motor 204

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motor 204

Berichtdoor peugeot 204 cabr » 29 apr 2005, 01:42

ben nog maar een beginneling.

mijn vraag is of de carroserie van een 204 cabriolet op een onderstel van een coupé kan worden omgezet, en of elke 204 motor in een cabriolet past.
peugeot 204 cabr
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 apr 2005, 01:23
Woonplaats: DEN HAAG

Berichtdoor 205GRIFFE » 29 apr 2005, 16:17

Welkom op het forum.

Eigenlijk zijn dit technische vragen, maar de vraag is 2-delig dus ik heb je vraag maar verplaatst naar de rubriek 204.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Gilletti » 29 apr 2005, 21:01

Volgens mij is de bodemplaat van de 204 cabrio en coupé gelijk.

Het komt vaak voor dat er een 304 motor in een 204 wordt gebouwd, dus het is niet onmogelijk.

Of het allemaal direct 1:1 over te zetten is weet ik niet zeker, maar ik verwacht weinig problemen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor micheldeman » 05 mei 2005, 10:14

Het lijkt erop dat je nogal een flinke ingreep gaat doen met het vervangen van de bodemplaat. Volgens mij zijn de bodemplaten zondermeer uitwisselbaar tussen de 204 en 304 CC. Zorg ervoor dat de wagen geen kans krijgt te vervormen tijdens (las) werkzaamheden. Anders eindig je met een kromme wagen.

Wat de motor betreft is er veel mogelijk, ik zal even de punten van aandacht noemen.
De 204 en 304 motoren zijn in principe uitwisselbaar. Verschillen bestaan tussen:

de hydrolisch bediende koppeling: eerdere type (tot '72) hebben een alluminium koppelingsvork (niet zelfstellend). Latere een stalen (zelf stellend en veel sterker). Kunnen onderling uitgewisseld worden, ook de pan dien mee omgewisseld te worden alswel de nemer van de hydrolische bediening. Gever is hetzelfde.

Nog latere uitvoeringen hebben een mechanisch bediende koppeling, ook uitwisselbaar, maar dan dien je ook de pedalen te wisselen, verder vervallen dan uiteraard de hydrolische bedieningscomponenten.

Latere uitvoeringen van de 304 (>1979?) hebben een grotere spoorbreedte, andere wielophanging en subframe (zelfde als de eerste 305). Ook de ophanging van de versnellingsbak is daarmee anders. Ik heb nog niet eerder vernomen dat dit zonder problemen uitwisselbaar is. De ophanging van het motorblok is boven aan 1 zijde ook anders, maar uitwisselbaar met de oude ophanging.

Mogelijkheden zijn er zelfs met de 305 (<1982?). Het motorblok van de later types is uitwisselbaar met eerdere motorblokken. Dat wil zeggen, later motorblokken passen op de eerdere type versnellingsbakken (met specifieke ophanging).

De bediening van de versnellingsbakken (vloer versnellingspook) heeft bij eerdere modellen een enkele stang, later 2 stangen. Hoe dat met handbediening zit weet ik niet, maar in principe zou ook dit allemaal uitwisselbaar moeten zijn. In ieder geval bestaan er 2 soorten dekseltjes op de versnellingsbak om de stangbewegingen over te brengen op de versnellingsbak. Deze dekseltjes zijn uitwisselbaar.

Het leuke is dat het 1500 CC 305 blok ook op de versnellingsbak van de 304 past. Wel is het blok iets hoger, maar blijft inclusief de carburateur onder de motorkap passen. Wel kun je wat in de knoei komen met een te korte uitlaatspruitstuk. Maar ik heb een 1500CC in een 304 liggen en ook met de uitlaat is het altijd gelukt.

De uitvoering met grotere spoorbreedte hebben langere aandrijfassen. Zeker niet uitwisselbaar, tenzij je de gehele wielophanging mee verandert. Ik weet niet zeker of aan de motorzijde de aandrijfassen een andere vertanding hebben, dus in dat geval niet zomaar in een ouder type versnellingsbak te steken.

Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan hoor ik het wel.

groet,

Michel
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

motor 204

Berichtdoor 304 coupé » 13 jun 2005, 22:22

ik heb ook een 305 motor in mijn 304 gestoken,maar het was een hele klus. vooreerst heb ik zelf motorsteunen moeten maken ,de carterpan moeten omzetten,pedalenset moeten veranderen, kmtellerkabel was te kort ,en heb dan de toerenteller en de km.teller van plaats veranderd in het dashboard(type met de 3 ronde klokken)+heb ik dan de bedrading van de toerenteller nog moeten verlengen.het waterreservoir links moet ook weg want de vulling zit nu op de radiator ..Wat betreft de bodem , ik heb zelfs een bodemplaat van een 304 berline in een 204 cabrio gelast, het enige wat nog moet gebeuren is de 2 buisjes van de handremkabels moeten er nog ingelast worden,die zitten bij een berline nl verder achteruit.
good luck :wink:
une jour Peugeot,toujour Peugeot.

403 -1958
404 rally -1969
304 coupé-1974
505 gruau-1985
605 sri - 1992
205 xad multi- 1993
306 cabriolet 2000
106 sport-2001
508 SW
Peugeot fiets
404 trapauto
304 coupé
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 25 sep 2004, 21:05
Woonplaats: tongeren belgie


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten