Banden J7

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Banden J7

Berichtdoor boldor » 18 jul 2004, 17:30

Nogal wat mensen zijn op zoek naar banden origineel, danwel alternatief, voor hun J7.

Ik rijdt alweer een jaar op twee voorbanden van Marshal type 8PLY, maat 205/75R16. Gekocht bij Neef in Nederhorst de Berg voor 77 euri stuk ex btw maar volgens mij overal te krijgen. Mooie stoere truckband met lekker grof en dik profiel.

Ik stuitte in mijn zoektocht ook op Classic Tyres in Aalsmeer die me de originele bandenmaat (19r400 ofzo) van Firestone aanbood voor 95 euri incl btw; die waren toen sinds kort weer leverbaar zei een mevrouw aan de telefoon. Ze hebben ook een internetsite maar ziin op vakantie tot 2 augustus

Succes allemaal met de bandenkeuze.

Heeft er trouwens iemand ervaring met stikstofvulling in de banden? Ik hoor dat men dat tegenwoordig vaak bij vrachtwagens en caravans toepast vanwege de verminderde rolweerstand. Dat scheelt dus in de brandstofkosten en bovendien slijten de banden dan minder hard.

Groetjes,

Boldor
boldor
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 jul 2004, 23:05

Re: Banden J7

Berichtdoor Maarten Deen » 18 jul 2004, 18:52

boldor schreef:Heeft er trouwens iemand ervaring met stikstofvulling in de banden? Ik hoor dat men dat tegenwoordig vaak bij vrachtwagens en caravans toepast vanwege de verminderde rolweerstand. Dat scheelt dus in de brandstofkosten en bovendien slijten de banden dan minder hard.

Is dat nu het verkoopspraatje: verminderde rolweerstand?
Ze mogen mij uitleggen waarom een band met 2 bar lucht meer rolweerstand heeft dan een band met 2 bar stikstof.

Voorheen was het verkoopspraatje dat stikstof minder snel door het rubber heen diffundeerd dan 'lucht'. Nu mag dat waar zijn (alhoewel ik er nooit tests van heb gelezen), maar lucht bestaat voor 80% uit stikstof, dus als het echt zo'n groot probleem zou zijn dan hou je door het bijvullen uiteindelijk steeds meer stikstof over.

Een ander verkoopspraatje is dat het minder water bevat waardoor de velg minder snel zou gaan roesten. Ook hier heb ik nog nooit een wetenschappelijk onderzoek van gezien, maar als het al waar is, waarom dan niet met gewone ontvochtigde lucht vullen?

Wat mij betreft: bakerpraatjes. Je wint meer door een paar tiende bar meer lucht in je band te doen waardoor je minder rolweerstand hebt.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Jeetje » 18 jul 2004, 20:00

Boldor,

Let op met die 16" banden! Die passen wel, maar zijn net effe iets groter dan een 19X400 band. Dat heeft tot gevolg dat je bij een noodstop de situatie kunt krijgen dat je velgen stil blijven staan, maar je banden om de velg doordraait.

Hierdoor kun je een klapband krijgen, of erger nog, de band loopt volledig van de velg!

Mensen bij de PKV kunnen je hier alles over vertellen!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

PAS OP MET 16" banden op 400 wielen

Berichtdoor Pininfarina » 16 dec 2004, 23:23

LET OP 16" is niet hetzelfde als 400mm en montage van 16" banden op 400 velgen is levensgevaarlijk!!

16" = 406,6 mm en geen 400 mm
"Poor is the pupil who does not surpass his master" -Leonardo da Vinci-
Avatar gebruiker
Pininfarina
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 19 jun 2004, 22:08
Woonplaats: Ergens in Nederland

Berichtdoor Mark » 17 dec 2004, 23:24

zie ook nog ff deze oudere bandentopic:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=108
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten