Franse kentekenplaten

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Franse kentekenplaten

Berichtdoor 404 » 22 maart 2005, 18:37

Gewoon benieuwd:
Ik vraag me af hoe het nou zit met de Franse kentekenplaten, er zijn zijn twee hoofdtypen, gewoon zwarte platen of geel achter en wit voor. Waarom is dit? Je hebt dit bij zowel oude als nieuwe auto's en ik zie er geen logica in.
Verder heb je nog groene en rode platen. Zeker tijdelijke kentekens?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Re: Franse kentekenplaten

Berichtdoor wowo » 22 maart 2005, 19:26

404UXD schreef:Gewoon benieuwd:
Ik vraag me af hoe het nou zit met de Franse kentekenplaten, er zijn zijn twee hoofdtypen, gewoon zwarte platen of geel achter en wit voor. Waarom is dit? Je hebt dit bij zowel oude als nieuwe auto's en ik zie er geen logica in.
Verder heb je nog groene en rode platen. Zeker tijdelijke kentekens?


Hier moet je een antwoord kunnen vinden;
http://sfpi.asurtech.com/plaques.htm

Zelf nog niet gezocht maar ziet eruit als een goeie site.

Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Steven » 23 maart 2005, 09:07

ik denk dat alle nieuwe wagens voorzien worden van wit/gele platen, ook oudere wagen die van eigenaar veranderen zullen nieuwe wit/gele platen krijgen. Blijf je daarentegen zelf met je oude auto rijden zul je de zwarte platen mogen behouden. Mocht dit niet zo zijn zou ik graag de juiste uitleg krijgen.
We hebben al enkele wagens ingevoerd uit Frankrijk en bij die lijkt mijn theorie toch te kloppen:
404, eerste eigenaar zwarte nummerplaat;
504 break, zwarte garageplaat,
504 break, occasion: wit/gele nummerplaat;
504 familiale, eerste eigenaar, zwarte nummerplaat.
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Re: Franse kentekenplaten

Berichtdoor 404 » 23 maart 2005, 17:41

wowo schreef:
404UXD schreef:Gewoon benieuwd:
Ik vraag me af hoe het nou zit met de Franse kentekenplaten, er zijn zijn twee hoofdtypen, gewoon zwarte platen of geel achter en wit voor. Waarom is dit? Je hebt dit bij zowel oude als nieuwe auto's en ik zie er geen logica in.
Verder heb je nog groene en rode platen. Zeker tijdelijke kentekens?


Hier moet je een antwoord kunnen vinden;
http://sfpi.asurtech.com/plaques.htm

Zelf nog niet gezocht maar ziet eruit als een goeie site.

Wouter

Ik heb niet zoveel tijd om te surfen momenteel, maar ze leggen volgens mij alleen de betekenis van heel speciale platen uit.

@Steven: Ik dacht niet dat de zwarte platen vervangen worden door geel/witte, je ziet heel regelmatig oldtimers met met geel achter en wit voor, met platen uit het jaar dat ze geleverd werden, het lijkt er op dat auto's willekeurig wit/geel of zwarte platen krijgen en dat al tientallen jaren. Ik kan er geen logica in ontdekken. Misschien iemand uit Frankrijk die het antwoord weet?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor henk » 24 maart 2005, 20:55

Vroeger werd de wagens in Frankrijk met zwarte nummerplaat uitgerust.
Sedert enkele jaren is het verplicht om achteraan een geel-zwart en vooraan een zwart-wit nummerplaat te hebben. Ouder wagens mochten hun zwarte nummerplaat behouden.
Die groene en rode en zelfs blauwe nummerplaten behoren toe tot wagens ingeschreven in franse kolonies zoals we hebben Corsica.
henk
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 maart 2005, 18:16

Berichtdoor Steven » 29 maart 2005, 07:50

Dat van die rode en groene platen in Corsica klopt helemaal niet hoor, ik was er vorig jaar op huwelijksreis, de wagens hebben er gewone Franse platen (departement 2A en 2B), zowel zwarte als wit/gele.

En wat ik zei over het vervangen van die zwarte platen klopt volgens mj wel hoor: zoalang een oldtimer bij dezelfde eigenaar blijft kan hij zijn originele zwarte platen behouden, wordt de auto echter verkocht, krijgt hij nieuwe wit/gele platen.
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor 404 » 29 maart 2005, 13:22

Steven schreef:Dat van die rode en groene platen in Corsica klopt helemaal niet hoor, ik was er vorig jaar op huwelijksreis, de wagens hebben er gewone Franse platen (departement 2A en 2B), zowel zwarte als wit/gele.

En wat ik zei over het vervangen van die zwarte platen klopt volgens mj wel hoor: zoalang een oldtimer bij dezelfde eigenaar blijft kan hij zijn originele zwarte platen behouden, wordt de auto echter verkocht, krijgt hij nieuwe wit/gele platen.

Bedankt voor je antwoorden Steven, maar echt duidelijk wordt het niet.
Krijgt alleen de eerste eigenaar zwarte platen? Dit geldt dan toch voor alle auto's en niet alleen voor oldtimers? Waarom worden de platen vervangen bij verkoop? Dit systeem is er al tientallen jaren? Ik zal als ik in Frankrijk ben eens navraag doen, maar mijn Frans is niet zo best. :?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Steven » 29 maart 2005, 13:39

dat is niet alleen voor oldtimers, maar voor alle "oude" auto's. En natuurlijk heeft de eerste eigenaar zwarte platen, omdat hij die wagen al vele jaren heeft. Let er maar eens op, je zult geen recente wagens tegenkomen met zwarte platen. Maar ik zal ook eens navraag doen in Frankrijk, misschien dat het dan duidelijker wordt.
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor henk » 04 apr 2005, 21:11

Steven, het klopt wat je zegt over die corsicaanse nummerplaten, die eindigen inderdaad met 2A of 2B.
Heb ondertussen wat verder gezocht en de oplossing gevonden.
Rooie nummerplaaten zijn tijdelijke plaaten.
Blauwe, wordt gebruikt bij franse militairen gekazerneerd in Duitsland.
Groene bij diplomaten.
Die zwarte nummerplaten horen toe aan iets oudere automodellen.
Zolang die wagens niet veranderen van eigenaar of departement mogen die hun zwarte nummerplaat behouden.
henk
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 maart 2005, 18:16

Les plaques noires

Berichtdoor teun » 01 mei 2005, 12:46

Tot 1 januari 1993 waren Franse auto's (m.u.v. legervoertuigen en diplomaten-kentekens) uitgerust met een zwarte plaat aan de achterzijde met witte letters. De voorkant vaak evenzo, maar bij oudere auto's zie je ook dat de cijfers en letters gewoon op een zwarte ondergrond geschilderd zijn. Vanaf bovengenoemde datum worden de platen zoals je ze niet ziet: voor wit met zwarte letters, achter geel met zwarte letters.

Een auto behoudt in Frankrijk bij wisseling van eigenaar gewoon zijn kenteken, mits de nieuwe eigenaar in hetzelfde departement woont. Als de auto is uitgerust met zwarte platen, kunnen de platen gewoon blijven zitten. Immers, de laatste twee cijfers van het kenteken veranderen niet.

Mocht de auto verkocht worden aan iemand uit een ander departement, dan zal de plaat gewijzigd moeten worden. Het oude kenteken vervalt dan. Dan wordt het listig.

Bij de auto's die gekentekend zijn als klassieker, dus uitgerust met een zogenaamde carte grise collection, mag het nieuwe kenteken in zwart-wit worden uitgevoerd. In de praktijk mogen auto's ouder dan 25 jaar, dus uigerust met een carte grise normale, ook uitgerust worden met zwarte platen. Zij voldoen immers aan de criteria voor 'klassieker' volgens de Franse Wegenverkeerswet (Code de la Route). Maar dan moet je er zelf wel attent op zijn als je bij de kentekenplaat-winkel je platen uitkiest! De kentekenplatenmeneer zal immers als er géén carte grise collection vermeld is op het kentekenbewijs, automatisch nieuwe platen pakken.

Auto's die dus van vóór 1 januari 1993 zijn, maar nog geen klassieker zijn, zullen bij verandering van kenteken (ander departement) dus nieuwe platen krijgen.

Overigens; een eventueel nieuw nummer gaat gewoon op volgorde. Dus het kan zijn dat je 504 uit 1971 het nummer ná de hagelnieuwe C2 krijgt.

Rode platen zijn er ook; het zijn inderdaad tijdelijke kentekens. Er zijn vier soorten:

1) transit platen --> mensen met een tijdelijke verblijfsplaats in Frankrijk die gebruik maken van het taxfree gebeuren. De geldigheid (6 of 12 maanden) staat in kleine cijfertjes aan de rechterkant van de plaat.

2) vrije zone--> vlakbij Gneève. Inwonders uit deze delen maken gebruik van het belanstingvoordeel in Zwitserland

3) IT-kentekens --> importation temporaire. Betreft kentekens van mensen die uitgezonden worden naar Frankrijk door een Franse organisatie (culturele organisatie of leger) in het buitenland. Het is de enige kentekenlaat waar de letter "i" in voorkomt!

4) Belgische import --> auto's gekocht in Belgie en wachtend op een officieel Frans kenteken. Geldigheid in kleie cijfertjes links; voor de rest zes cijfers.


De zogenaamde w-kentekens (export) zijn thans allemaal in geel-wit. Er zijn verschillende soorten:

W_E: export buiten de EU (op de plek van liggend streepje de letters a t/m z)
W_L: export binnen de EU (op de plek van het liggend streepje de letters a t/m z)

Groene kentekens behoren toe aan diplomaten.
teun
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 mei 2005, 11:46
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Mark » 01 mei 2005, 22:18

Wow, da's compleet, bedankt Teun (en welkom op het forum, natuurlijk)!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Mockenrue » 01 mei 2005, 22:57

O.k. bedankt voor de info.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor RG205C » 04 jun 2005, 18:12

3) IT-kentekens --> importation temporaire. Betreft kentekens van mensen die uitgezonden worden naar Frankrijk door een Franse organisatie (culturele organisatie of leger) in het buitenland. Het is de enige kentekenlaat waar de letter "i" in voorkomt!

beste, is niet helemaal juist.
deze IT nummerplaten is ook van toepassing op BE en SP militairen die lid zijn van het Eurokorps te Straatsburg.
ondergetekende is in dit geval (BE)
Audi A4 Tdi 2005
Peugeot 205 Roland Garros Cabrio 1994
Volvo 480 ES 1986
Avatar gebruiker
RG205C
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 31 mei 2005, 22:50
Woonplaats: Kozen

Berichtdoor Mockenrue » 05 okt 2005, 16:10

Hier nog een site gevonden:

http://stni.free.fr/

Zie je ook vast hoe ze er vanaf 2008 gaan uitzien.

Gebruik ook eens de button voor Engelstalig :twisted:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten