trommels demonteren

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

trommels demonteren

Berichtdoor dirkdeman » 21 sep 2005, 21:14

Hallo,
Ik heb er even naar gezocht, maar volgens mij heeft niemand het zelfde probleem gehad.

Ik wil graag mijn remvoeringen achter vervangen, maar de trommels zitten vast met twee hele grote schroeven. Niet zoals tegenwoordig gebruikelijk is, met een boutje, maar met een hele grote platkopschroef.
Deze zit natuurlijk muurvast.
Voordat ik hem mol wil ik graag weten of iemand a. een tip heeft, of b. weet dat deze schroef zonder probleem is uit te boren.

Het gaat om een J9 overigens, maar volgens mij is er in al die jaren niet veel meer gebeurd dan een mislukte restyling van de buitenkant..

een tweede klein bijvraagje is of iemand weet hoeveel liter remvloeistof er ongeveer in het systeem zit, ivm doorspoelen..

Groet,
Rene
Avatar gebruiker
dirkdeman
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 jun 2004, 15:45
Woonplaats: Delft

Berichtdoor knutsul » 21 sep 2005, 21:25

die schroeven kun je het beste laten "schrikken" door er met een platte drijver en een hamer in een keer goed tegen te slaan, daarna met een goed passende schroevendraaier proberen los te draaien.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Bert » 22 sep 2005, 11:41

of met een "slagschroevendraaier " geeft ook veel kans op suc6
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Ed » 22 sep 2005, 20:09

en als je de boel daarna weer in elkaar zet even goed insmeren met koperpasta. Dan krijg je het de volgende keer ook weer los. Gwoon bij de automaterialenhandel te koop...
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor dirkdeman » 23 sep 2005, 14:52

dat kopervet heb ik, voor wielmoeren remmen etc..
maar das voor als het al los is..
een slagschroevendraaier is wel een goeie.. ga ik proberen aan te komen..
Avatar gebruiker
dirkdeman
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 jun 2004, 15:45
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Freek » 04 okt 2005, 00:15

off topic: dat kopervet nou net liever niet bij de wielmoeren! Die mogen bij de meeste automerken niet gesmeerd gemonteerd worden....
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor dirkdeman » 07 okt 2005, 09:53

nou bij deze liever wel, heb er de eerste keer een nogal grote sleutel op kapot gedraaid. alleen met een 2 meter lang stuk speciaal gereedschap heb ik toen die moer los kunnen krijgen..
Avatar gebruiker
dirkdeman
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 jun 2004, 15:45
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Marius » 07 okt 2005, 16:33

dirkman, wat er gebeurd met kopervet of welk vet dan ook op wielmoeren, is dat je ze dan nog strakker aan kunt draaien door de vermindere weerstand van de schroefdraad.
Zeker dus niet een aanrader, omdat ze dan nog strakker komen te zitten, wat bij lichtmetalen velgen funest kan zijn, maar ook bij stalen varianten.

Zelfde geld voor cilinderkopbouten, tenzij anders vermeld deze nooit insmeren met een of ander vet. Want de frictie is gewoon weg een stuk lager met vet, dus zal het moment waarmee ze aangedraait moeten worden een stukje later bereikt worden.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor dirkdeman » 09 okt 2005, 10:51

ik denk dat vet op wielmoeren voor iedereen een beetje eigen keus is. die moeren moet je inderdaad nooit te hard aandraaien, maar daar ben je zelf bij. Het gaat om een heel klein likje, en ik vind dat wel handig.

voor cylinderbouten is idd een heel ander verhaal, als het even mee zit worden die maar een keer in hun leven aangedraaid..

ps. ondertussen ben ik nog steeds te lui geweest om die trommels er af te halen..

groet,
rene
Avatar gebruiker
dirkdeman
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 jun 2004, 15:45
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Marius » 09 okt 2005, 10:55

inderdaad het mag een ieder zijn keuze zijn om er vet op te doen.
Buiten dat is het ons wel duidelijk verteld op school dat dit niet de bedoeling is..:) (mts autotechniek)

Maar ja wij hadden daar ok niet met "klassiekers" van doen .. :mrgreen:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Gerard2 » 09 okt 2005, 11:23

Het is misschien off topic, maar de wielmoeren van mijn beide voorwielen moet ik met een wielmoersleutel volledig losdraaien, waarbij ik redelijk veel kracht moet gebruiken. De kracht is wel minder dan het max aandraaimoment van 80 Nm. Terwijl ik de wielmoeren van de beide achterwielen, na een eerste slag met de wielmoersleutel, met de hand kan losdraaien.
Als ik geen vet mag gebruiken, welke oplossing is dan beschikbaar om het loshalen van het wiel makkelijker te maken?
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Marius » 09 okt 2005, 12:21

Nietmogen is een groot woord Gerard.. :mrgreen:
Je mag er gerust wat vet op smeren, als je dat ook maar in je achterhoofd houd met het aandraaien.. En dus niet volle sjas die bouten aanrammeld met een luchtsleutel..
Dan kon je nog wel eens bedrogen uit komen, als je ze met de hand langs de kant van de weg weer terug los wilt draaien.. :shock:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Gerard2 » 14 okt 2005, 06:25

Ondertussen is het probleem al opgelost. Afgelopen maandag zijn er nieuwe koppelingsplaten geplaatst bij de vakgarage, en de monteur viel het ook op dat de wielbouten niet eenvoudig los te draaien waren (ik heb geen J7 of 9). Als ik het goed begrepen heb heeft hij de schroefdraad 'schoongemaakt' met de passende schroefdraadtap.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten