Boehoehoe! APK Afkeur!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Boehoehoe! APK Afkeur!

Berichtdoor Maarten Deen » 29 jun 2004, 17:44

Je schrikt er toch even flink van. Ik bracht deze morgen mijn 404 naar de garage voor een (vroege) APK en olielekkage, bel ik even voor half vijf of ze er nog wat mee hebben kunnen doen, was het antwoord "eh ja, maar we hebben hem moeten afkeuren."

Slik.

Of ik maar even langs wilde komen om het te aanschouwen.

Goed, met gevoelens tussen angst en vrees liep ik naar de garage toe om het oordeel in ontvangst te nemen.
Drie punten:
- stoelbevestiging (was me bekend, vreesde dat dat ook APK afkeur zou zijn maar had ik ook op gewezen)
- bodemplaat rot. Slik? Jawel, aan de linkerzijde over zeker 3/4 lengte was hij open (uiteraard nadat ze er even in geprikt hadden om de situatie te aanschouwen). Dat wordt lassen. :cry:

en nu komt het... er was toevallig een keurmeester van het RDW voor een herkeuring, die keek ook even naar mijn Leeuwtje en constateerde dat...
- het chassisnummer niet klopt!



Het typeplaatje (en ook het chassisnummer op het kentekenbewijs) luidt:

Afbeelding

maar het chassisnummer is
Afbeelding

Let vooral op de -P op het typeplaatje en het onbestemde karakter aan het eind van het chassisnummer.

Nu is de vraag: wat moet er nu gebeuren? RDW volledig nieuwe keuring laten doen? Of vinden ze het voldoende om er een nieuw chassisnummer in te slaan?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Boehoehoe! APK Afkeur!

Berichtdoor Mark » 29 jun 2004, 18:06

Maarten Deen schreef:en nu komt het... er was toevallig een keurmeester van het RDW voor een herkeuring, die keek ook even naar mijn Leeuwtje en constateerde dat...
- het chassisnummer niet klopt!

Let vooral op de -P op het typeplaatje en het onbestemde karakter aan het eind van het chassisnummer.

Nu is de vraag: wat moet er nu gebeuren? RDW volledig nieuwe keuring laten doen? Of vinden ze het voldoende om er een nieuw chassisnummer in te slaan?

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde meegemaakt met onze J7, ook die P. Een lang en dramatisch verhaal... eindresultaat: nieuwe kentekenpapieren. Wat overigens geen geld kostte, wel veel ergernis en tijd. Sinds 1969 NL-auto, nooit een probleem en ineens... Bleek me later dat het een bekend probleem is met het "Peugeot-tekentje". Dat teken stond niet op de schrijfmachine en dus typte de RDW daarvoor in de plaats een 'P'. Alleen is de RDW die instructie zelf inmiddels vergeten :twisted: Bij Peugeotdealer Nefkens (Atoomweg) in Utrecht zit iemand die deze geschiedenis wel kent, maar die was tijdens mijn 'drama' met vakantie.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Re: Boehoehoe! APK Afkeur!

Berichtdoor Maarten Deen » 29 jun 2004, 18:33

Wat hebben ze nu dan met je chassisnummer gedaan?
En kan die persoon bij Nefkens mij helpen of is het een kwestie van schietgebedje doen en RDW bellen?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Boehoehoe! APK Afkeur!

Berichtdoor Mark » 30 jun 2004, 20:45

Maarten Deen schreef:Wat hebben ze nu dan met je chassisnummer gedaan?
En kan die persoon bij Nefkens mij helpen of is het een kwestie van schietgebedje doen en RDW bellen?

Hij zou je misschien nog even precies kunnen vertellen hoe met 'P' zit. Bel gewoon met Nefkens Atoomweg Utrecht, vraag dan naar Louis Pot.

Chassisnummer is gewoon gebleven wat 't is. Ben naar RDW-station gegaan, men heeft gekeken, kon/wilde niks voor me doen, anders dan kentekenbewijs innemen, mij een bewijs daarvan geven (kan je mee doorrijden) en heb vervolgens plm. 10 dgn op nieuwe papieren gewacht (valt weer een beetje mee), die per post worden thuisgestuurd. Nogmaals: geen kosten verder voor mij.

Succes/sterkte!
Mark
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Maarten Deen » 05 jul 2004, 09:59

10 dagen :? Dat wordt nog krap dan.

Ik zei al dat ik vroeg was met de keuring (net binnen de twee maanden voorafgaand) en ik heb net een keuring bij het RDW aangevraagd. Dat wordt 16 augustus... Als ik dan ook nog 10 dagen op een nieuw kenteken moet wachten wordt het krap voor mijn afloopdatum van 26 augustus.

Ze hebben dus geen nieuw nummer ingeslagen, maar wat hebben ze dan met het chassisnummer op je kentekenbewijs gedaan?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor leffe 404 » 05 jul 2004, 11:06

Je kan ook nu langsgaan met je kentekenbewijs en dat in laten nemen, dan heb je over een ag of 10 al nieuwe papieren, waar je bij elk apk station terecht kunt voor een goedkeuring, toch ?

daarmee ben je veel minder afhankelijk van de ambtelijk lange afspreektijden bij het rdw voor apk keuringen.

Je kan ook een ander rdw station proberen, die kunnen wellicht eerder.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Maarten Deen » 05 jul 2004, 11:31

Op het internet hebben ze heel netjes ook een overzicht met wachttijden. Daar word je niet vrolijk van, lijkt wel alsof ze een maand bedrijfssluiting houden. Ze hebben me ook even met RDW Elsloo verbonden, en daar was het alleen maar later. (ik heb nu een afspraak met RDW Venlo)

Maar via de telefoon was de reactie dat ze een nieuw chassisnummer wilden inslaan. Zou het lonen om vandaag of morgen even met de auto bij het keuringsstation langs te gaan en te vragen wat ze precies willen gaan doen? Moet het wel even droog blijven :x

Nog even een andere vraag: heeft iemand een goed adresje om de bodemplaat te laten lassen? Het liefst omgeving Noord-Limburg, maar voor een goed adres wil ik ook wel een stukje omrijden.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor leffe 404 » 06 jul 2004, 01:11

Haaren, NB Karelverhoeven zou ik zeggen.
Ligt vlak bij Vugt.

Langsrijden op de bonnefooi bij de rdw ; ja waarom niet, stel dat ?Ben je meteen klaar !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor geestschrijver » 03 aug 2004, 11:02

Dat onbestemde karakter aan het eind is gewoon een gestyleerde Peugeot-P. Het chassisnummer op het typeplaatje klopt dus wel. Wat een sukkel, die kerel van de RDW. Bij mijn laatste 404 hadden ze er op het kentekenbewijs een G van gemaakt. Dat klopte dus niet, maar niemand heeft het ooit gezien.

Deze dus:

Afbeelding

Lijkt me duidelijk. Ik zou maar gauw die keuring afzeggen en bovenstaand plaatje laten zien. Want volgens mij betekent het anders dat het chassisnummer van ALLE 404's op het plaatje niet klopt...
Ik hoef geen onderschrift
Avatar gebruiker
geestschrijver
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 jul 2004, 20:34
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Maarten Deen » 16 aug 2004, 11:45

Kleine update.

Ik ben vanmorgen bij het RDW geweest (en het is een heerlijke dag, als de zon een half uurtje eerder door gekomen was had ik open kunnen rijden).
Daar heeft een keurmeester met gevoel voor originaliteit mij twee keuzes gegeven:
- nieuw chassisnummer inslaan
- brief uitgeven met uitleg.

De eerste keuze had hij niet zo'n zin in, want 'de auto is volledig origineel, daar ga je niet aan prutsen'. Daar was ik het volledig mee eens, alleen had ik het mooi gevonden als ze een aantekening op het kentekenbewijs hadden gemaakt, maar blijkbaar is dat niet mogelijk, blijkbaar kunnen daar alleen voorgeprogrammeerde zinnen en termen op.

Dus ik heb nu een brief bij mijn kentekenbewijs zitten, op officieel RDW papier met officiele RDW reliëfstempels. De tekst:

Het vinnummer dat is ingeslagen "op rechter voorwielscherm onder motorkap" wijkt af van kentekenbewijs deel 1A.
De laatste positie van het vinnummer staat op kentekenbewijs deel 1A aangeduid als een P , in het voertuig is echter een gestileerde P ingeslagen die meer lijkt op een 9 met een te korte krul.
Na onderzoek blijkt dat de fabrikant Peugeot vroeger als sluittekens van het vinnummer voor aan een P en achteraan gestileerde P gebruikte.
Op het typeplaatje dat op het rechter voorwielscherm zit zijn de sluittekens als een P afgedrukt.
Gezien de historische waarde van het voertuig en de originaliteit van het vinnummer wil ik u verzoeken in afwijking van de APK regelgeving de laatste positie als een P te lezen en het voertuig op dit punt voor de APK keuring niet af te keuren.

Aan deze brief kunnen geen rechten worden ontleend.

Afgezien van dat dit blijkbaar 40 jaar niet nodig was is het wel netjes opgelost. De staat is €37,50 rijker en ik hoop dat ik voor de rest van de levensduur van de auto hier geen problemen mee heb.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor geestschrijver » 16 aug 2004, 12:01

Maarten Deen schreef:De staat is €37,50 rijker


Met andere woorden: je bent genaaid.
Ik hoef geen onderschrift
Avatar gebruiker
geestschrijver
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 jul 2004, 20:34
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Maarten Deen » 16 aug 2004, 12:41

geestschrijver schreef:
Maarten Deen schreef:De staat is €37,50 rijker


Met andere woorden: je bent genaaid.

En dat kon nog erger. In eerste instantie heb ik twee afspraken gekregen, een voor een COMB. VIN MTVTL LICHT à €62,50 met daarbij een KER.MOT.VT.LICHT.AFW.CHASSISNR. à €25,00. Dit heb ik in eerste instantie ook betaald, maar dit is allemaal veranderd in een Voorondrzoek MT.VTG Licht à 37,50. Plus 2 uur van mijn tijd.

Maar nee, dit had niet gehoeven.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor geestschrijver » 16 aug 2004, 12:50

Heb je eigenlijk nog een poging gedaan om bovenstaand foldertje (of iets anders waar het woord Peugeot in dezelfde vorm op staat, misschien staat het zelfs wel ergens op of in je auto) te laten zien aan de APKeurmeester? Want dat zegt meer dan die brief van de RDW waar je immers ook geen rechten aan kunt ontlenen.
Ik hoef geen onderschrift
Avatar gebruiker
geestschrijver
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 jul 2004, 20:34
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Maarten Deen » 28 aug 2004, 20:29

Inmiddels is ook de bodemplaat vervangen. Zie bijgevoegde foto's.

Voor:
Afbeelding

Misschien niet helemaal duidelijk maar het is lastig fotograferen als er een ligger van de brug onder zit. Je kijkt hier vanaf de bestuurderszijde swars onder de auto door (voor is dus aan de linkerkant) onderin de foto zie je nog net de cardanaskoker. Mooie scheur he?

Na:
Afbeelding
Helaas had ik geen foto van het blanke geroeste stuk, maar het zag er op meerdere plaatsen niet florissant uit. Je kijkt hier onder de linkerzijde van achter naar voren. Het middelste stuk (wat zo mooi donker is, nog een beetje nat) is vervangen en opnieuw beschermd.
Er waren meer dingen dan alleen rot, waar het achterste gedeelte aan het middelste gedeelte vast gelast is (op de foto waar de bovenste twee verticale richels ophouden) was de las erg vreemd en niet volledig door. De twee stukken plaat zaten hobbelig tegen elkaar en je kon daar gewoon een schroevendraaier tussen houden.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Gilletti » 29 aug 2004, 01:24

Ziet er netjes uit!

Heb je het zelf gedaan of laten doen?
Indien het laatste; waaro?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Maarten Deen » 29 aug 2004, 07:45

Gilletti schreef:Ziet er netjes uit!

Heb je het zelf gedaan of laten doen?
Indien het laatste; waaro?

Laten doen, bij een lokaal autoschadebedrijf. Blijkt maar weer dat vakmensen alles kunnen. Ze restaureren trouwens ook nog twee oude Opels (jaren 40) die eigendom zijn van de baas.
De prijs weet ik nog niet maar er werd over €1500 gesproken.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Maarten Deen » 10 sep 2004, 08:25

En even een updateje:

Ik heb de Peug gisteren naar de garage gebracht en hij stond 's middags toen ik langs kwam nog op de brug.
De olielekkage is gevonden, de oliedruksensor lekt. Dus diezelfde middag nog een nieuwe besteld, nou ja nieuw, Karel Verhoeven had alleen nog maar gebruikte liggen.
Verder begonnen ze nu over mijn koplampen. Daar heb ik een jaar of wat geleden al eens naar zitten kijken samen met een bandenbedrijf bij ons in de buurt. We kwamen toen al tot de conclusie dat de lampen de verkeerde kant uit schijnen. Normaal gaat het meeste licht naar rechts, bij mij gaat het naar links. Toen grapten we al 'er zitten engelse lampen in', maar mijn garage komt tot dezelfde conclusie.

Dat wordt dus nieuwe lampglazen aanschaffen en hopen dat ze het nu goedvinden voor de APK.

Heeft iemand ervaring met lampglazen? Kun je op de een of andere manier zien of je Engelse of Europese lampglazen hebt?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor jesse » 10 sep 2004, 11:53

Ik ken de 404 niet eigenlijk, maar ik heb een j7.
Bij de j7 kan je de lampen op verschillend, rechts rijdend of links rijdend verkeer instellen. Dit staat achter op de lamp, je moet dan een zwart palletje omzetten. Ook maakt het uit hoe de gloeilamp in het glas zit, wannner deze gedraait zit dan schijnt de lamp ook verkeert, dat had ik bij Apk.
Ik zou dit eerst ff checken, misschien heeft de 404 ook iets dergelijks. Het zou zonde zijn om nieuwe lampen aan te schaffen, terwijl het niet nodig is.

groet,

:wink: Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 10 sep 2004, 14:54

En als je die nieuwe lampen dan ook 'verkeerd om' monteert, zit je weer met hetzelfde probleem... :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Maarten Deen » 10 sep 2004, 17:17

Dat palletje heb ik ook (is wel wit), maar dat maakt de wereld niet uit. Het maakt eigenlijk het verschil tussen de rechterhelft van het lichtbeeld vlak en links oplopend tot beide kanten (wat minder) oplopend.

De gloeilamp kan maar op een manier in het glas dus dat zal het niet zijn.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor jesse » 11 sep 2004, 12:34

Jammer, dan moet je toch opzoek naar nieuwe glazen, succes!
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Maarten Deen » 14 sep 2004, 18:48

Het begint een beetje een soap te worden, maar we zijn weer een stukje verder. Het koplamp probleem is opgelost.

(even pauze om de rest nog de gelegenheid te geven 'dat zei ik!')

want... de koplampen (Cibié) zijn voor links en rechtsverkeer. Achterop de reflector zit een stikkertje met 'voor rechtsverkeer moet de schuif naar links' in vele talen. Met handel keek ik altijd naar de witte schuif die linksonder in het gat waar de lampbehuizing zit. Daarmee heb ik ook een keer bij een profile vestiging liggen spelen, maar het enige wat dat doet is de hoogteverstelling.
Nu, met nog meer spelen en een nieuwe blik (van de monteur) kwamen we er achter dat op de reflector zelf, op de rand waar de lamp in zit, ook een zwart schuifje. En die zorgt ervoor dat de plaats van de uitsparing van het nokje in de lamp een graad of wat verschuift.
En daarmee voor links en rechtsverkeer ingesteld kan worden.
Beide schuifjes stonden bij mij dus verkeerd.

Maar blijkbaar is dat geen algemene kennis. Ik heb het zelf ook nog niet in de vraagbaak of andere boeken gezien.

Morgen wordt de rest van de APK afgerond en dan hoop ik dat dat er weer op zit.

Niet dat jullie nu denken dat ik in een wrak rij :? Dit is de eerste keer dat me dit allemaal overkomt. En hopenlijk de laaste :evil:
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Jeetje » 14 sep 2004, 21:38

Dat zeiden wij (J7-rijders) toch al??? :roll:

(even een kleine steek onder water)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor graddus » 20 sep 2004, 18:01

Nogal wiedes, want de koplampen van een J7 zijn gewoon dezelfde als in een 404
Had ik zoveel tijd als plannen, ik was al klaar geweest
graddus
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 apr 2004, 13:05
Woonplaats: Overslag

Berichtdoor Jeetje » 20 sep 2004, 19:43

Precies! :wink:

En vanavond, 20 september 2004 om 22:00 uur allemaal naar RTL5 kijken: een J7 in een item bij 'Gek op Wielen' .
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten