5 bak in 504 GL 1977?

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

5 bak in 504 GL 1977?

Berichtdoor frans van der kemp » 12 mei 2004, 01:49

Ik overweeg een 5 bak (BA7/5), van de eerste versies? 505, in de 504 GL te bouwen. Problemen zijn er natuurlijk.
Hydraulische koppeling versus kabel, Km teller en wie weet nog meer obstakels.
Vragen: heeft iemand er ervaring mee?
Zijn er 5 bak series geweest met hydraulische koppelingen als bij de 504?
Welke mogelijkheden zijn er om het hydraulische koppelingshuis te behouden?
Verschillen de koppelingshuizen v.w.b. bevestigingspunten?
Kan er een aanpassing worden gemaakt m.b.t. de km teller snelheidsmeter?
Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.
Ik heb een 504 GL restauratie doorgevoerd en bezit een 505 GL waarvoor gelukkig geen restauratie nodig is.
frans van der kemp
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 mei 2004, 01:24
Woonplaats: arnhem

Berichtdoor Ivo van Duijn » 12 mei 2004, 19:20

Ben ook met iets dergelijks bezig . Er zijn verschillende mogelijkheden volgens mijn verschillende bronnen .
Het mooist is om je oude koppelingshuis te gebruiken omdat daar de hulpkoppelings cylinder zo oppast . Maar die past niet zomaar want bij de 5 bak wordt het olie lekken langs de 'pries'as tegen gegaan door een olie keerring constructie en bij de 4 -bak niet . Dit kan opgelost worden door de pries-as van de 4 -bak over te zetten in de 5 -bak (HEEFT IEMAND MIJ VERTELD) of door de olie keerkring plus houder om te zetten in het in het 4 -bak koppelingshuis . Maar dit past natuurlijk niet zomaar, hier moet het een en ander voor uitgedraaid worden en dat is dus vrij prijzig .
Dan de wat minder mooie oplossing : Zoek een buis met een binnen diameter van 28.5 mm en en knutsel hier een houder voor je hulpkoppelingscylinder van die je dan uiteindelijk op je 5 bak schroeft . Deze methode werkt in ieder geval.
Mocht je uiteindelijk besluiten dit allemaal niet te doen, dan ben ik best bereid de bak van je over te nemen. Of als je nog andere te koop weet, hoor ik het graag.
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

5 bak in 504 GL 1977

Berichtdoor Nikilauda504 » 15 jul 2004, 07:41

Frans,

ik heb een 504 pick-up met originele 5 bak en hydraulische koppeling. Alle onderdelen moeten dus standaard te vinden zijn. Als je onderdelenboeken/microfiches o.i.d. hebt zou je dus misschien eens bij de pick-up kunnen kijken. Suc6,

Frank
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Ivo van Duijn » 19 jul 2004, 21:01

Is het al gelukt ? Mijn project zit er in , BA7/5 in een 404 Pick up . Dit was een gedoe . Ik heb uiteindelijk er zelf een hydraulische koppeling van gemaakt , en ik moest er een stuurschakeling van maken . Ben wel erg enthousiast en nu ook op zoek naar een 5 bak voor mijn break .
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Luc van Dijck » 06 okt 2005, 19:52

Voor mijn 404 met 1800 cc 504 motor heb ik een 5bak uit een 505 gekocht.
Vraag me af of er al iemand ervaring heeft met het uitdraaien van het gat van de priseas in het koppelingshuis, zodat de dikke bus met keerring van de 505 er in past. Heeft die genoeg"vlees"?
Kan anders de priseas worden omgebouwd?
Past die gewoon?
Ik ben heel nieuwsgierig of er mensen zijn die ervaring hebben.
Verder weet ik niet goed welk aandrijfwieltje voor de kmteller in de bak moet. Iemand anders wel?
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten