stroomverdeler 504cc

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

stroomverdeler 504cc

Berichtdoor Arnoud504 » 14 mei 2005, 11:09

Hoi,

Mijn radio doet het als de motor van mijn coupe uitstaat. Zodra ik deze aanzet geeft de radio geen signaal meer door. Volgens mijn vader zou dit kunnen liggen aan een defect in de stroomverdeler waardoor de radio dan teveel stroom krijgt en hierdoor zichzelf uitschakeld. Na een zoektocht onder de motorkap hebben wij echter de stroomverdeler nog niet kunnen vinden. Kan een van jullie mij vertellen waar deze zou moeten zitten?

Groeten,

Arnoud
Arnoud504
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 17 feb 2005, 22:37

Berichtdoor Kees » 14 mei 2005, 12:03

Doet je radio het helemaal niet meer of ontvangt hij niks meer?
Als hij het helemaal niet meer doet is er ergens een fout in de bedrading, dan krijgt hij geen spanning als de motor draait, onwaarschijnlijk, maar zou kunnen. Waarschijnlijker is dat je te veel storing ontvangt waardoor de zenders weggedrukt worden. Dit kan door een slecht afgeschermd onstekingssysteem, bougiekabels zonder weerstand, of door een probleem met de antenneaansluiting van de radio. De antennekabel is afgeschermde kabel, als de afscherming los ligt ontvang je veel storing van de ontsteking. Je stroomverdeler is dat ding waar alle bougiekabels uitkomen die naar de bougies gaan.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Arnoud504 » 14 mei 2005, 13:17

Hij doet het zelfs met de cdspeler. Ik bedoelde stroomregelaar ipv verdeler, weet je waar die zit?

Groeten,

Arnoud
Arnoud504
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 17 feb 2005, 22:37

Berichtdoor Arnoud504 » 14 mei 2005, 13:38

Hij doet het zelfs niet met de cdspeler bedoel ik. Als ik een cd speel en de motor start, houd het geluid op. De preciese term voor het ding dat we zoeken is volgens mijn vader spanningsregelaar.

Groeten,

Arnoud
Arnoud504
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 17 feb 2005, 22:37

Berichtdoor Kees » 14 mei 2005, 22:51

Aha, dan moet er toch ergens een bedradingsfout zitten. Je kunt dit controleren door op de voedingsdraad (meestal rood) van de radio te meten of je daar 12 volt hebt. Dit kan met een multimeter, maar een lampje werkt ook. Als je de motor start en je hebt geen spanning (lampje uit) dan weet je het zeker. Dan moet je zoeken naar een andere voedingskabel, eentje waar wel 12 volt op blijft staan als je de motor start. Dat moet niet te moeilijk zijn. Ik denk niet dat het wat met je spanningsregelaar te maken heeft. Deze regelt alleen de laadstroom van de dynamo.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Arnoud504 » 16 mei 2005, 11:46

Elke kabel die we gemeten hebben gaat naar 15 a 16v op het moment dat de motor start. Dit ligt om en nabij de 12v als hij uitstaat. Op zoek naar de regelaar zijn we bij een apparaatje uitgekomen waarvan op de kap staat "MIXO made in France" Hier zitten 2 spoelen in. 2 bundels stroomkabels komen uit op dit apparaat. 1 gaat richting koplampen en de ander splitst zich op waarvan dan de ene helft richting accu en de andere helft richting dashboard gaat. Kan dit de regelaar zijn? Dit apparaat lijkt niets te doen. Hier staat 12v op als de motor uitstaat en wederom 15 a 16v als hij aan staat. Het zit linksvoor(onder de motorkap) gemonteerd.

Groet
Arnoud504
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 17 feb 2005, 22:37

Berichtdoor JT » 16 mei 2005, 12:10

Het Mixo ding is het relais voor de lampen, heeft niets/weinig met je radio te maken. De 12v van de lampen wil je niet in je bedieningspaneel, dus wordt een 12 v met lag amperage naar het relais gestuurd, waarna het relais een zwaarder amperage doorgeeft aan de lamepn. Vandaar dat dat Mixo-ding aangesloten is op accu, lampen en bedieningspaneel.

Bij de laatste melding geef je eigenlijk het antwoord al.

Je radio/cd is aangesloten op de permanente 12 v, rechtsreeks van de accu. Je radio/cd is OOK aangesloten op de geschakelde accesoire-stand 12 v.
Als de auto niet loopt, heb je 12v verschil en kun je radio/cd spelen.
Als je motor loopt is het verschil 0 v en op 0 kan geen enkel apparaat werken ;-)
Je moet massa aansluiten op 1 van de 2 aansluitingen. Kun je het zlefs zo maken dat je alleen readio/cd kunt luisteren als de accesoire stand ingeschakeld is... (wel zo "luxe").
Aarde is overal te vinden... Maar hopelijk zt er een aardedraad in de buurt.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

opgelost

Berichtdoor Arnoud504 » 14 jun 2005, 00:41

Het probleem met de radio bleef ondanks alle tips aanhouden. Daarom ben ik alle kabels die bij de radio wegkwamen maar eens gaan volgens. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de speakerkabels naar een reuzachtige sony versterker achter de achterbank leidde. Na deze eruitgehaald te hebben en de speakers rechtstreeks op de radio aangesloten te hebben werkt alles weer!

Groet,

Arnoud(sinds ik de 504cc heb betrap ik mezelf erop altijd met een brede lach auto te rijden, is t een virus??)
Arnoud504
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 17 feb 2005, 22:37

Re: opgelost

Berichtdoor JT » 14 jun 2005, 19:11

Arnoud504 schreef:(sinds ik de 504cc heb betrap ik mezelf erop altijd met een brede lach auto te rijden, is t een virus??)

Da's geen virus, dat heet 504, ik ken dat, heb ik ook alleen in die auto....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten