reparatie elektrisch schuifdak 305

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: 305 GTX

Berichtdoor AMPlas » 07 jun 2005, 22:08

Alain schreef:Ik moet er nog wel wat aan doen; de kabel voor het electrisch schuifdak is afgebroken vlak bij motortje in kofferbak( heeft iemand hier ervaring mee?)


:shock: wel heel toevallig. deed vorige week mn dakraam dicht en TAK einde elecktrisch dakraam. Weet nog steeds niet precies wat er mis is. Wel dat er water stond in het "vak" (zeg maar onder achterlicht, en achter achterwiel) waar het motortje van de kabel inhangt. De kabel schoof bij openen dak in het water en is daardoor gaan roesten. Maar dat lijkt niet de oorzaak van het defect te zijn. :? wordt nog wel even zoeken. Eigelijk heb ik geen zin de hele hemelbekleding eruit te gaan slopen...

dus ja, kapotte dakramen he ik ook ervaring mee. ook bij mn 104...
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor AMPlas » 10 jun 2005, 00:29

Over die kabel voor het elecktrische dak; die is nog te bestellen hoor!! kost dus alleen wel 195 euro... :roll: en dan is ie nog niet gemonteerd...
dus beste GTX rijders; houd uw elektrische dakraam heel!!

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Elektrisch schuifdak 305

Berichtdoor folkert » 07 okt 2005, 19:20

De reparatie van een niet - werkend schuifdak is eenvoudig, maar kost een paar uurtjes : Check eerst de aansluiting van de bowdenkabel en de buitenmantel van de kabel zelf bij het motortje links in de kofferbak (achter paneeltje). Als de buitenmantel kapot is, gaat het dak wel open, maar niet meer dicht..... Een noodgreep om de boel wel dicht te doen bestaat uit het verwijderen van het hemelpaneel uit het schuifdak (zit met drukkers op het frame vast) en het losdraaien van het driehoekje waar de bedieningskabel op vast zit (2 x boutje) Het dak is dan met de hand te sluiten en te vergrendelen. De bedieningskabel is op de sloop nog wel te koop, de montage is, na het verwijderen van de achterruit en het binnenpaneel van de linkerachterruitstijl vrij simpel te doen. Sloop dus nooit de hele hemel los; het volstaat de hemel los te peuteren uit het achetrraamframe. Succes !
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Idranor » 07 okt 2005, 22:02

Nou dat is in ieder geval een goede tip voor vrijwel alle 305 GTX rijders! Ooit zal ik ook mijn dakraam willen repareren maar met de winter voor de deur vind ik t wel even best zo! :wink:
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor AMPlas » 12 okt 2005, 14:37

Als de buitenmantel kapot is, gaat het dak wel open, maar niet meer dicht


Dat had ik dus. en als je de kabel vanuit de kofferbak met de hand terugduwde ging het dakraam wel weer dicht.
en wat houd dat in de buitenmantel? is dat die spiraal die om de kabel heen gedraaid zit? en kun je die dan na het losmaken van de door jou beschreven twee boutjes zo eruittrekken? en dan weer een nieuwe door die witte slang duwen en aansluiten en klaar? of ga ik nu te snel?

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor corjan » 12 okt 2005, 18:21

Ik heb het ook gehad een tijdje terug bij mijn 505, ik weet niet of die systemen vergelijkbaar zijn maar enfin: Bij mij was het de aansluiting van de geleidebuis naar de geleidegoot (boven de dakbekleding vlakbij het achterraam) die kapot was geknapt. Dat er iets knapte hoorde ik verrekte goed toen ik het dakraam voor het laatst dicht deed. Mijn dakraam ging toen wel nog open, maar bij het sluiten krulde de kabel zich op omdat ie niet goed terug de goot in ging. De overgang van buis naar goot heb ik daarna gefixeerd en sindsdien loopt ie weer als een zonnetje.
Misschien heb je er iets aan.

groeten Corjan
corjan
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 15 aug 2004, 21:05

Re: Elektrisch schuifdak 305

Berichtdoor Martijn » 18 okt 2005, 11:31

folkert schreef: Check eerst de aansluiting van de bowdenkabel en de buitenmantel van de kabel zelf bij het motortje links in de kofferbak (achter paneeltje). Als de buitenmantel kapot is, gaat het dak wel open, maar niet meer dicht.....


Voor de aansluiting tussen de kabel en het motortje adviseert Peugeot bij de 505 en de 305 een modificatie, zo vond ik in de werkplaatshandboeken. Een T vormig stukje metaal, met een aantal (montage) gaten en een slangenklem erop gelast. Deze fixeert de buitenkabel. Werkt perfekt! Heb voor de leden van Peugeot Club Nederland een aantal van deze dingen laten maken, voor 7,50 te koop in het magazijn !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor folkert » 02 nov 2005, 22:24

Het hele systeem van bowdenkabel is te vergelijken met een handremkabel van een fiets : een buitenkabel (die witte holle flexibele pijp) met daarin een gevlochten metaalkabel met een spiraalvormige wikkeling eromheen. De ellende zit vrijwel nooit in de binnenkabel : deze wordt door een motor linksachter in de kofferbak via een tandwiel op de spiraalwikkeling aangedreven. De buitenkabel heeft (als'tie heel is...) een constante lengte en fungeert daardoor als steunpunt om het schuifdakje open te trekken en te sluiten. Openen is dan geen probleem (de buitenmantel kan dan geen kant op), bij een kapotte buitenmantel ontbreekt de steun en zal de binnenkabel wel worden aangedreven, maar zich een weg zoeken langs de buitenmantel. Het dak blijft echter vrolijk openstaan ! Hieronder zag ik dat een hulpsysteempje met slangklem voor 7.50 te bekomen is - dat fixeert de buitenmantel definitief aan het motortje (denk ik....) Thanx voor de tip ! Als het systeem weer stuk is zal ik er zeker een kopen.....
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor AMPlas » 03 nov 2005, 16:52

@ Folkert: dat dacht ik dus al wel dat dat het probleem is. Want als je de witte buitenkabel met de hand vasthoud kun je door de binnenkabel in de witte buitenkabel de duwen het dak gewoon met de hand dichtschuiven, semi-automatisch dus. Dus die moet gefixeerd worden, had ik dat maar eerder geweten... :roll:

@ Martijn: goeie tip, maar ik denk dat ik zelf wel wat in elkaar zet.

Ga van het weekend wel eens even prutsen. Ben benieuwd of het probleem hiermee opgelost zal zijn. Moet haast wel want de witte buitenkabel is los van het motorhuis en dus niet meer gefixeerd.

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten