carterpan motorblok J7

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

carterpan motorblok J7

Berichtdoor Freek » 19 jul 2004, 21:54

Nog maar eens over het blok uit mijn J7, dat ik tijdens een ritje Frankrijk van ernstige schade verdacht. Zo brande het oliedruklampje steeds. Ik heb haar (sorry voor degenen die het al vaker hebben gelezen) met een vers blok opgehaald, en het oude cadeau gedaan aan iemand die het ging slopen. Tot mijn stomme verbazing schrijft deze mij nu (verkort) het volgende:

De kop lijkt goed, de uitlaatkleppen zijn niet verbrand maar ik denk wel dat ze niet allemaal echt heel goed gesloten hebben; inslijpen is wel nodig.
De bigendlagers zien er goed uit, eentje heeft een kras opgelopen door een uit de olieboring gekomen rommeltje, maar dat is slechts een mm breed.
(...) Wat me opvalt is, dat het een 1600 motor is en dat carterpan en oliepomp net zo schuin zitten als bij de 404. Bij mij rijst de vraag, of dit wel een J7 motor is, maar ik heb de carterpan van een J7 nog nooit gezien.
Mogelijk had deze motor een oplichtend oliedruklampje omdat de pomp schuin hing en lucht mee kon zuigen bij een lage oliestand of op een helling?


Vraag: hoe zit dat met die carterpannen? ik ken het verhaal van verschillende scheefstand van de motoren en dacht dat ik de goede pan had. Maar hoe ziet het er bij jullie van onderen uit?
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Mark » 19 okt 2004, 00:17

Kan toch eigenlijk niet waar wezen dat niemand hier een antwoord op weet...
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

carterpan verschil

Berichtdoor Filip » 25 mei 2005, 15:29

hi
wat het kan zijn is het volgende,

ik heb een 504 waar ik een 2.3 dsl uit een j7 in heb gestopt. er zitten wat verschillen tussen deze motoren waaronder de carterpan en de oliezuiger.

in de 504 ligt het blok onder een hoek van 20 graden , en dientengevolge is de carterpan ook schuin ( anders past ie niet tussen de stuurstangen enzo) de oliezuiger moet ook 20graden schuin staan , anders slurpt ie niet horizontaal.
In de j7 staat het blok rechtop en is de carter ook gewoon recht. en ook de olie zuiger staat gewoon horizontaal.

Als bij jou een 504 motor in een j7 is gezet, wat waarschijnlijk op de ventilator na, probleemloos ging, en de carter pan niet is veranderd heb je nog steeds een schuinstaande oliezuiger. en wordt er ook licht slurpt en dat is niet goed....

je kan dit checken door onder je j7 te liggen, de carterpan er af te halen en controleren of je oliezuiger (een soort douchekop) horizontaal is. zo niet dan moet je hem vervangen voor een j7 versie.

groeten
filip
brooooooooaaaah
Avatar gebruiker
Filip
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 19 jan 2005, 13:11
Woonplaats: enschede


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten