Peugeot terug in 24-uurs van Le Mans

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot terug in 24-uurs van Le Mans

Berichtdoor Mark » 17 jun 2005, 15:26

DE 24 UUR VAN LE MANS

PEUGEOT START MET DE HDI-FAP VANUIT ‘POLE POSITION’


Voortvarend en vernieuwend als altijd gaat Peugeot een nieuwe technologische uitdaging aan. De Franse autofabrikant wil met een auto die wordt aangedreven door een HDi dieselmotor met FAP-roetfilter als winnaar te voorschijn komen uit de 24-uursrace van Le Mans.

De geschiedenis van het merk is steeds nauw verbonden geweest met grote sportevenementen. Door de jaren heen behaalde Peugeot zowel op de weg als op circuits in de hele wereld talloze overwinningen en kampioenstitels.

Na de aankondiging dat Peugeot zich aan het eind van het seizoen 2005 zou terugtrekken uit het World Rally Championship, heeft de autofabrikant te kennen gegeven op het hoogste niveau met de autosport te willen doorgaan en hierbij de weg van de vernieuwing te kiezen: de 24 uur van Le Mans winnen met een dieselmotor.

Het nieuwe programma is geheel gericht op deze legendarische race en omvat tevens de vijf wedstrijden van de Le Mans Endurance Series (Spa, Monza, Silverstone, Nürburgring en Istanbul).

Le Mans vormt niet alleen een ongeëvenaarde test voor innovatieve techniek die bij in serie geproduceerde auto’s kan worden doorgevoerd. Het is ook een uiterst belangrijk mediaspektakel. De laatste editie van “Le Mans’ trok 200.000 toeschouwers en 228 miljoen televisiekijkers.

Als Peugeot Sport begin 2006 vaststelt dat het programma haalbaar is, wordt een begin gemaakt met de ontwikkeling van het chassis en de motor. Dit gebeurt in samenwerking met de researchafdeling van PSA Peugeot Citroën, die beschikt over een alom erkende deskundigheid op het gebied van dieselmotoren.
Eind 2006 vinden de eerste rijtests plaats en in 2007 verschijnt Peugeot met de nieuwe auto aan de start.

“Ik verheug me op deze nieuwe uitdaging. Ik ben er vast van overtuigd dat onze werknemers en ons netwerk zich hierin kunnen vinden. Het is een ambitieus project, maar het is zeker haalbaar en ik hoop dat wij hiermee wederom laten zien dat wij echte winnaars zijn”, aldus Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot.

Breukelen, juni 2005
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Gilletti » 17 jun 2005, 19:48

Mooi initiatief.

Na de F1 en het WRC is het veel te stilletjes in de Peugeot Sport gelederen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Peugeot terug in 24-uurs van Le Mans

Berichtdoor PEUG_FAN » 18 jun 2005, 08:12

Goudenleeuw schreef:De laatste editie van “Le Mans’ trok 200.000 toeschouwers en 228 miljoen televisiekijkers.


ik zit er weer klaar voor dit week-end
Afbeelding
Avatar gebruiker
PEUG_FAN
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 15 mei 2004, 20:25
Woonplaats: WOERDEN


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten