Van 4-bak naar 5-bak 406 Coupe V6 automaat

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Van 4-bak naar 5-bak 406 Coupe V6 automaat

Berichtdoor raoul philippe » 14 apr 2005, 17:21

Is dat mogelijk? Iemand enig idee?

Groetjes Raoul
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor Jan-Sietze » 14 apr 2005, 19:12

Alles kan... Maar ik zou eerst naar een donorauto zoeken met een V6...
Sedan, break of coupé; maakt geen verschil.

Grtn en succes!
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor raoul philippe » 15 apr 2005, 12:15

Jan-Sietze schreef:Alles kan... Maar ik zou eerst naar een donorauto zoeken met een V6...
Sedan, break of coupé; maakt geen verschil.

Grtn en succes!


Hoezo? Kan ik niet gewoon een nieuwe halen bij de dealer? En deze professioneel erin laten zetten?

Schijnt namelijk dat het verschil in de prestaties van 2 seconde tussen de handgeschakelde en automaat komt door de 4 bak. Monteer een 5bak en die 2 seconde zullen worden teruggebracht naar 0,4

hij rijd heerlijk, maar heb een 5-bak altijd net iets lekkerder en rustiger gevonden.

Groetjes Raoul
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor raoul philippe » 18 apr 2005, 15:48

niemand verder? :(
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor knutsul » 18 apr 2005, 20:57

alles is mogelijk natuurlijk, wel denk ik dat je problemen tegen komt in bv. de computers, de 4 bak zal een andere programereing vereisen dan de 5 bak
ik denk zelfs dat de moter computer ook anders is,

ik denk dat als je dit laat uivoeren dat je ten eerste een hele hoop geld kwijt bent en ten tweede zou ik me afvragen of dit allemaal de moeite waard is voor die anderhalve seconde verschil naar de 100 km/h

misschien is een 205 turbo 16 wat voor je :D

is ook lekker snel :mrgreen:
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor raoul philippe » 19 apr 2005, 01:38

knutsul schreef:alles is mogelijk natuurlijk, wel denk ik dat je problemen tegen komt in bv. de computers, de 4 bak zal een andere programereing vereisen dan de 5 bak
ik denk zelfs dat de moter computer ook anders is,

ik denk dat als je dit laat uivoeren dat je ten eerste een hele hoop geld kwijt bent en ten tweede zou ik me afvragen of dit allemaal de moeite waard is voor die anderhalve seconde verschil naar de 100 km/h

misschien is een 205 turbo 16 wat voor je :D

is ook lekker snel :mrgreen:


hou het liever bij wat ik heb MET wat extra pit... Had hiervoor een VW Golf Vr6 tubo.. trust me die 2.8 V6 turbo wou prima vooruit komen, alleen nu heb ik dan weliswaar minder vermogen etc, maar het valt me gewoon ietswat tegen... Wat kan ik doen zonder de moter en het algeheel aan te tasten om toch het vermogen op te schroeven?

Gr Raoul
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor Marius » 19 apr 2005, 06:45

andere chip..??
kop laten flowen..??
uitlaat systeem aanpassen
inlaat systeem aanpassen..

mogenlijkheden genoeg, maar ik zou gaan voor die chip denk ik, met eventueel een ander lucht inlaat systeem.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor raoul philippe » 19 apr 2005, 14:35

Marius schreef:andere chip..??
kop laten flowen..??
uitlaat systeem aanpassen
inlaat systeem aanpassen..

mogenlijkheden genoeg, maar ik zou gaan voor die chip denk ik, met eventueel een ander lucht inlaat systeem.


Kan die 4-bak dit wel aan dan?
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor Marius » 19 apr 2005, 14:41

eeehmm zou het niet weten ben geen peugeot specialist, mischien dat een chip tuning bedrijf dit wel weet, maar kan meniet indenken dat een pk of 20 meer die via een chip tunning terbeschikking een probleem zullen vormen voor de automaat.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor 205GRIFFE » 19 apr 2005, 18:09

Informeer eens bij Bram Malmberg van CheetahChipTuning.
Dat is zo'n beetje de "GTI club chipper", die jongen heeft heel veel ervaring met Peugeot.

Bijna iedereen die zijn snelle Pug heeft gechipt bij de club heeft een "Bram-chip", waaronder ikzelf. :wink:

Link: http://www.cheetahchip.nl/

:mrgreen:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor JT » 19 apr 2005, 20:01

Ik zit op die site te kijken en zie alleen maar voordelen:
geen schade, geen garantieverlies, minder brandstof, meer vermogen, meer koppel, ...
Als je het zo leest ga ik morgen naar die pipo toe, van 210 naar 230 pk zonder bijwerkingen wilt toch iedereen?


Maar waarom doen de autofabrikanten dat dan zelf niet?
Of zie ik iets over het hoofd?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor raoul philippe » 19 apr 2005, 20:54

JT schreef:Ik zit op die site te kijken en zie alleen maar voordelen:
geen schade, geen garantieverlies, minder brandstof, meer vermogen, meer koppel, ...
Als je het zo leest ga ik morgen naar die pipo toe, van 210 naar 230 pk zonder bijwerkingen wilt toch iedereen?


Maar waarom doen de autofabrikanten dat dan zelf niet?
Of zie ik iets over het hoofd?


Die voordelen gelden alleen bij zeer rustig rijgedrag ofcourse ;)

Vermogen is gekoppeld aan verbruik, meer vermogen = hogere verbranding, simpeler kan je het niet zien.

Kortom:
Nadeel 1: als je niet als opa rijdt, verbruik je meer als voorheen.
Nadeel 2: meer vermogen = meer druk op de draaiende onderdelen, wat resulteert in meer slijtage.
Nadeel 3: Je verliest bij aankoop van een nieuwe auto ALTIJD je garantie bij chiptuning van je auto TENZIJ je het via de dealer zelf laat doen!

Dus hoe leuk het praatje ook is, als je niet een opa bent, zijn het nadelen ;) En welke opa chipt zijn auto nou? ;)
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor 205GRIFFE » 19 apr 2005, 20:59

Bij het chippen van een auto wordt er rekening gehouden met de veiligheids marge die de fabrikanten altijd aanhouden.

Om een voorbeeld te geven, normaal ligt bij mij de toerenbegrenzer op 6.750 toeren, met de andere chip ligt ie op 7.250 toeren.
Ook pakt ie nu onderin veel beter op en hij loopt lekkerder door zijn versnellingen.

Meestal merk je vooral een koppel toename na het chippen.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Marius » 19 apr 2005, 21:13

zoals al aangegeven is het meer aan brandstof verbruik wel het grootste nadeel..
Want je gaat ook rijden naar het vermogen.
In theorie is een turbo motor ook zuiniger dan een versie zonder, alleen zal dit in de praktijk nooit gehaald worden.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Jan-Sietze » 19 apr 2005, 21:39

Ik rij met twee gechipte auto's rond, beide gechipt door bram.
Als eerste is mijn 2.0 405 onder handen genomen, en in combinatie met vervangingsluchtfilter beviel dat zo goed dat we later ook de 406 V6 hebben laten doen.

Het blok waar het hier dus om gaat...
Het vermogen steeg met 15 pk, dat maakt een 225 pk.
Het koppel was 285 Nm, dat is nu 310...
Ook is die papieren lap vervangen door een Green cotton air filter... (2% winst?)

Wij zijn er erg tevreden mee!
En het verbruik is, ja, echt afgenomen!
Een V6 trap je niet voortdurend op de staart immers!

En extra slijtage??? Nee, valt wel mee, 40% vermogenswinst moet nog kunnen...
En we rijden immers geen rally's, toch???

Grtn,
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor raoul philippe » 19 apr 2005, 21:53

maar hoe zit het nu met mijn 4-bak?
Hoeveel kan die hebben? En hoe kan je eventueel verhelpen dat die tijdens schakelen zo g%#vergeten langzaam is? Ik bedoel; rij in sportstand 50 en hij doet er bijna 2 seconde over om door te schakelen?! Das toch niet echt normaal?


Vraag 1: Kan je dit verhelpen of versnellen?
Vraag 2: Wat kan de 4-bak hebben aan vermogen?

Groetjes Raoul
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40

Berichtdoor 205GRIFFE » 19 apr 2005, 21:56

@Raoul

Even een vraag tussendoor, heb je dit niet "onderkent" tijdens je proefrit.
Anders had je misschien toch beter een handbak versie kunnen nemen.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor raoul philippe » 19 apr 2005, 21:58

205GRIFFE schreef:@Raoul

Even een vraag tussendoor, heb je dit niet "onderkent" tijdens je proefrit.
Anders had je misschien toch beter een handbak versie kunnen nemen.


nee, toen viel het mij niet op. Maar heb meerdere automaten gereden zo ook een Jaguar X-type 3.0 V6 met identieke prestaties alleen een 5-bak hierin. Dit blijkt achteraf nogal overdreven verschillen te hebben in mijn ogen. En zulke verschillen zijn er overduidelijk, maar moeten mijns inziens ook verholpen kunne worden, niet waar?
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40


Berichtdoor 205GRIFFE » 20 apr 2005, 21:12

En zulke verschillen zijn er overduidelijk, maar moeten mijns inziens ook verholpen kunne worden, niet waar?


Uiteraard, mijn vraag/opmerking was ook totaal niet verkeerd bedoeld hoor.
Ik snap heel goed dat je nu "meer" wilt en de handbak icm een nieuw chippie lijkt me wel wat. :wink:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor raoul philippe » 17 jul 2005, 14:06

Maar niemand kent aldus een bedrijf (desnoods in Frankrijk) die de overbrenging dmv betere automaat bak kan verbeteren?
raoul philippe
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 maart 2005, 02:40


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten