inmiddels zijn we een vakantie verder. ik wilde eigenlijk voor de vakantie een andere radiator erin zetten, maar ik was erg druk en had nog niet genoeg onderdelen om het allemaal even goed te fixen.
Ik was op zoek naar een radiator die paste in de J7, met een vuldop met overdruk erin, dus zonder expansievaatje, met de aansluitingen aan dezelfde kant (links boven en rechtsonder). Ik had via risky (bedankt) een diesel radiator gescoord, met de aansluitingen dus net andersom, en wel bedoeld om te gebruiken met een expansiepotje. Toch ging ik even verder zoeken naar een radiator waar ik in eerste instantie naar op zoek was. wat ik toen hoorde (neem aan dat het echt waar is) is dat de j9 koelingsproblemen had en dat er uiteindelijk een diesel radiator geinstalleerd was. Doordat de aansluitingen aan de verkeerde kant zaten ging er aan de onderkant een slang voorlangs onder het blok naar de andere kant. De bovenste slang is dan gewoon de diesel slang. Het expansiepotje zit dan bij de J9 boven het luchtfilter, dus niet zoals de J7 in het dashboardkastje, en met het expansiepotje boven het luchtfilter moet het luchtfilter ook iets kleiner zijn.
Inmiddels heb ik een slang weten te bemachtigen die voorlangs de motor loopt. Daarbij heb ik dus een diesel radiator die een stuk groter is als een benzine radiator. Dus ik denk dat ik die maar moet inbouwen. Ik kan dan een expansiepotje scoren van een J9 en een J9 luchtfilter en dan heb ik op een redelijk nette manier een dikkere radiator erin. Het plaatje met de bobine wat naast de oude radiator zit gaat dan weg, de bobine op een andere plek. Daar komt dan dus extra koeloppervlak
Een andere optie is geen expansiepotje, maar dan de overdruk vuldop op de schroefdop van de solderen en het kleine dopje doorboren. Dan kun je de radiator iets minder afvullen. maar scheelt wel een hoop gedoe en de huidige radiator was net te klein (alleen warm weer met een steile klim) dus denk met het extra koeloppervlak dat het wel voldoende zal zijn....
Nou ik denk zet mijn ervaringen tot nu toe even hier op het forum zet, misschien heeft iemand er nog wat aan. Misschien heeft iemand met een soortgelijk iets ervaring.....?
Daarbij heb ik nog een vraag:
wat is het schroefdraad voor het tuutjemet het slangetje naar het expansievaatje? M12 lijkt er in te gaan maar niet super van harte, ben bang dat ik het sloop aangezien het plastic is.weet iemand dit of kan iemand het nameten?
daarbij heb ik ook nog een vreemd iets.
Ik heb ook twijfels bij mijn waterpomp. Ik heb deze nieuw gemonteerd vorig jaar, maar als ik mijn kachel aanzet, werkt deze wel rond de 80 graden gemeten in de kop (dus als de thermostaat dicht zit) maar daarboven niet (als de thermostaat open staat). Koelvloeistof gaat dan blijkbaar makkelijker naar boven naar de radiateur. Ik weet niet of dit aan de capaciteit van de wateromp ligt, of dat het normaal is dat de kachel geen water meer krijgt als de thermostaat open gaat. (Groter gat naar boven?) In de kachel slangen zit ook de aftakking voor de LPG verdamper, dus misschien dat dit weer veel water vraagt.....
Ik vroeg me dus af of het normaal is dat de kachel geen warm water krijgt als de thermostaat open staat, maar dat men normaal dit niet echt merkt omdat dan de thermostaat af en toe even dicht slaat. Lijkt me niet normaal want de truc van de kachel aan als de motor wat warm word werkt dus precies niet.
Maar ik dacht misschien als de radiator wat groter is en het geheel wat beter koelt, dat het water minder hard door de slangen stroomt en er dus meer warm water richting de kachel kan.....?
De kachel deed het met ons oude blok altijd perfect. Maar hierbij zit er in het nieuwe blok een extra slang van het inlaat spruitstuk naar de kachelslangen toe, dus misschien dat dit ook meer water vraagt.....
Iemand ervaring?