Benzinepomp repareren Peugeot 404

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Benzinepomp repareren Peugeot 404

Berichtdoor leffe 404 » 21 jun 2004, 23:29

Op weg naar het midzomer evenement krijg ik pech onderweg. Terwijl ik met pech langs de weg stond wist ik eigenlijk al wat er aan de hand was. De motor kreeg nl. volgens mij geen brandstof meer. Ik heb dus meteen de benzineslang tussen de benzinepomp en de carburateur losgetrokken en even gestart om te zien of er dan benzine uit de aanvoer komt. Nee dus. Er kunnen dan 2 dingen aan de hand zijn. 1. de aanvoer vanuit de tank zit verstopt. Nee want aanvoerleiding vanuit de benzinetank naar de benzinepomp in geblazen en dan hoor je de lucht in de tank borrelen. Aanvoer is dus goed. Conclusie ; benzinepomp kapot. (mogelijkheid 2).

Nadat ik vanavond de pomp gedemonteerd had viel me meteen op dat het tuimelaarasje er uit gelopen was , zie rechts onderin op onderstaande foto ;

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb dus het tuimelaartje, was gelukkig niet in het carter gelazerd is maar lekker aan het membraan blijven hangen, pffff gelukkig, even opnieuw gecentreerd en het penneke teruggetikt. Pomp werkt weer prima :-)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de pomp er redelijk oud uitziet en er staat een merk op ; SOFABEX, made in France lijkt het mij een originele of in ieder geval een eerste montage benzinepomp, misschien dat iemand anders dat hier wel kan vertellen. In ieder geval zitten er bovenop het membraanhuis aan de hogedrukzijde 2 stelschroeven waarmee de hoeveelheid en/of de druk afgesteld kan worden (?).

Reden genoeg in ieder geval voor mij (origineel(?) , oud en goed gerepareerd ) om de pomp niet weg te gooien maar te bewaren. Dat betekent dus dat depomp nog tot het laatste schroefje uit elkaar gaat, dat alles schoongemaakt wordt en een nieuwe pakking er tussen, evt. nieuw membraan. Zodat ik een perfect exemplaar op voorraad houd. Je weet tenslotte maar nooit :?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor jos overvliet » 24 jun 2004, 23:30

beste leffe, dit zijn geen stelschroefen maar gewoon om het dekseltje opzijn plaats te houden ,deze pompjes zijn heel goed te repareren zukzes """"JOS""""
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor leffe 404 » 25 jun 2004, 15:18

o



op het nieuwe type pomp zitten ze namelijk niet, vandaar de verdenking.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten