Uitlijnen na vervangen stuurkogel

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Uitlijnen na vervangen stuurkogel

Berichtdoor roelofsz » 03 okt 2005, 17:40

Kan je dit zelf doen? Het enige wat is vervangen is de stuurkogel. Volgens mij is het enige wat dan opnieuw moet worden afgesteld de stuurinrichting en verder niets. Kan je dit gemakkelijk zelf of moet je de auto echt helemaal laten uitlijnen?

Verder nog een vraagje, waarom werkt de zoek functie op dit forum niet? Ik zie wel een "search" maar geen linkje.

Groeten, Martijn
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor L'Animal » 03 okt 2005, 20:29

Zoeken? Boven aan de pagina, onder Peugeot Forum "Le lion d Or", staat FAQ, en Zoeken. etc..

Die werkt als een jekko! :mrgreen:
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Re: Uitlijnen na vervangen stuurkogel

Berichtdoor Marius » 03 okt 2005, 21:26

roelofsz schreef:Kan je dit zelf doen? Het enige wat is vervangen is de stuurkogel. Volgens mij is het enige wat dan opnieuw moet worden afgesteld de stuurinrichting en verder niets. Kan je dit gemakkelijk zelf of moet je de auto echt helemaal laten uitlijnen?


Groeten, Martijn


als je voordat je de oude kogel demonteerd de maat op meet moet dit toch aardig lukken.
dus op de stuurstang zelf, een kras zetten, of een t-wrap om heen trekken, dan van afdaar tot aan de stuurkogel op meten (de pen hier van, of het einde van de draad of net wat).
Als je de nieuwe kogel dan op de zelfde afstand monteerd zal het toch niet veel meer verschillen.. als het al niet precies goed is.

Ook kun je net als vroeger met een stuk touw een aardig eind komen.
Dit aan de achter zijde van je voorwielen langs je banden houden.
Dus tussen het spatbord en de band door.
Dan op de de beide buitenkanten een knoopje leggen, en een streepje op de band met een stukje krijt.
Auto net zover achteruit duwen dat het streepje precies 180 naar voren is verplaats, en dan moeten de 2 knoopjes weer op de zelfde plek de band raken..
Beetje ouderwets, maar werkt redelijk goed.

maar ik zou de afstand op de kogel zelf opmeten..
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor roelofsz » 05 okt 2005, 11:17

hmmmm, nu is die stuurkogel dus al vervangen...........

Het zal dus met een touwtje moeten. Kna ik het ook niet met een laser doen die ik op de band zet(zo'n ding dat in m'n waterpas zit). Lijkt me weer net iets beter dan een touwtje. Ik ga wel eventjes kijken hoe het gaat van het weekend. Een ding is zeker, er moet iets gebeuren.....

Het stuur staat niet helemaal recht als de auto rechtdoor gaat. Heb het idee dat de bandjes op deze manier wel erg snel gaan...............
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor Marius » 05 okt 2005, 16:32

eeehmm met een laser..(waterpas geval)

denk dat dat wat moeilijk word, je moet namelijk het verschil meten in de maat tussen de voorkant en de achterkant van het voorwiel.
Als jij een waterpaslaser op de band zet dan kun je dit niet meten.

Maar het hoeft toch niet erg veel te kosten om dit te laten doen bij een "bandenboer" denk ik toch..??

Wil je het toch zelf doen, zou je ffkes bij een garage langs kunnen rijden, mischien hebben die nog wel een ouderwetse "meetstang" liggen. (of hoe zo een ding officeel ook heet).
Zelfde principe als een schuifmaat maar dan veul groter, waarmee je de afstand tussen de voor en achter kant van het voorwiel kunt meten.
Die moet immers gelijk zijn.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten