een nieuweling geniet nu al!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

een nieuweling geniet nu al!

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 10 jun 2005, 08:38

Hallo allemaal.
Sinds gisteren ben ik offisjeel eigenaar van een J7 uit 1975. Ik heb hiervoor een Volkswagen T2 uit 79 gehad en daarvoor een T2 uit 78.
Door omstandigheden moest de VW weer weg, maar het busjes/ oldtimer bloed bleef toch stromen.
Ik ben op zoek gegaan naar een praktische auto, waar ik zelf aan kan sleutelen en die vooral weinig kost. Ik rijd namelijk motor en mijn geld gaat daar toch al snel in zitten. Het was de bedoeling een bus te kopen waarin ik de motor kan vervoeren als ik naar het circuit ga. Met vakanties kan ik de motor op een trailer aanprikken want uiteraard zit er ook een knobbel op de J7.

Ik heb deze J7 aan (voor mij) de andere kant van het land gekocht, maar omdat de kosten voor keuring voor de vorige eigenaar te hoog werden, kon ik em niet zelf ophalen. Hij is woensdag door de eigenaar bij mij thuis afgeleverd op een ambulance. Erg netjes van hem vind ik!.

Meteen de accu's er uit gehaald en aan de lader gezet. Gisteren heb ik een accu teruggeplaatst en de bus voor mijn huis geparkeerd. Meteen de stoelen en het nodige van het interieur er uit gehaald, want me motor moet er straks wel in passen. Het probleem voor de keuring is dat de remmen vast staan, de radiateur lek is (er zat een stuk boom in om het lek te dichten. Een kraantje aan de rechterkant lag los in het dashboardkastje). Verder bleef de ruitenwisser draaien als het contact werd aangezet.
Nou, nu gaan we lachen, want gisteren kwam ik er achter dat de schakelaar waarvan ik dacht dat ie voor de ruitenwisser was......de richtingaanwijzer is!! hahaha.....de ruitenwisser zit dus op het dashboard..
Ja, ik ben geen franse auto's gewend he? Alleen jappen en een VW, en een italiaanse motor, dus dan krijg je dat.

Zo, genoeg introductie. Ik heb meteen een vraag.
Heeft iemand misschien digitaal of op papier een werkplaatshandboek in het Nederlands of desnoods Engels van een J7? Ik kom bij het sleutelen onderdelen tegen waarbij ik toch ff op mijn hoofd moet krabben. Ik ben geen techneut maar een klusser. Bijvoorbeeld die grote pot naast de radiateur? Dat is een filter zie ik, maar waarvoor? Er zit olie in het onderste deel, maar de aansluiting zit op de radiateur lijkt wel...

Alvast bedankt voor de reacties, en ik hoop velen van jullie eens op een treffen ofzo tegen te komen.

p.s. hopelijk zijn Peugeotfanaten net zo gezellig als Ducatisten!!!

Groeten,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 10 jun 2005, 09:07

:!: :!: :!: Hoi en welkom op dit leuke, gezellige en leerzame forum :!: :!: :!:

Wéér een J7-rijder erbij! Helemaal toppie!

Plaats eens wat fotootjes van je nieuwe aanwinst, want ik ben hartstikke benieuwd naar die nieuw telg van de forum- en J7-familie....

Knipperlichtschakelaar op het dashboard :o betekent dat je het oude dash hebt! Heel mooi! :wink:

Heb je schuifdeuren aan de voorzijde of klapdeuren? Issie verhoogd of verlengd? Heb je twee openslaande deuren aan de achterzijde (is wel handig als je een motor achterin wilt zetten) of een frietklep?
Is je J7 toevallig een zilverkleurig exemplaar (gezien de 'gebreken' die je meldt, heb ik het gevoel dat ik weet welke J7 je gekocht hebt)? Als dat het geval is, haal dan in ieder geval even die oranje reflectors bij je voorruit ervan af; dat mag namelijk niet... :wink: :lol:

Bij een J7 is eigenlijk alles net zo basic als bij een T1 of T2 alleen is deze watergekoeld en niet luchtgekoeld.... :wink: Bovendien is veel wat robuuster -maar wel op z'n Frans'- uitgevoerd. De motor is best eenvoudig van opzet. Daar zit 't probleem niet. De motor eruit halen (met versnellingsbak) is wel enigszins ingewikkelder dan bij een T1 of T2! :-|

Hou er ook rekening mee dat onderdelen voor een J7 bestellen wat ingewikkelder zal zijn dan voor een T1 of T2! Bij VW is de onderdelenvoorziening voor klassiekers toch wat beter geregeld dan bij Peugeot.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 10 jun 2005, 09:50

He jeetje,

Moet nog ff kijken waar ik mijn piccies kwijt kan om ze hierheen te linken.
Oud dashboard? Ziet er nog goed uit hoor! haha..alleen het klepje van het handschoenenkastje bij de passagier ontbreekt. Verder in goede staat.

Aan de voorkant heb ik 2 best wel verrotte schuifdeuren. Er is behoorlijk met polyester aan de bus gewerkt, maar het houdt het voorlopig nog stevig bij elkaar. Kan ik eerst motorisch en APK waardig maken en motorvervoersgeschikt (zeg maar). Volgend jaar de slijptol er maar in zetten en het lasapparaat aanslingeren...Ff een paar flinke platen rvs verknippen (ja, mijn vader is plaatwerker geweest van de oude stempel, dus ik moet alles zelf doen van hem...). En dan het bussie uiteindelijk weer overspuiten..

Het is een versie met dus schuifdeuren voor (helaas niet originele spiegels op de deuren, dus niet open rijden voorlopig). Geen schuifdeur achter, maar wel twee klapdeuren. Imperial is er door de vorige eigenaar opgemaakt met een laddertje op een van de klapdeuren. Hij is overigens niet zilverkleurig maar wit (creme).
hij is overigens ook niet verlengd of verhoogd. Is ook niet nodig want hij past nu net voor op het erf en mijn hoofd stoot ik ook niet. Jeetje zeg, een foto zegt zoveel meer!!!

Wat ik ideaal en vooral een voordeel vindt t.o.v. de VW is dat er motoren uitwisselbaar zijn. Als ik zelfs verneem dat er een fordmotor ingebouwd kan worden dan wordt ik al blij. 1500 euro voor een (ruil) boxermotor voor een VW wordt je namelijk niet vrolijk van. Daar koop je een J7 voor!!!

Zijn onderdelen zoals wiellagers en schokbrekers e.d. ook moeilijk te verkrijgen?


grtjs,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 10 jun 2005, 10:35

Weet ik niet. Die heb ik nog niet hoeven te vervangen... :roll:

Remcilindertjes voor de versies met trommelremmen rondom schijnen moeilijk te krijgen te zijn. Ook enkele andere onderdelen leveren inmiddels leveringsproblemen op, maar ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat iets niet leverbaar was...

Je kunt me je fotootjes ook mailen naar mijn privé e-mailadres. Dan zet ik ze wel even om naar forum-formaat (niet te groot) en plaats ze voor je! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 205GRIFFE » 10 jun 2005, 11:10

Hallo Dennis,

Welkom op het forum, leuk om te horen dat je voor een Peugeot hebt gekozen.
Heel veel succes met het klussen en ik hoop dat jou JeeZeven4Fun snel door de keuring komt.

Grt. Martijn
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor 205GRIFFE » 10 jun 2005, 11:12

Zo, genoeg introductie. Ik heb meteen een vraag.
Heeft iemand misschien digitaal of op papier een werkplaatshandboek in het Nederlands of desnoods Engels van een J7? Ik kom bij het sleutelen onderdelen tegen waarbij ik toch ff op mijn hoofd moet krabben. Ik ben geen techneut maar een klusser. Bijvoorbeeld die grote pot naast de radiateur? Dat is een filter zie ik, maar waarvoor? Er zit olie in het onderste deel, maar de aansluiting zit op de radiateur lijkt wel...


Misschien heb je hier wat aan, het zijn dan wel geen echte werkplaatshandboeken, maar wel heel aardig lijkt me. :wink:

Topic: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2516

:mrgreen:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Jeetje » 10 jun 2005, 11:16

Hé... Effe rustig aan met het rondsturen van die link naar Marktplaats! :wink:

Die folders wil ik namelijk graag... :D :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 205GRIFFE » 10 jun 2005, 11:24

Het is maar een tip, doe er je voordeel mee. :wink:

Ook leuk...
Afbeelding

En nog eentje...
Afbeelding

En nog een...
Afbeelding
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 10 jun 2005, 11:35

foto,s zijn naar je onderweg Jeetje!

TNX voor de tip hoor, er heeft zich inmiddels ook iemand gemeld die een werkplaatshandboek voor me wil kopieeren. Ik had er wel een gevonden op een site, maar ik spreek Frans niet zo vaak. :? en als ik em spreek doe ik dat in het NL :lol: .

Voorlopig wil ik de J7 eerst rijdend krijgen en APK gekeurd. Dat hoop ik een dezer dagen te doen. En dan ff een flink stuk rijden om "feeling" met het oude baasje te krijgen.

grtjs,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 10 jun 2005, 11:47

Een werkplaatshandboek en een onderdelenboek (met de officiële Peugeot onderdeelnummers 'Exploded Views' heb ik ook...

Zijn gekopieerde versies.

Zou je ook kunnen komen ophalen en zelf (laten) kopiëren.

Zijn heel dik... Ik denk wel 100 kopietjes per boek! :-|

Ik heb die boeken alleen altijd bij me als ik langere tijd wegga (is altijd handig; ook als je in het buitenland op vakantie bent), dus ik moet ze wel terughebben vóór 1 juli... :wink:

Je zou eens met de PKV contact op kunnen nemen en héél lief vragen of je een gekopieerd en kant-en-klaar exemplaar van hun mag kopen (kosten -dacht ik- € 15,00 per stuk). Daar kun je volgens mij niet voor gaan zitten kopiëren...

p.s. Die instructieboekjes heb ik al (de oude 'witte' versie en ook de modernere 'bordeaux-rode' versie! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 10 jun 2005, 12:28

Zijn dat wel Nederlandse versies?

Ophalen is dan wel oke. En ik kan denk ik wel redelijk goedkoop kopieeren.. :wink:

Voor 1 juli heb je die boeken dan makkelijk weer terug. Wellicht kom ik ze met de J7 brengen!

grtjs,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 10 jun 2005, 12:37

Oei...

Ik weet niet eens in welke taal die boeken zijn! :oops:

Eeehhh....

Ze liggen in Jeetje en die staat nu lekker in de stalling. Ik zal er morgen wel even naartoe gaan en voor je kijken... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 10 jun 2005, 17:56

Hier zijn dan de foto's van de J7 van JeeZeven4fun:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er leuk uit, hoor! :wink:

Aan zo'n J7 is heel veel zelf te doen, zeker als je een beetje handig bent!

Veel plezier ermee!

Nu ik je dash zie, zie ik dat dat een type 2 dashboard is. Het knipperlicht zou dan ook eigenlijk gewoon op/aan je stuurkolom moeten zitten (aan de rechterkant!) en het contactslot zou links moeten zitten...

Het kan natuurlijk ook dat ze een type 2 dashboard in een type 1 J7 hebben gezet. Dan heb je inderdaad 'gewoon' aan de rechterkant het contactslot zitten en geen knipperlicht! Dat zou men dan opgelost kunnen hebben met een schakelaar -alla type 1- in het dashboard.

p.s. De handgrepen die achter op de deur aan de binnenkant zouden moeten zitten, heb ik volgens mij nog liggen. Mocht je interesse hebben, zoek ik ze wel even voor je op...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 11 jun 2005, 19:24

Hee Jeetje!

Bedankt voor het plaatsen van de foto's,
Inmiddels heb ik al weer even aan de bus gezeten. Halve interieur er uit gesloopt en de passagierstoel er uit.
Heb je nog naar de werkplaatshandboeken kunnen kijken?
Ondertussen heb ik gemerkt dat de radiateur er het makkelijkst uitgaat als ik eerst de bumper weghaal en dan de plaat in het midden?
Het contactslot zit overigens links van het stuur en de knipperlichten inderdaad aan de rechterkant. De ruitenwisser werkt inmiddels naar behoren. Ook een wiel heb ik er afgehaald en ik heb al ontdekt dat de schijven slecht zijn. Misschien voorlopig nog wel mee te remmen, maar ze moeten eigenlijk worden afgedraaid of vervangen.

Als je die handgrepen hebt, zou dat wel heel tof zijn!

Grtjs,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor paragoensia » 14 jun 2005, 09:57

Hoi,

Zo'n handboek, daar heb ik eigenlijk ook wel interesse in. Ik wil graag met mijn J7'tje op vakantie. Het lijkt me dan handig om een handboek mee te hebben. Waarschijnlijk mag ik ze (voor weinig) op mn werk kopieëren. Dus dan zou ik ook misschien wel meerdere exemplaren kunnen afdrukken.

gr,
Tim
Don't fall apart on me tonight I just don't think that I can handle it!
Avatar gebruiker
paragoensia
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 01 apr 2005, 10:11

Berichtdoor Jeetje » 14 jun 2005, 10:52

Oei... :oops: Sh*t... :roll:

Ik had beloofd om te gaan kijken in welke taal dat werkplaatshandboek is...

Dat ben ik dus straal vergeten! :oops:

Ik zal ze (het werkplaatshandboek en het onderdelenboek) meenemen naar de technische dag aanstaande zaterdag. Is dat oké?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 25 jun 2005, 21:41

Die technische dag ben ik niet geweest. Dat was waarschijnlijk omdat ik lekker met de motor langs de Moezel aan het toeren was.

Inmiddels heb ik vandaag mijn 2e J7 opgehaald. Dat is degene die in Delft te koop stond. De rit naar Alkmaar was een hel. Hij draaide amper en lekte olie uit het kleppendeksel (waardoor ik steeds moest vegen en de kap er af...). Verder bijna geen remdruk, maar goed, hij staat voor de deur. Meteen aan het slopen gegaan. Een deel van het interieur ga ik gebruiken in mijn J7. Verder heb ik de radiateur en de remmen nodig voor die van mij. Ik weet niet of dat allemaal past want die van mij is uit 75 en deze (haha, ook van mij) is uit 73. Maar goed, ik sleutel wat en zie het resultaat wel tegemoet.

In ieder geval is het dashboard heel anders en als iemand interesse heeft in een 1973 dashboard, dan hoor ik het wel. Wat ik nog meer allemaal tegenkom dat bruikbaar is wordt nog even afwachten. Als alles gedaan is gaat hij naar de sloperij, tenzij iemand zich meldt om de restjes mee te nemen?

Groetjes maar weer,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten