306 XND op ppo

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 XND op ppo

Berichtdoor Brownie » 26 aug 2005, 11:06

Met de huidige brandstofprijzen wordt ppo steeds interessanter natuurlijk. Ik wil het ook wel eens proberen in mijn 306 xnd uit 1993.
Ik hoor echter allerlei verhalen en ben wel benieuwd waar ik nu bij mijn auto op moet letten:
- Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat een Lucas pomp niet en een Bosch pomp wel geschikt is voor ppo. Ik begrijp dat de pomp door de hoge viscociteit harder moet trekken aan ppo. Maar is de Bosch pomp dan van veel betere kwaliteit dat hij er niet aan stuk gaat en de Lucas wel?
- Verder heeft men het vaak over ombouwen: bredere brandstofslangen, voorverwarming van de brandstof. Omgebouwde auto's die mij bekend zijn, zijn vaak nieuwe. Ik heb ook wel eens gelezen dat je in oude mercedessen wel gewoon ppo kunt gooien zonder aanpassingen, of in elk geval een mengsel.
Hoe zit dat dan met mijn auto? Is die oud genoeg of niet? Het is een van eerste 306 in Nederland met een 1900cc motor die ook werd gebruikt voor bijvoorbeeld de Xantia in die periode. Ik heb geen turbo-diesel of HDI of iets dergelijks. Kan ik zonder aanpassingen dan gewoon op een mengsel of zelfs puur ppo gaan rijden?

Is er misschien iemand die ervaring heeft met de 306 xnd?
Als er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten, zou ik het graag horen.

Bram de Bruin
Laatst bijgewerkt door Brownie op 26 aug 2005, 13:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Marius » 26 aug 2005, 12:34

volgens mij zag ik je vraag ook al staan op het PPO forum.

Voorzoverik de materie heb begrepen (en ik heb bijna elke post op dat forum en vele andere sites gelezen)
Zit je bij een lucas pomp met het probleem dat de as in deze pomp minder sterk/dik is dan in een bosch pomp.
En inderdaad de hogere viscositeit van de PPO zorgt er voor dat de pomp iets harder moet werken, je kunt dus zelf wel de conclusie trekken wat er gebeurd met een minder sterke pomp.
DUs 1ste is achterhalenofdat je een lucas of Bosch pomp hebt.

Als je een Bosch pomp hebt, zul je als je puur PPo wilt gana rijden toch echt wel moeten gaan voorverwarmen.
Ook een bosch pomp kan niet op 100% PPo draaien, zonder dat die voorverwarmd is, ook je injectors krijgen het erg zwaar, en het vermogen van je motor zal erg terug vallen.

Met een bosch pomp, en zonder voorverwarming zou je kunnen mengen tot ongeveer 50%, let wel met dit weer, in de winter zul je dit niet halen, omdat je motor dan simpel weg niet aanslaat.

Dus een voorverwarmer is toch wel de minimale aanpassing wil je het helejaar door kunnen rijden op PPO.
Wil hje het echt compleet maken, maak je er een 2-tank systeem van, dit is al vrij simpel te doen, door een jerrycannetje van 10 liter voor de diesel in je kofferbak te monteren, en 1 drie-weg klep aanteschaffen.
Motor start je dan op diesel, en zodra het koelwater warm is, schakel je over op PPO.

Maar nogmaals ik had je vraag reeds op het PPO forum gezien, en eigenlijk worden al je vragen daar wel beantwoord, als je even rond leest.
Het is erg interesante materie als je in techniek geintereseerd bent, en eigenlijk wel een must om op de hoogte te zijn als je zelf je auto gaat aanpassen.
En eerlijk gezegd is alleen het geld een beetje slechte reden om over te gaan schakelen op PPO, het mileu zou toch minimaal je eerste beweeg reden moeten zijn, anders kun je net zo goed op zoek gaan naar een boer die je iligaal rode diesel kan leveren, dan spaar je nog veeeeeeel meer geld uit.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Brownie » 26 aug 2005, 13:00

Marius schreef:En eerlijk gezegd is alleen het geld een beetje slechte reden om over te gaan schakelen op PPO, het mileu zou toch minimaal je eerste beweeg reden moeten zijn, anders kun je net zo goed op zoek gaan naar een boer die je iligaal rode diesel kan leveren, dan spaar je nog veeeeeeel meer geld uit.


Mijn vader is zelf boer en de rode diesel prijzen rijzen ook de pan uit zegt hij. Ik weet niet precies wat hij betaalt, maar het is echt niet veel goedkoper dan Aldi slaolie.
De prijs van rode diesel ligt momenteel op Eur 0.65 per liter volgens
http://www.zibb.nl/landentuinbouw/nieuw ... /versie/2/

Dat er (netto) geen CO2 uitgestoten wordt, is natuurlijk ook fantastisch.
Tevens zouden boeren weer een goed rendabel gewas kunnen hebben aan koolzaad als ppo veel gebruikt wordt. De laatste jaren zijn er weinig gewassen die nog rendabel geteeld kunnen worden. Bij ons in de buurt hebben praktisch alle boeren verlies geleden afgelopen jaren.

Wat ik ook ergens op een forum heb gelezen is dat je wijdere brandstofleidingen nodig hebt. Is dat echt noodzakelijk, of is dat vooral om je brandstofpomp wat te ontzien?

Marius schreef:Maar nogmaals ik had je vraag reeds op het PPO forum gezien, en eigenlijk worden al je vragen daar wel beantwoord, als je even rond leest.


Ik heb daar inderdaad wel rondgekeken, maar ik kwam tegenstrijdige berichten tegen. Zoals een oude mersedes en een 205 die zonder aanpassingen rijdt op 100% ppo. Een 406 die allerlei aanpassingen had voordat hij op een mengsel kon rijden. Een een opmerking dat 'minder recente' diesels zonder aanpassingen op een mengsel kunnen rijden.
Omdat mijn auto geen oldtimer is, maar ook geen nieuwe vroeg ik me af of iemand ook ervaring en tips met motoren van deze generatie.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Marius » 26 aug 2005, 14:19

zoals ik al zei dit hangt af vand e brandstof pomp die op je aut zit, dat zul je dus moeten achterhalen.
Ook al heb je een bosch pomp zou ik toch minimaal de brandstof gaan voorverwarmen als je meer dan 50% wil gaan mengen.

Ik zelf ga morgen opzoek naar een warmte wisselaar voor in onze camper (een Fiat ducato 2.5 diesel, met bosch pomp), vervolgens ga ik een kleine 2de tank plaatsen voor de diesel, om op te starten, en een drieweg klep.
Verwachte investering, nog geen 100 Euro, en dan heb ik het zelfs ruim gerekend.
Maar dan heb ik wel een bedrijfs zeker systeem, en het minste kans op problemen.

Dus wat wil je, zonder aanpassingen rond rijden tot dat de pomp de geest geeft, of het op zeker spelen, en met minimale investering een systeem maken dat je geen problemen op zal leveren.

Over die brandstof leidingen, ik heb veel gelezen, maar wijdere leidingen benik nog nergens tegegekomen.
Wel dat het kan gebeuren dat de slangen beginnen te lekken, naar een x aantal kilomters, maar dan volstaat het vervangen van de rubbere leidingen, voor benzine bestendige versies om het euvel op te lossen.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten