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 18 apr 2005, 20:43
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 apr 2005, 08:15

Het wordt al duidelijker. Als de snelheismeter wel gewoon netjes minder aangeeft bij langzamer rijden en meer bij sneller rijden, dan denk ik dat er een verkeerde aandrijving in je bak zit.

Weet je iets van de historie van de bak? Is het een 5-bak? Uit welk jaar is de auto zelf?
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor sminia » 19 apr 2005, 08:29

Dat klinkt beangstigend. Het is een auto uit 76 met een 4-bak.
Zegt je dat iets?
sminia
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 18 apr 2005, 20:43
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 apr 2005, 08:36

Nee, dat zegt me verder weinig. Als er een 5-bak later in gezet zou zijn geweest (van een 505), dan was het wel duidelijk.

Maar het is altijd op te lossen natuurlijk. Het tandwieltje in de bak kun je er van buitenaf uitdraaien (eerst kabel los nemen) en dan kun je de tandjes tellen. Als de kabel goed is en het aantal tandjes ook, dan moet je toch even los een andere snelheidsmeter aan de kabel hangen.

Mocht je van de koop afzien, ik heb ook nog een 504 coupe met 4-bak te koop, eerder type, 1972 (zie ook op dit forum bij de auto's te koop). Uiteraard met goed werkende snelheidsmeter (de rest van alle metertjes werken ook prima).

Suc6.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor sminia » 19 apr 2005, 09:04

Enig idee hoeveel tandjes er op zouden horen te zitten?

Mooie auto overigens! Wellicht kom ik nog eens kijken.
sminia
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 18 apr 2005, 20:43
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 apr 2005, 09:13

Ik meen 20 tandjes bij een 2 liter injectie (boeken liggen thuis, kan nu niet kijken).

Kom maar een keer langs voor de coupé, dan heb je ook wat meer vergelijkingsmateriaal. De auto staat altijd binnen, vlakbij de afrit vliegveld (Eindhoven), je hoeft dus ook niet in de drukte de stad door of zo.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor sminia » 19 apr 2005, 09:33

Het is een V6 met dubbele carburateur. Doet dat belletjes rinkelen?
sminia
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 18 apr 2005, 20:43
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 apr 2005, 09:39

Helaas, heb alleen de boeken van het eerste type, toen was er nog geen V6. Kan dus niet kijken of daar een andere overbrenging in de bakken zit voor de snelheidsmeter.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

snelheidsmeter en versnellingsbak

Berichtdoor Yves » 19 apr 2005, 14:29

Ik weet uit evaring(25 jaar Peugeot monteur in Z-Fr) dat versnellingsbakken van een 504 zelden of nooit kapot gaan, zelfs niet als er bijna geen druppel olie inzit of als zij na 25jr of meer en met 300.000km op de teller of meer helemaal nooit ververst zijn.
Dus daar zou ik me maar niet al te sappel om maken.
In een 76-er V6 carburatie zit standaard een 4-bak.
De snelheidsmeters zelf hebben af en toe ook het manco van te weinig aangeven, vervangen hiervan is peanuts, de kabel kan ook voor afwijking zorgen.
Een cabriolet of coupe V6 heeft wel wat meer uitstraling en klasse zijn er veel minder van gemaakt,waren bovendien ook een stuk duurder, hebben i.g.s meer waarde,daarnaast wat meer pk's en vermogen, bovendien in 76 ook al stuurbekrachtiging als ik het wel heb.
Mijn eigen recentelijk aangeschafte 604 vertoont overigens dezelfde kuren(afwijkende snelheidsmeter), nou niet bepaald een ernstige storing of manco, dat lost een beetje vakman snel voor je op.
Gr,
Yves
Ben Peugeot fanaat in hart en nieren en rijd al zo''n 26 jaar oldtimers, voornamelijk peugeot 404 en 504 heb vroeger ook wel Renault en Simca gereden.
Nu ook weer in het bezit van een Renault 16Tx en Citroën Pallas half automaat
Yves
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 feb 2005, 16:50
Woonplaats: Den Bosch

Berichtdoor Bert » 19 apr 2005, 16:46

in de 504 coupe met carburateurmotor zit een BA10 bak met 4 versn.
de overbrenging van de km teller is 9 x27 ,
bij 1000 omw/min in de 4e versnelling is de snelheid 31,29 km/u .
inhoud van de versnellingsbak is 1,35Ltr
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 19 apr 2005, 19:44

Sminia, zeker gaan kijken bij Frank, en zeker een 504 kopen!!
Sminia en Frank, onderdelen (oa.) te koop bij Wim van Boekel (even zoeken op dit forum).

Sjees, een levendige correspondentie in minder dan een dag!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron