Geen vermogen en afslaande motor. P309GL 1.6 automaat BJ1991

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Geen vermogen en afslaande motor. P309GL 1.6 automaat BJ1991

Berichtdoor Willem van Vliet » 04 jun 2005, 16:20

Wij, mijn vrouw en ik, hebben een meningsverschil met onze peus.
Een aantal weken geleden reden we met onze pasgekochte peus op de snelweg en wilde ik accellereren van 100 naar 120. Dit leverde veel gestotter en veel brandstof verbruik op.
Ook leverde het starten nogal eens problemen op. De auto wilde niet eerder rijden dan dat 'ie een half minuutje had gelopen.
Goede raad van een vriend van mij leerde mij dat het waarschijnlijk de brandstofpomp kon zijn. Leek mij logisch. Maar waar zit dat ding??? Ik ben al voor gek versleten omdat een brandstofpomp toch op de nokkenas moet zitten. De adviezen om mij heen verstilden toen ik de motorklep open heb gedaan om de bewuste pomp aan te laten wijzen. Ook de logica om de heen- en retourleiding te volgen leverde niets op. Sterker nog, de retourleiding kan niet gevonden worden. Vandaag slaat de motor al af bij het schakelen en als er stationair gelopen moet worden.
Ik word er "ne pas bien" van.
Wie herkent het probleem en weet me de oplossing te vertellen? En waar zit nu toch die brandstofpomp?
Groeten,
Willem
't Is buiten kijf
of om het even,
rijdend in een 405
of in een 309.
Willem van Vliet
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2005, 15:54
Woonplaats: Nouveau Nievillage

Berichtdoor knutsul » 04 jun 2005, 17:28

een 309 automaat uit 1991, is volgens mij een moter met injectie, en dus zit je benzinepomp in de tank, het zou kunnen dat deze te weinig druk en of opbrengst heeft.

succes
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Willem van Vliet » 04 jun 2005, 19:01

knutsul schreef:een 309 automaat uit 1991, is volgens mij een moter met injectie, en dus zit je benzinepomp in de tank, het zou kunnen dat deze te weinig druk en of opbrengst heeft.

succes


Oh, ja, wat ik nog vergeten ben om erbij te vertellen is dat er een SOLEX carburateur op zit en deze is schoongemaakt en dat de brandstof leiding is voorzien van een nieuw en schoon benzinefilter, alles zonder resultaat.
(Geen injectie dus...)

Komt het ook voor dat bij carburatiemotoren de pomp in de tank gemonteerd zit? En moet voor het demonteren van de pomp de tank er onderuit?

Willem
't Is buiten kijf
of om het even,
rijdend in een 405
of in een 309.
Willem van Vliet
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2005, 15:54
Woonplaats: Nouveau Nievillage

Berichtdoor knutsul » 04 jun 2005, 21:09

het kan zijn dat er een elektrische pomp op zit deze zit dan in de tank en deze is te bereiken door een plastic afdekdop onder je achterzitting.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Willem van Vliet » 05 jun 2005, 00:38

knutsul schreef:het kan zijn dat er een elektrische pomp op zit deze zit dan in de tank en deze is te bereiken door een plastic afdekdop onder je achterzitting.

Het is nu laat, Ik ga morgen kijken en hou je op de hoogte...
Willem

Inmiddels is het weer licht. Inderdaad heb ik onder de zitting van de achterbank twee deksels gevonden. Onder de grootste deksel zit de brandstofpomp aangesloten op een blauwe en een geel/groene draad en één benzineslang. Ik vermoed dat onder de andere deksel de tankinhoudopnemer zit (vanwege de dunne draadjes).
De brandstofpomp heb ik er nu uit, op het pomphuis staat 161 23HO ingeslagen. Op een 12 volt voeding draait de pomp prima. Maar hoe weet ik nu of deze het goed genoeg doet? Wat ik in de boeken terug vind over het brandstofsysteem klopt niet met wat ik in de auto terugvind. Bijvoorbeeld dat een 1600 motor uitgevoerd zou moeten zijn met een WEBER carburator. Bij mij staat er toch echt SOLEX op. Zo ook een mechanische brandstofpomp terwijl ik nu toch echt een electrische uit de tank heb getrokken.
Ben zeer benieuwd naar reacties... (peugeotrepareermeneer?)
Willem
't Is buiten kijf
of om het even,
rijdend in een 405
of in een 309.
Willem van Vliet
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2005, 15:54
Woonplaats: Nouveau Nievillage

Berichtdoor knutsul » 05 jun 2005, 19:50

je hebt een tussenmodel 309, met carburateur en elektrische benzinepomp.

je moet eigenlijk de druk meten en de opbrengst om te kunnen zien of de pomp goed is. in de praktijk gaat deze niet vaak kapot.

Heb je de stationaire sproeier al gecontroleerd? als deze verstopt is kriijg je ook deze klacht.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Willem van Vliet » 10 jun 2005, 07:14

knutsul schreef:je hebt een tussenmodel 309, met carburateur en elektrische benzinepomp.

je moet eigenlijk de druk meten en de opbrengst om te kunnen zien of de pomp goed is. in de praktijk gaat deze niet vaak kapot.

Heb je de stationaire sproeier al gecontroleerd? als deze verstopt is kriijg je ook deze klacht.

Inmiddels een week verder en ook een week ervaring verder. Inderdaad de sproeier(s) tot twee keer doorgespoten. Dit leverde wel wat verbetering op. Echter met het doorblazen van de carburateur, daar waar de sproeiers zaten, kwam er zoveel vuil uit, dat er geen einde aan leek te komen. Op de sloop heb ik een andere carburateur kunnen vinden. Deze zit er nu in en alles rijdt weer fantastisch. De oude gaat op het werk in een ultrasonoor bad. 'k ben toch nieuwsgierig hoeveel vuil er uit een carburateur kan komen. De andere carburateur kwam overigens uit een P504 stationwagen met dezelfde motor overigens. Dezelfde motor zit ook in citroën BX....

Een ieder bedankt voor het meedenken, en mijn complimenten over de site. Ik ga hier vaker terugkomen, al was het alleen maar om anderen te helpen zoals ik ben geholpen.
Willem
't Is buiten kijf
of om het even,
rijdend in een 405
of in een 309.
Willem van Vliet
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2005, 15:54
Woonplaats: Nouveau Nievillage


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten