Eén op zeven ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Eén op zeven ?

Berichtdoor Mark Coupe » 13 okt 2004, 23:19

Peugisten,

ik heb een 504 coupe uit '83, laatste type met een 2 litermotor / injectie.
rijdt als een droom, maar wel duur !

1 op 7 !
op de snelweg bij gem 120 km /uur

is dit een normaal verbruik en moet ik maar een krantenwijkje nemen of mag het iets minder ?

Ik heb nog een 504 SR in de schuur staan en met de 1.8 motor daarin reed ik vroeger 1 op 11 of op lange stukken nog zuiniger.

'k ben benieuwd

Mark
504 Coupe, een tweedeurs wonder op wielen
Mark Coupe
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 jun 2004, 20:29
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Eén op zeven ?

Berichtdoor Marcel » 14 okt 2004, 11:24

Mark Coupe schreef:Peugisten,

ik heb een 504 coupe uit '83, laatste type met een 2 litermotor / injectie.
rijdt als een droom, maar wel duur !

1 op 7 !
op de snelweg bij gem 120 km /uur

is dit een normaal verbruik en moet ik maar een krantenwijkje nemen of mag het iets minder ?

Ik heb nog een 504 SR in de schuur staan en met de 1.8 motor daarin reed ik vroeger 1 op 11 of op lange stukken nog zuiniger.

'k ben benieuwd

Mark


Betreft 't een automaat? (Er zijn er enorm veel met automaat geleverd)
De beste kruissnelheid in nog altijd 80 :wink:

Als het een 5 bak is dan vind ik 1 op 7 wel veel.

De 504 waar ik in rijd loopt op LPG zo'n 1 op 7; bij mooi weer wel te verstaan.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

1 op 7

Berichtdoor Mark Coupe » 14 okt 2004, 17:38

'tis een 5-bak en bij 120 draait íe nog geen 4000 toeren
504 Coupe, een tweedeurs wonder op wielen
Mark Coupe
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 jun 2004, 20:29
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 1 op 7

Berichtdoor Mark » 14 okt 2004, 18:19

Mark Coupe schreef:'tis een 5-bak en bij 120 draait íe nog geen 4000 toeren

Het lijkt me wat veel. 1:9 a 10 lijkt me realistisch (zonder al te dappere tussenaccelaraties :twisted:).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 22 okt 2004, 19:07

Ben je al verder? Meer symptomen?
Bougies?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

was ik weer ...

Berichtdoor Mark Coupe » 27 jan 2005, 00:07

De auto staat nu ( eind januari) bij de garage voor APK en grote beurt.
De garagist vertelde me dat hij weer had gehoord ( ) dat hij 'm wel wat schraler kon afstellen, maar dat de motor dan wellicht weer in gaat houden .

Wordt vervolgd
504 Coupe, een tweedeurs wonder op wielen
Mark Coupe
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 jun 2004, 20:29
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Le Lion » 27 jan 2005, 00:17

Een op zeven is wel erg veel. Houd je rekening met het (lager) toerental als je opschakelt? Zelfs bij mijn 106 voor dagelijks vervoer merk ik dan extra verbruik als ik over de 2500 toeren kom.
Het leven is te kort voor saaie kilometers.
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor kch » 27 jan 2005, 22:03

Le Lion schreef:Een op zeven is wel erg veel. Houd je rekening met het (lager) toerental als je opschakelt? Zelfs bij mijn 106 voor dagelijks vervoer merk ik dan extra verbruik als ik over de 2500 toeren kom.


Je zou de CO waarde moeten weten. Dan weet je of de motor goed is afgesteld. Het enige wat je trouwens af kunt stellen is de luchthoeveelheid, verder moet je niet aan de pomp prutsen. Laat dit doen door een specialist. 1 op 7 is inderdaad wel erg veel, mijn zwager heeft er ook 1 en die loopt 1 op 10 op de snelweg. Mijn 504 ti aut. liep ook veel zuiniger dan 1 op 7.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor JT » 30 jan 2005, 10:31

Die injectiemotor kan duidelijk beter worden afgesteld.
Ervan uitgaande dat er geen lekken ed. zijn :
Controleer de kleur van de aanslag van de bougies, daaraan zul je dan waarschijnlijk kunnen zien dat hij te rijk staat... Of een verschil tussen de bougies.
Dus ook de uitlaat...
Dan ervoor zorgen dat ie "lekker" schraal staat, volgens de normen, ik heb wel ergens een doc met de afstelmethode van de injectiepomp.
Ik denk dat daar het probleem zit, want je hebt het "tussen neus en lippen door" over inhouden van de motor. Dat zit 'm waarschijnlijk in de injectiepomp. Dus de filters daar zuiver maken en de juiste olie erin! (Zie topic elders, ik heb nog genoeg staan, kun je zo hebben)
Maar zo zou het ook kunnen zijn dat de toevoer van benzine te laag is (filters), of de pomp het niet aan kan.
Geef eens wat feedback, zodat we je echt kunnen helpen!

Kwaliteit van die injectiemotoren is dusdanig goed en degelijk, moet op te lossen zijn!

Groeten
Jan
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Mark Coupe » 15 maart 2005, 00:26

Ik moet nodig weer eens reageren ...
Druk druk druk, kinderkamer en dat soort werk

De auto loopt imiddels een stuk zuiniger, 1 op 8 :wink:

kreeg onlangs ook een mailtje dat het membraan uit de kogelvisser lek kan zijn. Voorlopig rij ik ff door zoals het is, en dat is lekker maar wat duur.

Komend voorjaar, als de rust enigzins is wedergekeerd, kijk ik verder en neem ik alle tips ( bougies, olie, 2500 tpm en ga zo maar door) ter harte

Bedankt

Mark
504 Coupe, een tweedeurs wonder op wielen
Mark Coupe
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 jun 2004, 20:29
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor armand » 10 mei 2005, 23:06

Beste Marc,
Inmiddels al een oplossing voor je probleem? Heb soortgelijk probleem gehad. Na 10-tal eigen pogingen; 50 goedbedoelde en vermeend deskundige adviezen; 6 welwillende maar niet kunnende erkende (Peugeot) garages en ondertussen 2500 gulden lichter terecht gekomen bij de voor mij enige echte die het niet alleen wil repareren maar dat ook nog zeer goed kan (en tegen geringe kosten). Mijn advies: beslist niet zelf willen doen (ga er maar gewoon van uit dat je dat niet kunt); even doorsparen en naar mijn adresje (erkende Peugeot-dealer). Die man heeft nog geleerd een storing met speciale materialen op te sporen en zo lang te zoeken en af te stellen aan Peugeot injecties dat je wagen weer met 1 op 11 en een CO van 2,6 rijdt zonder inhouden tussen 2 a 3 duizend toeren. Als ik dat van tevoren geweten had, had ik 2200 gulden en een gigantische hoeveelheid ellende bespaard met mijn 504 cabriloet.
Laat mij even weten
armand
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 mei 2005, 22:41
Woonplaats: voorburg

Berichtdoor JT » 11 mei 2005, 18:17

Natuurlijk willen we dat adresje weten!

Het is idd af en toe vervelend om te moeten zien dat garagisten alleen de moderne techniek beheersen.

Maar grote kans dat wij als forum het probleem ook op kunnenn lossen. Misschien op de sleuteldag komen? http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 45&start=0
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

1op 7 en meer

Berichtdoor Mark Coupe » 11 mei 2005, 23:55

De kinderkamer is af en wordt inmiddels bewoond door een wolk van een dochter !
Ik hou me aanbevolen voor een 'oude peug'specialist (in de buurt van voorburg ?)

Die sleuteldag hou ik nog even in beraad, maar wel een mooi initiatief !
ik heb wel wat verzoeknummers op mijn lijstje,
maar met lage prioriteit (voorlopig) zoals daar zijn:
Volledig zelfstanig opererende brandstofmeter (zie forum)
Een koppeling van zo'n 150.000 kilometer oud die aan de beurt komt (forum)
Een rechterraam dat soms elektrisch open wil en soms niet
En dat verbruik....

Nu is me opgevallen dat als ik wat eerder de deur uit ga en gewoon 110 rijd, en dus niet met zo'n zware voet over 'slands wegen schuif, dat ik in de buurt bij 1 op 10 kom. :roll:
Maar... er hangt af en toe toch ook wel een zweem van benzine rond de auto dus er kan wat verbeterd worden. (warme motor in druk stadsverkeer)

We zien wel.

Mark
504 Coupe, een tweedeurs wonder op wielen
Mark Coupe
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 jun 2004, 20:29
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Jerroen » 15 mei 2005, 13:17

Toen ik mijn 504 kocht was het eerste wat ik heb gedaan informeren bij de Peugeot dealer in de buurt. Ze zijn op dit moment geen dealer meer wel jaren geweest.

Toen ik belde kreeg ik iemand aan de lijn die me vertelde jarenlang aan het type gesleuteld te hebben en er alles van wist. Hij restaureerde ze zelf ook en wist me veel dingetjes te noemen waar ik op moest letten. Oftewel: dat zit wel snor.

Ik heb de auto erheen gebracht en het eerste wat ik gewoon goed wilde hebben was: de moter. Ontsteking, kleppen, bougies, LPG, etc. Je kunt daar wel zelf aan gaan klooien maar ik wilde het gewoon goed hebben. Zeker in het achterhoofd houdende dat de auto een paar jaar bij de beun in onderhoud is geweest. Toen ik hem daarna ophaalde liep hij als een zonnetje :D

Nu haal ik zelfs met LPG gemiddeld 1-10 met mijn 504 sedan...

Het kan dus wel :mrgreen:
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor armand » 17 mei 2005, 17:11

Het heeft even geduurd voordat ik er zelf aan toe kwam, maar ik heb zojuist een telefonisch akkoord gekregen om naam en telefoonnummer vrij te geven voor reparaties aan ondermeer het 504 injectiesysteem. De garage is Van Tilborg in Zaltbommel, telefoonnummer 0418-512218 faxnummer 0418-516284. Vragen naar de heer Van Tilborg senior. Hij is de man die in mijn en wellicht in vele anderen ogen erg veel en goed kan.
Succes. Ik hoop alleen niet dat ik nu achter aan de rij kan aansluiten.
armand
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 mei 2005, 22:41
Woonplaats: voorburg

Berichtdoor 504 TI 1978 X Triton 1977 » 24 jun 2005, 12:49

Vorige week een 540 TI op LPG gekocht. Na wat problemen met vatslopende voorrem lekker aan het toeren om LPG-gebruik te meten. Iemand enig idee waar ik ongeveer uit zou kunnen komen bij een goede afstelling?[/quote]
504 TI op LPG
504 TI 1978 X Triton 1977
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 jun 2005, 12:43

verbruik

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 jun 2005, 14:34

Ongeveer 1 op 7 wel heel regelmatig op benzine rijden anders gaat het mis met de plunjers in de injectiepomp.
504 TI 1978 X Triton 1977 schreef:Vorige week een 540 TI op LPG gekocht. Na wat problemen met vatslopende voorrem lekker aan het toeren om LPG-gebruik te meten. Iemand enig idee waar ik ongeveer uit zou kunnen komen bij een goede afstelling?
[/quote]
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor 504 TI 1978 X Triton 1977 » 24 jun 2005, 15:51

dank voor de snelle reactie, de vorige eigenaar noemde dit gebruik ook, nu even checken of dat ook klopt.
Heel regelmatig; in de orde van grootte van per 500 kilometer met LPG (tank vol), 50 kilometer benzine???
504 TI op LPG
504 TI 1978 X Triton 1977
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 jun 2005, 12:43

Berichtdoor JT » 28 jun 2005, 22:38

Zo, vandaag eens goed lopen "stomen" met mijn 504 cabrio....
Vooraf en achteraf getankt, dus ik heb preciese verbruikscijfers!
Eerst een stuk provincialeweg (Bladel-Eersel) tijdens spits. veel stoplichten, die natuurlijk altijd op rood (lijken te) staan.
Toen snelweg (Eersel - Eindhoven), beetje aan het dollen geweest met een golf cabrio en aan de late kant voor een afspraak, 130 a 140 km/u
Dwars door Eindhoven, stevig optrekken, naar klant, na afspraak door naar Eindhoven Noord/Ekkersrijt, ook allemaal stadsverkeer, klant 2.
Daarna snelweg tot afslag Oirschot, ik had de smaak te pakken, weer 130 a 140
Daar de snelweg af en via tweebaanswegen terug naar Bladel, gewoon 90 km/u paar dorpen en zo.

Wat denk je? 1 op 8,7 !
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Kapotte membranen injectiepomp XN2 motor

Berichtdoor Executive » 25 okt 2005, 02:45

Inderdaad niet zelf gaan afstellen. Veel motoren verklooid hierdoor. Als een goede onderhoudsbeurt niets oplevert (denk ook eens aan kleppen stellen) kan wellicht het grote membraan in de injectiepomp kapot zijn. Ik lever nog nieuwe inclusief montagehandleiding (goed zelf te doen). email naar joost@wisint.org voor meer info.
Groet,
-- Joost
Avatar gebruiker
Executive
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 okt 2005, 02:35
Woonplaats: Driebergen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast