Wielen balanceren

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wielen balanceren

Berichtdoor redeem » 12 mei 2005, 10:27

Kan iemand mij vertellen wat hier nou mee geprobeert word elke keer als je banden verwisselt moet je balanseren of de achterbanden naar voren zet ook balanseren
ik weet wel dat als je het niet doet onbelans krijgt en je stuur bij een bepaalde snelheid kan trillen
ik zou graag antwoord willen krijgen misschien met wat linkjes waaruitleg op staat ik kon amper wat vinden

Met vriendelijke groet Sjoerd
redeem
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 maart 2005, 20:59

Berichtdoor Marius » 12 mei 2005, 17:49

Door het rond draaien van de wielen, onstaan er flinke krachten hier op, je kunt je voorstellen dat als er bijvoorbeeld aan 1 kant een iets zwaarder stuk in de band zit, dit zorgt voor onbalans, omdat die kant dan met meer kracht naar buiten word gedrukt. (middel punt vliegende kracht is daar hoger)

Met balanceren word dit opgelost, door precies tegen over het zwaardere punt een gelijke hoeveelheid gewicht toe te voegen, dit in de vorm van "slag lood" of bij lichtmetalen velgen "plaklood"

Als je je wielen laat balanceren, hoeft dit niet opnieuw als je de wielen van voor naar achteren wisseld, want ze zijn immers al "goed" gemaakt toch..:)

Als je een band vervangt, dan zal er wel opnieuw gebalanceerd moeten worden, omdat dan de gewichts verdeling weer heel anders kan zijn.

Vaak zie je bijvoorbeeld dat goedkopere banden veel "moeilijker" te balanceren zijn, door de ruimere toleranties tijdens de productie hier van.

Het trillen van je stuur is inderdaad een gevolg van "onbalans" in de wielen, en dit gebeurt vaak bij 2 verschillende snelheden.
Als je stuur trilt bij ongeveer 80 kilomter per uur, zijn het de achter wielen, gaat het stuur bij ongeveer 120 trillen, zijn het de voorwielen.
(of vergis ik me knutsel/peugeotmonteermeneer..:) )
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Bert » 12 mei 2005, 18:38

als bij 80 of 120 km/u je stuur trilt ligt het in beide gevallen aan de voorwielen.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Marius » 12 mei 2005, 21:54

ne dacht het niet.. er is wel degelijk een verschil aan snelheid en aan welke as de veroorzaker van het onbalans zit..
alleen of het nou anders om was weet ik niet meer zeker.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor redeem » 17 mei 2005, 11:42

bedankt dat wou ik weten, zoek wel op internet maar kan vrij weinig vinden of je zit @ duitse site dat is niet me sterkte vak.
redeem
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 maart 2005, 20:59

Berichtdoor knutsul » 17 mei 2005, 20:21

als het stuur trilt, komt de onbalans van de vooras af, bij normaal gebruik van de auto zal dit komen door onbalans van een of beide wielen, dit kan dan weer verdwijnen/voorkomen bij verschillende snelheden.

Onbalans kan ook komen uit aandrijfassen en delen van de wielophanging, hardnekkige onbalans is dan te verhelpen(niet altijd) door aan de auto te balanceren.

Als de auto zelf trilt zijn het meestal de achterwielen.

Nog even ter informatie: een tubeless ventieltje geeft een kracht van 6 kilogram bij een snelheid van 120 km/h.

Richard
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor redeem » 26 mei 2005, 11:56

knutsel bedankt voor de informatie maar heb jij nog wat extra te vertellen over 6 kilo bij 120km/h meer informatie wat dat bij een band is hoeveel kracht er op een loodje komt te staan?

alvast bedankt
Sjoerd
redeem
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 maart 2005, 20:59

balanceren

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 mei 2005, 15:59

Marius compliment zoals je dat uitlegt, dat moet iedereen snappen.
Gr,
Wim
Marius schreef:Door het rond draaien van de wielen, onstaan er flinke krachten hier op, je kunt je voorstellen dat als er bijvoorbeeld aan 1 kant een iets zwaarder stuk in de band zit, dit zorgt voor onbalans, omdat die kant dan met meer kracht naar buiten word gedrukt. (middel punt vliegende kracht is daar hoger)

Met balanceren word dit opgelost, door precies tegen over het zwaardere punt een gelijke hoeveelheid gewicht toe te voegen, dit in de vorm van "slag lood" of bij lichtmetalen velgen "plaklood"

Als je je wielen laat balanceren, hoeft dit niet opnieuw als je de wielen van voor naar achteren wisseld, want ze zijn immers al "goed" gemaakt toch..:)

Als je een band vervangt, dan zal er wel opnieuw gebalanceerd moeten worden, omdat dan de gewichts verdeling weer heel anders kan zijn.

Vaak zie je bijvoorbeeld dat goedkopere banden veel "moeilijker" te balanceren zijn, door de ruimere toleranties tijdens de productie hier van.

Het trillen van je stuur is inderdaad een gevolg van "onbalans" in de wielen, en dit gebeurt vaak bij 2 verschillende snelheden.
Als je stuur trilt bij ongeveer 80 kilomter per uur, zijn het de achter wielen, gaat het stuur bij ongeveer 120 trillen, zijn het de voorwielen.
(of vergis ik me knutsel/peugeotmonteermeneer..:) )
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Marius » 26 mei 2005, 17:56

:oops:

en toch was ik niet helemaal juist, althans volgens bert trilt het stuur bij beide snelheden..

is ook al een tijdje geleden dat ikhet opschool heb geleerd, en toch ook al weer eent ijd gelden dat ik voor het laats een wiel heb gebalanceerd..

Maar dank voor je compliment..:)
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor knutsul » 26 mei 2005, 21:08

redeem schreef:knutsel bedankt voor de informatie maar heb jij nog wat extra te vertellen over 6 kilo bij 120km/h meer informatie wat dat bij een band is hoeveel kracht er op een loodje komt te staan?

alvast bedankt
Sjoerd


De trekkracht op het ventiel(tueless) is bij 120 km/h 6 kilogram, dus dat is het gewicht dat op dat punt aan de velg trekt/duwt.

Een ventiel weegt maar een paar gram, dus door het snelle draaien word de kracht vergroot.

Dit word allemaal gecompenseerd door een wiel te balanceren(dynamisch/draaiend)
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Bert » 27 mei 2005, 08:35

je hebt "statische "onbalans & "Dynamische" onbalans, Bij statische onbalans zit er een "zwaar"punt in het wiel en bij "dynamische" onbalans zittten er aan de binnen en buiten zijde van het wiel "zware" punten waardoor er een koppel onstaat en het wiel dus "sterk overdreven" heen en weer gaat. Dit los je dus op door het wiel op beide manieren te balanceren. Door het balanceren "los van de auto" is het wiel in balans, maar met balanceren aan de auto neem je tevens de evt. onbalans in naven en remschijven mee. Als het wiel los van de auto gebalanceerd is en het stuur trilt nog dan kun je ook proberen het wiel anders op de naaf te monteren ( 1 boutgat verplaatsen bv.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor redeem » 30 mei 2005, 10:25

heren allemaal bedankt ben er een stuk verder meegekomen
redeem
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 maart 2005, 20:59


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten