probleem met koeling 205

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

probleem met koeling 205

Berichtdoor rolodi » 19 mei 2005, 22:03

ik heb een 205 1.4 carb
maa rnu heb ik een probleem met de koeling als ik stil sta dan wordt hij te heet. wat kan het wezen. en is er meschien een plaatje van hoe de koeling in me kaar zit en waar wat zit want kom er niet echt uit zo.
mvg ido
rolodi
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 mei 2005, 22:28
Woonplaats: leeuwarden

Berichtdoor Marius » 19 mei 2005, 22:33

Zit er wel genoeg vloeistof in..??
zo ja:
draait de koelventilator nog wel..??
zo ja:
werkt de thermostaat nog wel correct, oftewel gaat ie helemaal open..??
(kun je controleren door te voelen of de radiator wel goed "heet word" als de motor warm is)
zo ja:
Dan weet ik het niet meer zo 1 2 3, maar gok op de fan die niet meeer mee draait.
Zou ook nog een kapotte waterpomp zijn, als de radiator aan de boven kant wel heet word maar van onderen niet, is de kans groot dat de waterpomp het niet meer doet.

weet niet waar de zekeringen van die fan zitten, maar dat weet vast iemand hiero wel.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Malle Pietje » 20 mei 2005, 14:59

ik zou zeggen, pak het als volgt aan:
haal eerst de thermostaat eruit en stop die in een pannetje met water en het liefst een thermometer. De thermostaat moet open gaan bij circa 90graaden.
Doet ie dat goed, haal dan rechts op de radiator de thermosensor los, en controleer de contacten eens goed, als die vuil zijn moet je ze even goed schoonmaken. Controleer ook je fan nog even door de twee contactjes van die thermosensor eens kort te sluiten. Draait de fan dan?
Laat de motor een tijdje lopen en controleer met hje hand of de radiator warm wordt. Dit moet vrij egaal gebeuren(maar wel pas na een tijdje, als de thermostaat open is gegaan natuurlijk).
Als dat niet het geval is, dan heb je dikke kans dat de radiator verstopt zit, door kalk of andere rotzooi. Daar heb je wel goedjes voor, maar wat je ook kan doen is voor 35 euro van de sloop een mooie radiator halen en die erin hangen.
Hele grote kans dat het probleem is opgelost na de vorige stappen achtereenvolgens te hebben doorlopen, en natuurlijk nadat je goed ontlucht hebt!
Vergeet niet dat je spoelmiddel hebt waarmee je de leidingen en de radiator mee kunt spoelen. Daarmee moet je 1 keer spoelen en daarna 2 keer met warm water, totdat er niets meer uit je systeem komt (aan ranzigheid).
Je mag me ook pm-en als je precies wilt weten hoe en wat!
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor rolodi » 21 mei 2005, 19:17

bedank voor de antwoorden ben er achter wat het was.
zet een rubber in de ventilator, rubber was afkomstig van de voorgrill waar hij in moet haken. blijft voor mij nog altijd een raadse hoe hij daar is in gekomen. maar dat was het probleem dus dat de ventilator niet rond wou draaien omdta er een stuk rubber in zat dat hem tegen hielt.
mvg ido
rolodi
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 mei 2005, 22:28
Woonplaats: leeuwarden

Berichtdoor Jasper » 19 mei 2006, 22:08

Ik heb ook een probleem met m'n koeling. Ik rijd een 205 1.4.
M'n vrouw stond met schoonmoeder en pasgeboren dochtertje vanmiddag langs de kant van de snelweg bij Amsterdam met een brandend olielampje. ANWB is erbij geweest, de monteur meldde hen dat de koelveer kapot is. Heeft iemand een idee waar die zit? Ik vermoed dicht bij de radiator aan de bestuurderskant, maar kan er nergens op het net een plaatje van vinden.
Is zoiets makkelijk zelf te vervangen, ook voor iemand die weinig knutselt aan auto's? En als ik ermee naar de garage moet, kan ik dan het best naar de dichtstbijzijnde gan, of kan ik gewoon aar mijn eigen garage 45 minuten rijden verderop? De ANWB zei nl dat je met dit probleem niet stil kan staan bij stoplichten, dan loopt de motor warm en moet je de motor uit zetten.
Rij nu rond in m'n 3e 205
Jasper
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 mei 2006, 21:54
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jasper » 20 mei 2006, 16:40

Ik heb inmiddels een familielied gebeld die verstand heeft van auto's. Een koelveer was hem onbekend (ik kon dat ding via Google zelf ook al niet vinden) dus hij dacht dat het de koelventilator wel zou zijn.
Dus hij legde me uit hoe ik met behulp van een paperclip op de stekker van het thermocontact kon testen of de ventilator wel zou gaan draaien met het autocontact aan. Het ding ging niet draaien, dus dan moet ik de koelventilator zelf gaan vervangen.
Rij nu rond in m'n 3e 205
Jasper
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 mei 2006, 21:54
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Break-Rider » 31 aug 2006, 12:15

Mijn 405 diesel word ook te warm (tijdens het rijden). 100 graden bij 140 km p/u. Nog harder en de themperatuur loopt ook meer op. Thermostaat vervangen, thermo contact vervangen, niet helpt. Enige optie is volgens mij nog de radiator vervangen??
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Berichtdoor M. van der Meulen » 31 aug 2006, 15:32

Geen detailkennis van 405 hier, daarom in 't algemeen:

Een defecte waterpomp zou ook nog kunnen, of de ribbels van de radiateur dichtgeslagen met insecten etc. of een vorige eigenaar die iets aan het cirquit heeft veranderd en daarbij ergens een doodlopend stuk heeft laten ontstaan. Een drietal mogelijke oorzaken heb je zelf al uitgeschakeld, daarbij zul je steeds de vloeistof (deels) hebben vervangen zodat die niet uit roestbruine prut kan bestaan. Voldoende ontlucht na het vullen en bijvullen na een eerste opwarmbeurt? Nog iets: zit er ergens een in de verkeerde stand staande zomer-winterstand op? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Break-Rider » 01 sep 2006, 00:00

Ik weet van mijn auto dat er water in de radiator zat bij aanschaf en geen koelvloeistof. Ik vrees in mijn geval dus roest/verstopping.
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Berichtdoor patje74 » 01 sep 2006, 09:47

Om de pomp te testen kan je de radiatordop er aven af halen en een ander even het gas in laten trappen. Nu moet er duidelijke beweing in de koelvloeistof komen.
Gaat de ventilator draaien als je een tijdje stil staat?
Hoe is het blok verder? Geen bubbeltjes in de radiator? Is de vloeistof nog schoon? Geen sludge in de olie? Vermogensvermindering?
De koppakking van deze blokjes is niet hun sterkste punt namelijk.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Break-Rider » 03 sep 2006, 11:49

Ik heb op de de dag van de aankoop de auto meteen naar de gararge gebracht om alle filters, vloeistoffen en snaren te laten vernieuwen. Ventilators slaan gewoon aan, helaas heb ik deze alleen op de lage snelheid zien draaien. Tot aan 120 km/pu blijft de themperatuur gewoon netjes 90 graden. Op 140 km/pu staat de meter op 100 graden. Boven de 140 km/pu stijgt de themperatuur ook, dat doen we dus maar even niet.
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Berichtdoor Jerroen » 03 sep 2006, 12:02

Misschien tijd om het koelsysteem even te reinigen?
Je wilt niet weten wat voor troep daar uit kan komen. Een aangezien er een tijdje water in heeft gezeten...
Me'n 504 was ook verkalkt.. even gereinigd en alles is weer schoon van binnen.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Break-Rider » 04 sep 2006, 11:51

Is er een goedje om je systeem te reinigen dan en zo ja, hoe doe ik dat?? Koelvloeistof eruit, spul erin en even laten draaien of zo?? T zal toch moeten circuleren of gaat het door je koelvloeistof heen wat je daarna vervangt?
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard

Re:

Berichtdoor René van M. » 18 feb 2012, 18:37

Jerroen schreef:Misschien tijd om het koelsysteem even te reinigen?
Je wilt niet weten wat voor troep daar uit kan komen. Een aangezien er een tijdje water in heeft gezeten...
Me'n 504 was ook verkalkt.. even gereinigd en alles is weer schoon van binnen.


Hoi Jeroen,
Je schreef dat je radiator verkalkt was en dat je die heb gereinigd.
Hoe heb je die schoon gemaakt? Ik weet dat schoonmaakazijn kalk oplost, maar ik weet niet ofdat dat goed is voor de radiator.
PS: ik heb ook een 504GL (1976)
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: probleem met koeling 205

Berichtdoor joospeugeot » 18 feb 2012, 20:49

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 26 apr 2016, 00:51, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: probleem met koeling 205

Berichtdoor René van M. » 19 feb 2012, 19:32

joospeugeot schreef:azijn zou je kunnen proberen. wel radiateur uitbouwen, dus niet door je koelsysteem laten gaan. daarna goed uitspoelen.
er zijn middelen op de markt (automaterialenzaak) om je koelsysteem te reinigen. kun je dus gewoon in je koelsysteem doen (volgens gebruiksaanwijzing)

Bedankt voor de tip :!:
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten

cron