Klep kapot?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Klep kapot?

Berichtdoor Freek » 09 jun 2004, 20:52

Recent heb ik een nieuwe (d.w.z. gebruikte) motor in mijn J7 gebouwd. Op zich loopt en rijdt hij, dus in zoverre is het allemaal gelukt. Toch word ik er niet echt blij van. Ook na montage van nieuwe bougies en controle/afstellen van overige ontstekingsonderdelen, blijft hij op 3 (of 3 ½ ) cylinder lopen. Stationair gaat het nog, maar vooral bij belasting onder lage toerentallen is duidelijk dat een cylinder niet echt meedoet. Het vermogen is ook niet optimaal. Bij het ronddraaien van de motor met de starter zonder hem te laten aanslaan, is te horen dat hij op een bepaald punt in de omwenteling gemakkelijker draait. Volgens mij hoor ik dan ook een sissend geluid. Dit was allemaal overigens al zo toen ik hem in Frankrijk voor het eerst startte. Eenmaal thuis heb ik de kleppen gesteld, die stonden allemaal veel te ruim. Maar dat heeft geen verbetering opgeleverd. Het afstellen lukte overigens wel.

Conclusie lijkt overduidelijk: een klep. Mijn vraag is nu: lijkt deze diagnose correct? Is dit een bekend kwaaltje, en is er een eenvoudige oplossing? Ik weet van Volvo’s dat er nog wel eens een klep blijft hangen en dat een flinke lading kruipolie helpt, maar in dit geval wacht ik liever even deskundig advies af…
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor jos overvliet » 13 jun 2004, 21:48

het is vrij zeker dat er een klep verbrand is, loodvrije benzine is waarschijnlijk de oorzaak, onze motoren kunnen daar meestal niet tegen tenzij ze zijn omgebouwd wil je zekerheid dan zal je de compressie moeten meten ,er mag een verschil zijn van max 10 procent tussen de hoogste en laagste uitkomst. sterkte met de reperatie JOS
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Freek » 13 jun 2004, 23:12

Jos, dank je. Inmiddels had ik inderdaad de compressie gemeten, de vierde cylinder geeft slechts 1 zielig bar-retje.

De komende dagen gaat de kop eraf, ik hoop een nieuwe te vinden. Dat lijkt me de makkelijkste reparatie. Mocht iemand hier iets over hebben?

Er moet nu met deze auto niet veel meer gebeuren, om mijn zomerhumeur in stand te houden. De motor is net met pijn en moeite ingebouwd, en afkomstig van een "deskundige". Ik hoefde me nergens zorgen over te maken... Bij de APK bleek al de remkrachtbegrenzer kapot, ongeveer het duurste onderdeel van de auto.

Goed, dank u lezers, dat ben ik ff kwijt :D
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Jeetje » 14 jul 2004, 09:34

Wat heb je voor die remkrachtbegrenzer betaald?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 14 jul 2004, 09:49

Ik heb het een beetje verdrongen:-) Maar bij Ko de Fouw koste hij iets meer dan 200 euro.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Jeetje » 14 jul 2004, 10:31

Mijn J7 moet ook een nieuwe (voor de apk). Mijn garage heeft al aangegeven dat ze er een voor me hebben 'gescoord'. Ik heb alleen nog geen idee wat ze ervoor zullen gaan rekenen!

Twee jaar geleden hebben ze een nieuwe startmotor gemonteerd onder onze vorige J7 (de sloper) en dat kostte ook € 200,00. Volgens mij geen gekke prijs...

Ik hoop dus dat ze de remkrachtverdeler ook voor een leuke prijs hebben kunnen scoren...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 18 jul 2004, 22:14

Dan hoop ik, dat ze niet de verdeler hebben gescoord! De begrenzer is namelijk behoorlijk moeilijk te krijgen, was zelfs voor Ko de Fouw (een beetje) een probleem.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Jeetje » 18 jul 2004, 23:59

Volgens mij was inderdaad de verdeler stuk en niet de begrenzer :oops: .

Zo zie je maar... Als jurist heb ik bar weinig technisch inzicht... Ik ben meer een 'learning-by-doing-kinda-guy'... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 19 jul 2004, 11:43

Geneer je niet... ook ik heb onder de auto gelegen, puzzeled over de vraag hoe ik een verdeler op de plaats van een begrenzer moest krijgen:-)
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten