Peugi1985 schreef:Ik heb ook een vraag, ik heb zelf peugeot 206 1.9 diesel. Ik heb k&n powerfilter aangesloten. Maar het valt me erg op dag de brandstof verbuik meer is. Kan het zo zijn dat de verbruik extreem hoog wordt?? Iemand enig idee
ik denk niet dat het verbruik ineens hoger wordt als je er een K&N filter op zet.
Alle Diesels draaien nl. in deellast (dus normaal rustig rijdend en stationair draaiend) op een groot lucht OVERschot. Een Diesel heeft nl. geen gasklep en kan vrij lucht aanzuigen. Het toerental en vermogen van de motor wordt bepaald door de hoeveelheid ingespoten brandstof te variereren.
Met zo'n K&N filter wordt het aanzuigen alleen maar NOG makkelijker.
Bij een Diesel maakt de rijstijl heel veel uit, als je altijd volgas wegrijdt en hard accelereert zal het verbruik vrij hoog zijn.
Als je rustig rijdt en snel opschakelt bij midtoeren dan zal het verbruik sterk minder zijn.
Maar als je al een rustige rijder bent zal je het toch ergens anders moeten zoeken: injectiepomp + afstelling, thermostaat, dat soort zaken.
NB hoe zit het met de uitlaat? Is die wel goed open over de volle lengte? geen deuken in pijpwerk? Geen dempers met los gerammelde schotten erin?
Als een uitlaat half dicht zit wil kan een motor z'n uitlaat gassen niet kwijt en gaat er veel vermogen verloren bij het er uitpersen van de gassen, dat compenseer je dan tijdens het rijden door meer gas te geven. Misschien toch die uitlaat eens goed checken.