motor 205 schokt en uitlaat ploft

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motor 205 schokt en uitlaat ploft

Berichtdoor ancotje » 03 sep 2004, 10:15

hallo mensen,

ik heb een peugeot 205 xr lacoste 1.4 uit 1986, het probleem is als volgt als ik normaal rij laag in de toeren dan schokt mn autotje nogal als ik op de snelweg rij of accelereer dan vrijwel niet alleen af en toe als ik optrek. ik heb de bougies al vervangen kleppen gesteld brandstofpomp gecotroleerd maar niks lijkt te helpen. als ik niet rij en de motor gewoon laat lopen of gas geef tijdens het stil staan lijkt hij goed te lopen. allen achter bij de uitlaat maakt hij een ploffend geluid. als iemand dit probleem kent of enig iedee heeft waar het aan ligt laat het me alsjeblieft weten. ik word er gek van dat ik niet weet wat het probleem is.

alvast bedankt

anco
Avatar gebruiker
ancotje
 

Berichtdoor Jeetje » 03 sep 2004, 11:18

Even voor de goede verstaander...

Is je auto een carburateur-versie?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor ancotje » 03 sep 2004, 11:20

Jeetje schreef:Even voor de goede verstaander...

Is je auto een carburateur-versie?


jah..sorry dat had ik er nog niet bij vermeld!!
is inderdaad een carburateur-versie
Avatar gebruiker
ancotje
 

Berichtdoor Jeetje » 03 sep 2004, 11:35

Dat vermoedde ik al. Uit wat je schrijft lijkt het erop dat de ontbranding van de brandstof niet helemaal jofel is. Bij knallen en pruttelen in de uitlaat denk ik altijd meteen aan de carburateur.

Ik heb inmiddels al heel wat auto's met carburateurs (kevertjes, Porsches, BMW's en nu de J7) gehad en als er geploft en geprutteld werd, lag het altijd aan de carburateur.

Vaak helpt het al om een carburateur-reiniger (die je bij de goede automaterialenhandel kunt kopen) bij de benzine te doen, maar niet altijd.

een carburateur is vrij eenvoudig te demonteren. Dat moet je eens doen en dan eens bovenin kijken (waar normaliter de luchtfilter zit). Zit daar aanslag? Zo ja: even goed schoonmaken met wasbenzine en een tandenborstel. Zit er veel bezinksel in? Schoonmaken! Kijk ook even of het klepje dat bovenin zit (als je van boven in de carburateur kijkt) goed werkt. Dat zorgt namelijk voor een goede lucht/brandstof-verhouding en als die niet goed werkt, krijg je een verkeerd mengsel (met alle gevolgen van dien).

Ik ben geen techneut en heb -als jurist- weinig verstand van motoren. Ik weet dus ook niet hoe al die onderdelen heten van de carburateur. Ik ben een 'learning-by-doing-guy' en ik weet dus -uit ervaring- dat de problemen die je beschrijft wellicht door de carburatie worden veroorzaakt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jon » 03 sep 2004, 15:36

Is het niet de ontsteking die niet helemaal op tijd staat?
Zomaar een ideetje..

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

euhm ik durf het bijna niet te zeggen

Berichtdoor aernout » 16 jul 2005, 16:23

ik heb het eens met een golf gehad .. (sorry) na alles tot aan de lambda sonde vervangen te hebben bleek het toch dat de onsteking niet helemaal geweldig op tijd stond!

ploft ie uit de uitlaat bij stationair, hoorbaar alsof ie een slagje overslaat?
stel eerst eens de onsteking met en stroob op de juiste manier!!!

bij mij heeft het toen wonderen gedaan!

succes

Aernout
ahOOOOEEEEE... the lion sleeps toniiiigghht ...awoembawee awoembawee ....
aernout
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 16 jul 2005, 16:18

Berichtdoor jon » 16 jul 2005, 16:41

Het is niet echt een recent geplaatst bericht, dus ik weet niet of het probleem er nog is...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor aernout » 16 jul 2005, 22:02

:mrgreen: oeps ......

ik heb wel een recent probleem, zie hetzelfde forum ...
greetz
ahOOOOEEEEE... the lion sleeps toniiiigghht ...awoembawee awoembawee ....
aernout
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 16 jul 2005, 16:18

Berichtdoor Mark » 16 jul 2005, 23:14

jon schreef:Het is niet echt een recent geplaatst bericht, dus ik weet niet of het probleem er nog is...

Groet, Jon.

Maar, wie weet heeft een ander dan toch nog wat aan dat antwoord.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor knutsul » 17 jul 2005, 20:51

ik zou de bougies eens controleren/vervangen
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor GoodOldDiesel » 17 jul 2005, 23:15

Lage toeren schokken... cq 3 pootjes.. hoge toeren goed..

Ligt aan je ontseking...

Rotor, verdelerkap, bougie kabels en bougies zijn de vitale onderdelen..

Rotor / verdelerkap.. zijn ze niet ingebrand oid, zit er een plastic hoesje om tegen opspattend water... / vocht

Bougie kabels... onbeschadigd.. Lekken ze door, dit is te behandellen door in te spuiten met speciale bougiekabel spul uit een spuitbus...
Verder hoe sluiten ze af op het blok... Of loopt er olie in de bougie gaten, dit is vooral een probleem met de oude motoren waar de versnellingsbak aan de motor zit in combinatie met "kloon" kabels.. orginele peugeot kabels dekken de schacht beter af...

Bougies.. Zit er een bruine rand / roest op het porselijn?? Zijn ze vettig van olie.. zijn ze zwart??

Vonk controlle.. draai 1 bougie eruit en zorg dat metalen zijkant. op blok ligt... start motor nu moet die regelmatig vonken.. doe dat 1 voor 1 met alle boegies.. let op ze kunnen rake klappen uitdelen als je ze beet pakt tijdens starten...

Zo aub een boekje...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor splinter » 01 aug 2005, 00:39

hetzelfde probleem bij onze renault
ik heb de bougie kabels vervangen en nu loopt die als een trein geen schokken ploffen enz. kijk eens of de kabels goed vastzitten je moet een klik horen als hij er goed opzit bij de verdeler ook nog eens aandrukken
Avatar gebruiker
splinter
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 17 jul 2005, 17:34
Woonplaats: kerkrade

Berichtdoor Peter van den Bosch » 03 aug 2005, 00:40

Vervang de condensator op de ontsteking eens voor een nieuwe, kost bijna niets. Na veel zoeken, schoonmaken, en vervangen, bleek dit bij mij het euvel te zijn.

Groetje: Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten