Aanlopende achterremmen J7

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aanlopende achterremmen J7

Berichtdoor Rene » 21 jun 2004, 23:24

Sinds een dik jaar heeft mijn J7 uit '72 een probleem: De achterremmen lopen na een aantal keren remmen aan. Omdat de druk oploopt door de temperatuurstijging moet ik na een tijdje stoppen omdat de remmen echt heet worden.
Ik heb al de achterrem-schoenen, -cilinders en -slangen (zouden poreus kunnen zijn) vervangen, maar het probleem blijft. Daarnaast is de remdrukverdeler (in de linker-achterwielkast) gecontroleerd, maar die werkt prima. Uiteraard is ook de remolie vervangen
Ik vermoed nu dat het mogelijk (1) het verdeelblokje (achter, onder de auto) is die de leiding van voor verdeelt naar L- en R-achter, of (2) de hoofdremcilinder. Wat is de meest-waarschijnlijke oorzaak en hoe kan ik dit het beste oplossen :?:
Avatar gebruiker
Rene
 

Berichtdoor leffe 404 » 21 jun 2004, 23:36

als ik het zo hoor is het in ieder geval geen verstopte leiding en heeft een poreuze slang al helemaal niets met de klacht te maken. Dit omdat het wel remt , een aantal keer zelfs en pas daarna blijft hangen.

In zo'n geval denk ik dan eerder dat je de remtrommels even open moet maken en even de handremliefers, die ook je terugstelmechaniekvormen in de meeste gevallen, eventjes moet de+monteren, gangbaar maken en opnieuw invetten.

Ik zoek nog even een plaatje ter verduidelijking hiervan.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 22 jun 2004, 00:01

Afbeelding

Afbeelding

Met de liefer bedoel ik het rode onderdeel, wat tussen de remschoenen (groen) inzit.

als je neit technisch bent of nieuwsgierig bent hoe technische dingen in elkaar steken, moet je eens kijken op

http://auto.howstuffworks.com/drum-brake1.htm

succes er mee.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor jesse » 22 jun 2004, 12:10

Ik denk dat je inderdaad de trommels open moet maken. Je hoeft niet te zoeken naar de handremliefers want de handrem bij de j7 zit op de voorremmen.
Wel zit er waarschijnlijk een stel mechanisme, dat de remschoenen automatisch steld. Er zitten ook een aantal veren die zijn misschien te slap geworden, wellicht door het warmlopen.

Wat voor type j7 is het en uit welk jaar? Ik kan kijken of er iets in mijn werkplaatshandboek over staat. Mijn boek is niet geheel kompleet dus soms heb ik pech.

groet,

jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Achterrems

Berichtdoor jan eend + » 19 jul 2004, 23:39

Hagoedendag. :idea: Als ik zo lees wat er aan de hand is dan lijkt er een verband te zijn met een tijd rijden, wat warmte veroorzaakt. Inderdaad kijken of alles achterin gangbaar is (vooral de draai/schuifpunten van alle remschoenbevestigingen) en goed in het kopervet (is hittebestendig) zetten kan nooit kwaad. Wat misschien ook zou kunnen is dat het zgn comensatiegaatje (waardoor remvloeistof van het reservoir de hoofdrempomp ingaat als het pedaal niet ingedrukt is) verstopt is,of niet goed vrijkomt. Als het een tandempomp is (gescheiden remsijsteem, voor de ene helft voor en achter de andere helft achter, te herkennen aan twee potjes voor de remvloeistof) zou het de oorzaak kunnen zijn. Oplossing :kijken of de stift van het rempedaal die tegen de achterste remzuiger van de hoofdrempomp drukt wel vrijkomt (=vrije slag, kan je de stift zonder weerstand een beetje heen&weer bewegen?) Zonee dan kan die "ingekort" worden mbv een stelmoer. Tis maar een ID. Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing. Suk6, groets, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor jos overvliet » 21 jul 2004, 22:44

de hoofdremcilinder van een j7 is inderdaad een zg tandemcilinder.echter ZONDER compensatie gaatje. dit word in de cilinder door een klepje aan de zuiger geregeld. als het ontluchten normaal verloopt (en dat is hier het geval) zijn de compensatie gaatjes vrij .voor het afstellen van de vrije slag is geen voorziening aan wezig. het probleem zit waarschijnlijk in de rem verdeler welke midden onder de auto zit. weg met dat rotding, bij latere modellen werd deze ook niet meer gemonteert . en als orgieneel zoveel problemen oplevert ,dan is het geen schande om het te verbeteren c.q weg te laten. verder kunnen we altijd nog de hoofdremcilinder demonteren en nazien .rene ik hoop dat je hier wat mee kunt groetjens JOS
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 22 jul 2004, 09:03

Kun je de remkrachtverdeler er 'gewoon' tussenuit slopen???? :oops:

Dan komt ie nog gewoon door de apk?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jos overvliet » 22 jul 2004, 21:38

Ja, zijn functie word volledig door de last afhankelijke remkracht verdeler overgenomen. Maar het ertussen uit slopen, houd wel in dat er ook een paar nieuwe remleidingen geplaats moeten worden. sterkte met de klus . groetjens jos
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 22 jul 2004, 23:50

Bij mij werkt 't nog prima, dus voorlopig blijft ie zitten... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten