KR1275 schreef:Tuurlijk, de Franse belastingbetaler betaalt wel mee aan jouw Peugeot (of Citroën). PSA is gewoon een typisch Frans bedrijf met Franse mentaliteit. Fransen zijn lui, ook Franse zakenmensen. PSA heeft altijd achterover gehangen, investeerde nauwelijks in opkomende markten en dacht dat verkoop vanzelf ging. De meerwaarde van Franse auto's stamt uit de tijd dat Duitse auto's voor geen meter reden. Maar die tijd is voorbij. Duitse auto's rijden nu ook goed en Franse auto's lijken steeds meer op Duitse auto's. Tsja, dan koopt men liever een Duitse auto toch? Zelfs een toenemend aantal Fransen denkt daar zo over. Terwijl de Duitsers (handelaren bij uitstek, net als Nederlanders, zie Philips, Heineken, Unilever etc.) allang mondiaal investeerden, hingen de Franse merken achterover in hun lederen bureaustoel. Nu in Europa geen cent te verdienen valt, houdt PSA de hand op bij de overheid. Zo werkt economie?? Ik gun PSA een goede toekomst, maar het is echt aan de Franse handelsgeest te danken dat het zo slecht gaat. In het algemeen (wereldwijd, ook in Azië) worden Franse producten als matig gezien. Duitse producten worden overal al kwaliteitproducten gezien. Waar of niet... het helpt enorm.
PSA heeft een goede partner nodig in Azië, anders valt het echt om. Ik ben alleen bang dat weinig partners heil zien in samenwerking met PSA. Er zijn immers voldoende alternatieven.
Dit vind ik toch iets over de top. Peugeot was voorheen altijd sterk in Afrika en Zuid Amerika. Waarom ze Afrika hebben losgelaten, is mij nooit echt duidelijk geworden. Waarschijnlijk omdat er weinig aan te verdienen viel. De EU heeft ervoor gezorgd dat de markten werden opengebroken. Zo'n twintig jaar geleden was een Japanse auto in Frankrijk nog een zeldzaamheid, nu zie je ze overal in het straatbeeld, net als Koreaanse auto's. Heeft niets met 'luie Fransen' te maken, maar alles met de EU, waar ik overigens een fervent tegenstander van ben, maar ik wil het hier on=topic houden. Door het meer en meer opengaan van de markten gingen Fransen ook Duitse auto's kopen. Maar een Duitser zul je niet makkelijk een Franse auto zien kopen, al waren ze wel gecharmeerd van bommetjes als de 205 GTI. In Nederland speelde dat veel minder, hier bouwden we alleen Daf, dat later opging in Volvo. Dus we zijn altijd gericht geweest op 'buitenlandse' merken.
Inderdaad, er zijn in Azie voldoende alternatieven. Samenwerken met Peugeot hoeven Aziatische of andere niet. Maar Peugeot hoeft ook niet noodzakelijk in Azie te verkopen. Renault is ook niet sterk in Azie, meer merken niet. Het gaat erom je te onderscheiden, een aantrekkelijke auto voor een lage prijs te bieden. Zoals de 208 GTI. Die zou Peugeot er, net als de 205 destijds, weer bovenop kunnen helpen. En lijkt de 208 op een Duitse auto? Ja, misschien als je de overeenkomst wilt zien. Leek een 201 uit de jaren '30 op een Duitse auto? Ja, als je de overeenkomst wilde zien. Misschien leek 'ie zelfs meer dan een 208 op een willekeurige Duitse auto. Auto's uit elke periode lijken op elkaar. Heeft met designkenmerken te maken.
En dat de Franse belastingbetaler meebetaalt aan mijn Peugeot? Soit. Ik betaal mee aan Griekenland en straks aan Spanje, wie weet welke landen we nog meer overeind moeten gaan houden. Misschien Frankrijk wel. Dan betalen wij ook mee aan onze eigen Peugeots. Heeft niets met de Franse mentaliteit te maken, Fransen kunnen heel hard werken, weet ik uit ervaring en zijn serieus in hun werk. Het overeind houden van de auto-industrie is voor Frankrijk van levensbelang. Dus wordt dat van staatswege gestimuleerd. En ja, we zouden allemaal beter af zijn zonder de EU, maar daar weid ik opnieuw niet over uit, ik wil het on-topic houden.
Duitse auto's rijden inderdaad veel beter tegenwoordig, maar reed een kever zoveel beter of slechter dan een Simca 1000 of Renault 8, of Dauphine, met 'alles achter'? Alles achter was ook een tijdgeest. Al was een Simca of Renault wel sneller dan een Kever, dat nou wel weer. Maar wie tegenwoordig een Kia of Hyundai rijdt, ziet dat die merken sprongen voorwaarts hebben gemaakt ten opzichte van 20 jaar geleden.
Is dat laatste de Europese c.q. Franse auto-industrie te verwijten? Nee. Zeker niet. De Koreanen deden gewoon hun huiswerk en benaderen steeds meer de Europese standaard wat kwaliteit betreft. Dat heeft niets met luiheid of een verkeerde mentaliteit te maken, maar alles met de vooruitgang in landen als Korea, waar ze een goedkoop product aanbieden van tegenwoordig een redelijke kwaliteit. Met het opengaan van de markten door de EU is er gewoonweg meer concurrentie gekomen. Daar betalen de traditionele merken de tol voor, maar dat was te voorzien.
Auto's hebben een ZIEL...