elektronische ontsteking (123)

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

elektronische ontsteking (123)

Berichtdoor Ed » 27 aug 2004, 07:37

Kode Fouw biedt op internet een computergestuurde elektronische ontsteking aan voor 295,- . Zou vooor het gevoel 30% meer vermogen leveren, zuiniger rijde, etc. Van 2cv rijders (daar levert dezelfde fabrikant ook voor) dat die inderdaad veel beter rijden. Omdat ik over ga op lpg is een beetje extra kracht geen ramp. Heeft iemand ervaring met deze ontsteking? :?: Of zou dat niet kunnen; een J7 met een computertje aan boord....
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

ontsteking

Berichtdoor jos overvliet » 27 aug 2004, 10:05

In de 404 werkt het perfect
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

electronische ontsteking voor de 404

Berichtdoor Leo J. Greiner » 07 sep 2004, 20:18

Hallo,
Ik heb in mijn 404 familiaal 1967 zo'n electronische ontsteking. Als je regelmatig rijdt is dat geen goedkope maar wel een goede aanschaf.
Ik reed meestal 1 op 10 en nu 1 op 11,5.
Groet
Leo Greiner
Leo J. Greiner
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jul 2004, 18:58
Woonplaats: Dalen

Berichtdoor L'Animal » 10 okt 2004, 22:51

Ook mijn 504 draait met een 123ignition. De originele ontsteking was van het type M48, wat hetzelfde type is van de 404 (heb ik mij laten vertellen.)
Hij loopt er goed op. Op LPG gaat ook goed maar een vermogenswinst heb ik niet echt kunnen vaststellen. Op LPG loopt de motor altijd nog minder dan op benzine.
In de handleiding staat wel dat je het beste ook de bobine en kabels kan vervangen. Dit geeft een beter resultaat. Heb ik nog niet gedaan omdat ik zoek naar een zogenaamde "blauwe" Bosch bobine met een hoger voltage. Daar krijg ik maar weinig antwoorden op bij de automaterialenhandel. Dan schijnt hij echt goed te gaan lopen.
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor micheldeman » 27 okt 2004, 17:40

Hoe werkt deze electronische ontsteking dan. Gebruikt hij een BDP sensor en regelt hij ook de vervroeging op de een of andere manier?
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Mark » 27 okt 2004, 17:49

micheldeman schreef:Hoe werkt deze electronische ontsteking dan. Gebruikt hij een BDP sensor en regelt hij ook de vervroeging op de een of andere manier?

Ik weet dat Le Lion (niet het blad, maar het forumlidlid Maarten) een langeduurtest uitvoert met 123ignition, in de 203 van zijn vader. Wie weet heeft hij ook wat meer achtergrondinfo.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor micheldeman » 09 nov 2004, 12:13

micheldeman schreef:Hoe werkt deze electronische ontsteking dan. Gebruikt hij een BDP sensor en regelt hij ook de vervroeging op de een of andere manier?


Ik heb Ko de Fouw gebeld, en volgens mij snapt hij er zelf ook weinig van. Op de vraag of deze ontsteking ook geschikt was voor een 304 omdat ik door mijn turbo ombouwproject geen gebruik meer kan maken van de vacuumvervroeging was het antwoord dat hij ook nog wel een centrifugaalvervroeging had. Naar mijn weten zit deze altijd al op een 304 en is de vacuumvervroeging iets dat daar nog bovenop komt in het geval dat je je gasklep weer dichtgooit. Dus daar ben ik niet mee geholpen helaas. :cry:

En op de afspraak dat hij nog zou reageren op een mailtje heb ik ook niets meer gehoord. slechte zaak :evil:
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Berichtdoor Alaska » 28 mei 2005, 03:18

L'Animal schreef:Ook mijn 504 draait met een 123ignition. De originele ontsteking was van het type M48, wat hetzelfde type is van de 404 (heb ik mij laten vertellen.)
Hij loopt er goed op. Op LPG gaat ook goed maar een vermogenswinst heb ik niet echt kunnen vaststellen. Op LPG loopt de motor altijd nog minder dan op benzine.
In de handleiding staat wel dat je het beste ook de bobine en kabels kan vervangen. Dit geeft een beter resultaat. Heb ik nog niet gedaan omdat ik zoek naar een zogenaamde "blauwe" Bosch bobine met een hoger voltage. Daar krijg ik maar weinig antwoorden op bij de automaterialenhandel. Dan schijnt hij echt goed te gaan lopen.
Blauwe Bosch wordt geleverd door www.lasaulec.nl of online door www.Sparcon.nl Brezan heeft deze niet.
Alaska
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 mei 2005, 01:17
Woonplaats: Valthermond

Berichtdoor L'Animal » 21 jun 2005, 22:29

Alaska, ik lees net pas je bericht over de Blauwe ontsteking. Bedankt voor je link ik ga er toch even achteraan.
Marco
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor JT » 10 sep 2005, 19:18

Vandaag 123-ignition ingebouwd.....

Advies: DOEN :!: :!: :!:

Werkt als een speer!
rustiger motor,
veel meer trekkracht bij lage toeren.
Morgen tanken en verbruik eens checken.....
De 300 euro MEER dan waard!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 11 sep 2005, 01:17

Denk er ook al enige tijd over om het in mijn auto('s) te zetten.
Wacht eigenlijk nog op de resultaten van de langeduurtest in de 203 van de vader van Le Lion.

Van horen zeggen is er echter nog een ander systeem wat de helft goedkoper zou zijn dan 123.
Weet alleen niet meer hoe het heet. Iemand een idee en zo ja, wat zijn de resultaten daarvan? :?:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Elektronische onsteking

Berichtdoor Pininfarina504 » 11 sep 2005, 19:44

Sparcon verkoopt zelf ook elektronische onstekingen en een ook nog een stukje goedkoper.
http://www.sparcon.nl/
Ander leuk snufjes adres:
http://www.bccp.nl/shop2/enter.html
Koop hier zelf regelmatig revisiesets voor carburateur.

Elektronisch onsteking is onderhoudsvrij en dat is prettig.
Met een conventionele onsteking die goed afgesteld staat behoort de auto ook goed lopen, zwakste schakel is het kunststof opzetrandje van de contactpunten wat over het nokkenasjes loopt.
Voor de 604 V6 SL met de dubbele bobine en dubbele contactpunten zijn er ook alternatieven.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor veen » 11 sep 2005, 20:03

Of kijk eens op www.123ignition.nl alles in een ontsteking en geen losse kastjes die je er bij in moet bouwen
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor JT » 11 sep 2005, 22:15

veen schreef:Of kijk eens op www.123ignition.nl alles in een ontsteking en geen losse kastjes die je er bij in moet bouwen
Zelfs ik kon 'm inbouwen.... :D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

504 ervaring

Berichtdoor Executive » 25 okt 2005, 02:54

Hallo.
Heb 123 ignition op 2 van mijn 504s zitten: een 2 liter carburatie en een 2 liter injectie. Ik heb zit gedaan voornamelijk om van dat geklooi met contactpunten af te zijn. Het resultaat is naar behoren, maar de wagens zijn er beslist niet zuiniger van gaan rijden en trekken ook niet merkbaar beter (zeker geen 30% !!!). Het enige wat echt merkbaar is, is dat de motoren stationair iets regelmatiger lopen, maar ik vraag me af of ik dat zelfde niet ook bereikt zou hebben indien ik een compleet nieuwe conventionele ontsteking gemonteerd zou hebben. Onregelmatiger lopen komt namelijk vanzelf met de tijd door het slijten van de aandrijfnokken en as van de ontstekingsunit, waardoor je kleine schommelingen in ontstekingstijdstip gaat krijgen.
Mijn advies: Alleen doen als je weeet dat je ontsteking versleten is en sowieso aan vervanging toe is, of als je toch genoeg geld hebt en het onderhoud aan de puntjes zat bent.
Groet,
-- Joost
Avatar gebruiker
Executive
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 okt 2005, 02:35
Woonplaats: Driebergen

123

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 okt 2005, 19:02

Ben het helemaal eens met bovenstaande reactie, is een hulpmiddel geen wondermiddel.
Contactpunten daar hoef je inderdaad niet meer naar te kijken.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

reactie op 123 ignition

Berichtdoor Jan Bert » 12 nov 2005, 20:37

Ik rijd inmiddels al 2,5 jaar met 123 op m'n 504 break en ik ben tevreden over het gebruik. Wanneer jullie detail info willen weten, bel dan met de firma Albertronic en vraag naar dhr. Tettero. Hij heeft het bedacht samen met zijn companion. Tel: 0182-630824
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

electronische ontsteking

Berichtdoor leo greiner » 27 nov 2005, 01:06

Ik heb in mijn 404 familiaal een 123-ignition. Perfect, wat een mooi resultaat, goede trekkracht, mooi stationair lopen, iets zuiniger, kortom; het kost een paar centen maar je hebt ook wel wat.
leo greiner
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:07

Re: electronische ontsteking voor de 404

Berichtdoor pp » 27 nov 2005, 01:13

Leo J. Greiner schreef:Hallo,
Ik heb in mijn 404 familiaal 1967 zo'n electronische ontsteking. Als je regelmatig rijdt is dat geen goedkope maar wel een goede aanschaf.
Ik reed meestal 1 op 10 en nu 1 op 11,5.
Groet
Leo Greiner

kom op gas niet verder dan 1:6 à 7 :( :evil:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Re: electronische ontsteking voor de 404

Berichtdoor Brownie » 28 nov 2005, 14:47

pp schreef:
Leo J. Greiner schreef:Hallo,
Ik heb in mijn 404 familiaal 1967 zo'n electronische ontsteking. Als je regelmatig rijdt is dat geen goedkope maar wel een goede aanschaf.
Ik reed meestal 1 op 10 en nu 1 op 11,5.
Groet
Leo Greiner

kom op gas niet verder dan 1:6 à 7 :( :evil:

Op gas is het verbuik altijd hoger volgens mij, maar dit is misschien wel een erg groot verschil.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor PeuTriton » 28 nov 2005, 18:12

zijn er ook mensen die 123ign. of ander merk geprobeerd hebben met LPG-motoren? Zijn er theoretische voordelen als je twee brandstofsystemen in je wagen hebt?
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor pp » 28 nov 2005, 20:13

J.Spaantjens schreef:..... Zijn er theoretische voordelen als je twee brandstofsystemen in je wagen hebt?

nou, max. km's zonder te tanken, altijd reserve, gas is nog steeds kleine 80 cent goedkoper de liter :D :D :D ....
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor PeuTriton » 28 nov 2005, 21:37

jaja, daar ben ik inmiddels goed mee bekend... ik bedoelde eigenlijk of een electronische ontsteking ook beter is in het geval je op zowel benzine als LPG rijdt. :P
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Riko » 28 nov 2005, 21:49

Feit blijft dat de ontsteking alleen de vonkjes regelt. Dat die dat zowel bij lpg of benzine doet is mooi meegenomen.
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor pp » 28 nov 2005, 21:50

rijd je met gas/LPG dan wel eens op benzine??
ik max 10km ofzo :mrgreen:
aangezien motor/carb op gas is afgesteld, loopt ze op benzine niet economisch, veel te vette verbranding, te rijk mengsel enz, dus waarom zou je??
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Volgende

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten