Achterremmen J7 remkrachtverschil

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Achterremmen J7 remkrachtverschil

Berichtdoor boldor » 18 jul 2004, 17:09

Onze J7 is uit 1973; vier jaar jonger dan ik.

Remkracht verschil achter gemeten bij de APK keuring.

Vorig jaar bijna alles aan de remmen al vernieuwd; cupjes hoofderemcilinder wielremcilinders compleet, diverse flex remslangen en nu dit weer!

Sinds de reparatie vorig jaar toch steeds wat drukverlies. Om goed te remmen moet je eigenlijk eerst een keer pompen. Ik denk aan lucht of remdrukverdeler achter? Heeft r iemand suggesties?

Groetjes,

Markus
boldor
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 jul 2004, 23:05

Berichtdoor Jeetje » 18 jul 2004, 20:02

In principe zou het de remkrachtverdeler kunnen zijn, al lijkt het daar niet op.

Heb je rondom trommels of schijven aan de voorzijde?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Freek » 18 jul 2004, 22:10

Twee keer pompen om goed te remmen klinkt als lucht!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor boldor » 18 jul 2004, 22:10

rondom trommels.
boldor
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 jul 2004, 23:05

Berichtdoor Jeetje » 19 jul 2004, 00:03

Ik heb een J7 staan met rondom trommels. Die remde tot voor 2 jaar terug (toen we 'm bij de boer de schuur hebben ingeschoven) fantastisch. Geen verschillen. 2 jaar geleden zijn er nieuwe remcilinders ingekomen (facturen zijn aanwezig). Ook de remkrachtverdeler werkt(e) perfect.

Als je interesse hebt, mag je het hele remgebeuren eronderuit komen bouwen.

Over de prijs worden we het wel eens. Als je het niet komt halen, gaatie in november sowieso de sloop op!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor boldor » 19 jul 2004, 02:17

Ongetwjfeld heb je de beste bedoelingen maar ik vertelde al dat ik vorig jaar vrijwel alles aan de remmen al heb vernieuwd. Ik heb alleen achter naar het schijnt nu een groot remkrachtverschil.

Ik zou denk ik voorlopig meer prijs stellen op suggesties in de richting van ontluchtingsmethodes of een testmethode voor die remkrachtverdeler in plaats van het aanbod om gelijk maar alle onderdelen opnieuw te wisselen met delen die op zijn minst een jaar ouder zijn?
boldor
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 jul 2004, 23:05

Berichtdoor Jeetje » 19 jul 2004, 07:31

Bij trommelremmen treedt wel vaker een verschil op tussen links en rechts en het afstellen ervan zodat beide zijden gelijk remmen, is geregeld een behoorlijke klus. Ik heb een Porsche 356 gehad met trommels rondom en dat heeft zelfs een garage behoorlijke hoofdbrekens gekost om die goed af te stellen....

Wat nog wel eens wil helpen is om 'm zo goed mogelijk af te stellen en vervolgens een paar keer met 30-40 km/uur krachtig te remmen (een noodstop maken). Dan opnieuw meten (soms is het dan al beter) en vervolgens opnieuw afstellen.

Over het ontluchten van een dergelijk remsysteem kan ik je helaas niets vertellen. Ik breng mijn J7 altijd naar een plaatselijk garagebedrijf die het onderhoud doen: niet duur en erg goed. Ik heb dus geen hoofdbrekens met betrekking tot het herstellen, c.q. afstellen van het remsysteem...

Neem eens contact op met Jos Overvliet van dit forum. Die heeft heel veel verstand van J7's. Wellicht heeft die nog tips.

Ok bij de PKV zitten mensen met heel veel verstand van de J7. Die hebben ook vaak heel erg nuttige tips en weten vaak aan de hand van de symptomen wat er aan de hand is...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jos overvliet » 21 jul 2004, 23:02

bij het ontluchten van een j7 werk je vanaf het verste wiel (links achter) naar voren . dus eerst la dan ra daarna rv vervolgens lv,deze volgorde dient 3 tot 4 maal herhaald te worden, vergeet hierbij niet de remkracht begrenzer uit te schakellen door een dikke schroevendraaier tussen de zuiger en het plaatje waar de trekveer aan zit te steken. doe dit voordat je gaat onluchten , anders blokeert de begrenser de vloeistofstroom al. hier na de remmen op nieuw afstellen daarna moet het goed zijn. zijn de problemen echter nog niet opgelost ,dan is er met de rev. van de hoofdrem cilinder een foutje gemaakt ,of is deze inwendig beschadigd .zo nu heb je weer wat te doen,( j7 je blijft er mee bezig)
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 22 jul 2004, 08:57

Kijk... Dat bedoel ik! Aan dit soort tips heb je tenminste wat!

Hartstikke goed, Jos... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jos overvliet » 22 jul 2004, 21:48

DANK DANK.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten